Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 15:14

www.korendijk.nl

Bij de gemeente Korendijk komen geregeld klachten binnen over ruiters die voor overlast zorgen. Het gaat dan om paardenpoep dat op de openbare weg achterblijft, maar ook het rijden met paarden in plantsoenen, natuurgebieden en recreatieterreinen, op trottoirs en fietspaden.

Niet zelden heeft de gemeente daarnaast te maken met forse schades, bijvoorbeeld doordat ruiters zich met paarden op paden begeven die daar niet voor gemaakt zijn. Omgewoelde paden, beschadigde plantsoenen of speelvelden, (houten) bruggetjes enz. zijn niet zelden het gevolg.
Het gemeentebestuur vindt dat schade te allen tijde verhaald moet worden op de veroorzaker(s). Het is dan wel noodzakelijk dat er een aanwijsbare dader bekend is. Het gemeentebestuur roept getuigen op om zich in voorkomende gevallen bij de buurtagenten (0900-8844) of bij de gemeente te melden (0186 697777). Het gemeentebestuur stelt dan de veroorzaker(s) aansprakelijk voor de schade.

Het kan voorkomen dat de algemene regels bij sommige ruiters wat zijn weggezakt. Daarom volgt onderstaand nog een korte opsomming van de meest belangrijke regels voor ruiters.

Op de openbare weg wordt een ruiter – net als een automobilist of een fietser – als een bestuurder gezien. Hij moet zich dan ook aan alle voorschriften houden die van toepassing zijn op bestuurders. Als hij afstijgt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt.

Net als andere bestuurders moeten ruiters zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. Fietspaden en trottoirs zijn verboden voor ruiters.

Ruiters moeten minimaal 14 jaar zijn om zelfstandig op de openbare weg te mogen rijden. Onder begeleiding van een oudere ruiter van minimaal 21 jaar oud, mag een jongere ruiter van 12 jaar wel op de openbare weg rijden.

Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet. Als dit per ongeluk toch gebeurt dan is de ruiter verplicht om de uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen.

Natuurgebieden, parken, plantsoenen of voor recreatief gebruik beschikbare terreinen zijn verboden voor paarden.

Verwant artikel
[VN] 'Hondendrollen en paardenvijgen risico's voor de gezondheid'

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:38

Hier zijn dus óf ruiters die totaal geen rekening houden met hun omgeving óf bewoners die klagen bij elke grasspriet die scheef staat....

ontzettend jammer dat dit zo uit de hand gelopen is dat dit al in de krant staat.

RianneH

Re: Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:45

'Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet.'

Knappe ruiter die dat voor elkaar krijgt :P

Maar kan mij idd voorstellen dat wanneer de overlast zo groot is er maatregelen genomen moeten worden. Maar wellicht ook voorlichting geven op stallen in de buurt?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:46

Sammie schreef:
http://www.korendijk.nl

Net als andere bestuurders moeten ruiters zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. Fietspaden en trottoirs zijn verboden voor ruiters.

Tja, maar als je dan op de weg gaat rijden is het ook niet goed! Waar Max stond daar was bijvoorbeeld een fietspad met daarnaast een 80 weg. Als ik alleen de weg al over wou steken kreeg ik het nodige getoeter en gescheld (terwijl ik in ruime gaten en in draf overstak!!).

Zelfde geld voor waar de arabs staan die ik zo nu en dan mag rijden: fietspad berm en een 60 weg. Ook daar zien ze me al liever nog niet eens in de berm rijden, de automobilisten... Nou nee, ik denk paarden de (drukke) wegen op te sturen meer overlast bezorgd dan op fietspaden, en niet onbelangrijk, ook veel gevaarlijker is!
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 08-04-11 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:46

Sammie schreef:
Ruiters moeten minimaal 14 jaar zijn om zelfstandig op de openbare weg te mogen rijden. Onder begeleiding van een oudere ruiter van minimaal 21 jaar oud, mag een jongere ruiter van 12 jaar wel op de openbare weg rijden.

Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet. Als dit per ongeluk toch gebeurt dan is de ruiter verplicht om de uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen.

bij de eerste regel blijven er nog maar weinig maneges en ponyclubs bestaan, en die 2e... waar kan ik een cursus volgen om mijn paard duidelijk te maken waar hij wel of niet mag mesten ( denk dat ik toch maar ga leren haar op de kattenbak te laten mesten. Of zou ik haar voor het rijden even snel uit moeten laten? ~~}>

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:47

MLoeser schreef:
Sammie schreef:
http://www.korendijk.nl

Tja, maar als je dan op de weg gaat rijden is het ook niet goed! Waar Max stond daar was bijvoorbeeld een fietspad met daarnaast een 80 weg. Als ik alleen de weg al over wou steken kreeg ik het nodige getoeter en gescheld (terwijl ik in ruime gaten en in draf overstak!!).

Zelfde geld voor waar de arabs staan die ik zo nu en dan mag rijden: fietspad berm en een 60 weg. Ook daar zien ze me al liever niet in de berm rijden... Nou nee, ik denk paarden de (drukke) wegen op te sturen meer overlast bezorgd dan op fietspaden, en niet onbelangrijk, ook veel gevaarlijker is!

Wanneer spreken we een meeting af om met alle boktruiters achter elkaar op dit soort wegen te gaan rijden? wellicht dat ze dan inzien, dat het best gevaarlijk kan zijn. Wellicht de bereden politie ook uitnodigen haha :7

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:48

je hebt ook een mestzak, die zie je wel eens bij aangespannen paarden. Alleen of dat nou zo geweldig is als je een paard onder het zadel hebt?

Ik heb wel ooit een filmpje gezien van een mevrouw die op commando haar merrie in een emmer liet plassen, zo bleef haar box namelijk schoner :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:48

danamuts schreef:
Wanneer spreken we een meeting af om met alle boktruiters achter elkaar op dit soort wegen te gaan rijden? wellicht dat ze dan inzien, dat het best gevaarlijk kan zijn. Wellicht de bereden politie ook uitnodigen haha :7

De bereden politie rijd hier in Groningen meestal ook liever op het fietspad :')

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:51

RianneH schreef:
'Ruiters zijn verplicht om ervoor te zorgen dat het paard zich niet van uitwerpselen ontdoet.'

ik hoor graag hoe dat kan.....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:53

Diana_Mabel schreef:
RianneH schreef:

ik hoor graag hoe dat kan.....

Ik weet wel iemand die zijn (endurance)paard met klikkertraining op commando heeft leren ontlasten. Maar dat paard wil juist niet onder de man en dan moet hij het wel doen in de rustpauzes. Maar ik heb wel een idee! :)* Alle paarden bij hem in de leer zetten :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:54

Terecht :j toen ik nog in Zwolle stond was het ook niet zelden dat het schelpenpad volledig vertrapt was door paardenhoeven. En als ruiter die dan wel rekening houdt met natte paden/velden ben je altijd de gebeten hond. Zeker als je een herkenbaar bont paard hebt. Knappe burger die twee bruine paarden kan onderscheiden namelijk :+

Wat het poepen betreft, wat is de moeite om het even weg te schuiven? Ik als wandelaar wordt er ook niet blij van als ik op een wandelpad! om de zoveel meter op m'n tenen om de poep moet schuifelen. Zelfde met vertrapte paden en velden. Als je er niet te rijden hebt, dan heb je er niet te rijden, punt. En als je het dan ook nog eens kapot trapt, terecht dat de schade dan verhaald gaat worden op de ruiters die zo asociaal zijn om dat te doen.

NL is maar een klein kneuterlandje en we moeten de beschikbare recreatieruimte met z'n allen delen. Dan is het wel net zo fatsoenlijk om die ruimte enigszins in nette staat te houden.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:00

je moet de mest onmiddelijk opruimen maar hoe doe je dat dan? ga je met schep en bezem op pad??
snap wel dat je het moet opruimen maar ''onmiddelijk?'' niet iedereen heeft spullen mee om het op te ruimen
en je mag niet met je paard op fietspad of voetpad wat blijft er dan over de snelweg??
kort om je moet gewoon volgens de regels niet naar buiten gaan

Sanne2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:01

Heel leuk idee.. geen ruiters op de fietspaden, troittoirs en natuurgebieden, maar; waar moeten we dan heen?

Deze regels moeten dan m.i. gecompenseerd worden met het aanleggen van ruiterpaden. Zolang er geen ruiterpaden liggen, zullen we toch over de fietspaden en wegen moeten.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:01

danamuts schreef:
Sammie schreef:

bij de eerste regel blijven er nog maar weinig maneges en ponyclubs bestaan

Want ... ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:08

Staat er in de wegenverkeerswet dat een paard niet op de rijbaan mag mesten????
Niet voor zover ik weet.
Er zijn wel locale politieverordeningen hierover maar die zijn mbt de openbare weg eigenlijk absúd.

Voor poep op de rijbaan betaal je al reinigingsrecht.
Ontlasting van een paard is niet anders dan uitlaatgas van motorvoertuigen waarbij mest netjes op straat blijft liggen, opgeruimd kan worden en geen schade veoorzaakt in de longen van iedereen.

Het probleem echter is dat er algemene regels komen doordat een grote grope ruiters geen benul heeft en zich asociaal gedraagt.
Over voetpaden en fietspaden is heel normaal hier op Bokt maar dat ís het NIET. De ruiterij reguleert zichzelf niet. Hier op Bokt kan je dat echt 8)7 duidelijke lezen.
Plak en knip de regels en je wordt al persoonlijk beledigt.

Ik vind dat ze de overtreders moeten bekeuren én een schadeclaim kunnen geven.
Dat is echter veel te ingewikkeld en dus gaat de hele ruiterij de dupe worden van de onbenullen die denken dat te paard de wereld van hen is.
Dat zagen bonafide ruiters al 10 jaar aankome. Is hier op Bokt al tig keer geschreven.
Hou nu ook maar zelf de broek op.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-04-11 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Schade veroorzaakt door ruiters verhalen op veroorzakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:11

ik 'voel' een paardenbelasting aankomen in de toekomst....een nieuwe melkkoe.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:14

Wat een regels weer, je zou bijna een bokt actie gaan opstarten, 1 dag houden alle ruiters zich aan de regels, alle paarden op de openbare weg (dus helaas ook die levensgevaarlijke 80 km weg) Hopen dat er flink gemest gaat worden zodat de hele stoet mag gaan stilstaan om het op te ruimen.
Moet je opletten wat een commentaar er dan komt :P Zou het de kranten halen?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:14

Lekker dan, dit alles bij elkaar genomen mag ik dus fijn in het vervolg over de 80 km weg gaan rijden, als mijn paard daar mest mag ik onmiddelijk afstappen en met mijn paard AAN DE HAND OP DE 80 KM WEG die mest op gaan ruimen?? Joehoe, willen ze dat er doden vallen??
Wat is dit, een soort gedoogbeleid?? We verbieden het niet, maar we ontmoedigen het zo hard mogelijk :)

edit: BlueStar, je was me voor :Y)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:17

Daar ben ik ook bang voor Geerke.

De gemeente's moeten juist de recreatie laten groeien ipv overal commentaar op hebben. Zelf plegen ze ook erg weinig onderhoud aan de ruiterpaden valt mij op. Daarnaast, paarden vervuilen het milieu niet.

keonaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:17

Ik woon in een dorp en als daar de mensen klagen over paardenpoep op straat haden ze niet zo heerlijk landelijk moeten gaan wonen. Ik ga dus echt geen paardnpoep opruimen het is maar gerecycled gras ipv hondenpoep die bestaat uit god mag weten wat.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:19

Daarnaast, tegen de tijd dat de politie er is ben je als ruiter allang weg :Y)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:24

Ik had laatst mot met een vrouw die vond dat ik de net geproduceerde mesthoop van mijn paard moest opruimen. Let wel, ik reed in het BOS!!!!!! :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:27

Sanne2000 schreef:
Heel leuk idee.. geen ruiters op de fietspaden, troittoirs en natuurgebieden, maar; waar moeten we dan heen?

:x

Citaat:
Deze regels moeten dan m.i. gecompenseerd worden met het aanleggen van ruiterpaden.

Je kan over de openbare weg en er líggen in NL al enórm veel km´s ruiterpad. Allemaal betaald door???

Tel verdorie toch je zegeningen.
Je mag op de weg en er zijn veel grote voor je aangelegde ruiterpaden.
Wees blij dat het verkeersgevaarlijke gedrag van de ruiterij nog niet to een verbod op de openbare weg geleid heeft :)*
Dán zouden er inderdaad ruiterpaden bij kunnen komen en wel door de ruiterij zelf betaalt uiteraard.

Nee, hoor, massaal over voet- en fietspaden 8)7
Besef toch eens dat door heel veel voetgangers en fietsers paarden als bedreigend ervaren worden en dat klagen over mest daar gewoon terecht is.
Kan me nog een foto over hoe slecht de verkeerssitiatie voor ruiters wel was herinneren. Twee ruiter aan de verkeerde kant van de weg op het fietspad, moeder met kind achterop moest over de rijban, vrachtwagen pal langs haar.
Zeg je daar wat van en dan krijg je een OW want je bent sfeerverpestend.... :n

De ruiterij oogst nu gewoon wat een groot aantal zich nergens aan storende ruiters gezaaid hebben.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:28

millennium schreef:
danamuts schreef:

bij de eerste regel blijven er nog maar weinig maneges en ponyclubs bestaan

Want ... ?[/quote]

wij reden met de beginnerslessen en kinderlessen ook buiten (hetzij in stap, maar dat is dus helemaal link op de grote weg)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:34

_Noah schreef:
Daarnaast, tegen de tijd dat de politie er is ben je als ruiter allang weg :Y)

Bedankt voor het voorbeeld van de mentaliteit.

In Duitsland is het in sommige deelstaten al jaren verplicht om met een kenteken aan je zadel te rijden.
Een groot zwart nummer op een reflecterende wit plaatje wat duidelijk zichtbaar moet hangen aan ik meen rechtsachter aan je zadel.
Ook door wangedrag door te veel ruiters.

Rij vooral snel weg, dan komt dat ook vanzelf.
Moet je aanvragen bij je gemeente en na registratie van jouw gegevens krijg je dat na betaling van zeg 30 Euro.