GAIA wil nu Argentijns paardenvlees uit de Belgische rekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

GAIA wil nu Argentijns paardenvlees uit de Belgische rekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 11:37

www.gaia.be / Nieuwsredactie

Argentijnse slachtpaarden die op het bord van de Belgische consument terecht komen, worden mishandeld. Dat blijkt uit een onderzoek dat GAIA (Global Action in the Interest of Animals) voerde in november-december 2010 in Argentinië. De beelden die onderzoekers van GAIA maakten spraken voor zich.. Ze tonen magere, zwaar verwaarloosde paarden met etterende wonden. Paarden met gebroken benen, gevallen paarden die door honden gebeten worden en nog meer van dergelijke wreedheden. Vorig jaar onthulde GAIA reeds wantoestanden in Mexico en Brazilië. Een aantal grootwarenhuisketens besloot toen om geen paardenvlees meer te verkopen uit die landen. Veel paardenvlees dat nu in de rekken ligt, komt van Argentinië. Belgische paardenvleesbedrijven garanderen de supermarkten dat de Agentijnse paarden met respect worden behandeld. Niets is minder waar. Ook worden in Argentinië op grote schaal paarden gestolen voor vleesproductie en faalt het onbetrouwbare systeem van traceerbaarheid. Fraude is er schering en inslag.

Bijna een jaar geleden hield GAIA in een film de transport- en slachtomstandigheden van paarden in Brazilië en Mexico onder de loep. De toestanden die daarbij aan het licht kwamen, brachten veel reacties teweeg. Het publiek reageerde verontwaardigd en Belgische supermarkten haalden paardenvlees uit Mexico en Brazilië uit de rekken. In de plaats daarvan kwam Argentijns paardenvlees in de schappen te liggen. De supermarkten gingen er prat op dat de Argentijnse paarden goed verzorgd werden. Daarom trok GAIA op onderzoek naar Argentinië.

Het onderzoeksteam van GAIA trof paarden met geïnfecteerde, etterende wonden aan. Paarden lopen mank. Een paard hinkte rond op drie benen. Toch wordt het dier op de vrachtwagen gedreven. Enkele dieren komen met hun hoofd of benen vast te zitten in de houten omheining en in de ijzerdraad. De onderzoekers zagen ook dode paarden in staat van ontbinding.

Vanaf de verzamelplaats worden de paarden met geweld op de vrachtwagen gedreven die hen naar het slachthuis zal voeren. Het inladen gebeurt zeer chaotisch en totaal inefficiënt. De paarden worden opgejaagd door blaffende honden. Een paard dat neervalt onder een regen van zweepslagen, wordt in de hals en de benen gebeten door een tiental opgefokte honden. Paarden krijgen stroomstoten toegediend. Er zijn geen tussenschotten in de volgepropte vrachtwagen. Paarden krijgen tijdens –tot 1500 km of 20 uur lang durende- transporten geen eten of drinken.

Voor de paarden naar het slachthuis worden gevoerd, krijgen ze het brandmerk ‘F’ van Frigorifico, wat slachthuis betekent. Brandmerken, is in België verboden. Bij het oormerken van de paarden ontstaat er paniek onder de dieren.

In Argentinië is er een welig tierende handel in gestolen paarden. Het systeem van traceerbaarheid is totaal onbetrouwbaar. Dat zet de deur open voor frauduleuze praktijken. Dat er vlees van gestolen paarden in het vleescircuit terecht komt, staat volgens GAIA buiten kijf.

De situatie in Argentinië is volgens hen zeker even slecht als in Mexico en Brazilië. De supermarkten mogen zich niet laten misleiden door de Belgische paardenvleesbedrijven die beweren dat het goed gesteld is met de slachtpaarden in Argentinië.

Michel Vandenbosch : “Het is de morele plicht van de supermarkten ten aanzien van de consument om geen paardenvlees te verkopen als het dierenwelzijn niet is gegarandeerd. De supermarkten kunnen het zich ook niet veroorloven om paardenvlees te verkopen waarvan de herkomst niet te traceren valt. Wie paardenvlees uit die landen blijft (ver)kopen, houdt het dierenleed en de fraude mee in stand”.

De directie van het Duitse warenhuisketen Lidl liet GAIA inmiddels weten te stoppen met de verkoop van paardenvlees zolang er geen voldoende garanties zijn over het welzijn van de paarden en de traceerbaarheid van het vlees. De contracten die ten einde lopen zullen niet hernieuwd worden. Een goede beslissing, vindt GAIA die navolging verdient van de andere supermarkten. Ook Colruyt besliste vorig jaar al om geen paardenvlees uit Latijns-Amerika meer te verkopen.

foxy80

Re: GAIA wil nu Argentijns paardenvlees uit de Belgische rekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:46

Geeft Mr. Vandenbosch ook een alternatief voor dit vlees? Of is de stiekeme boodschap: als we kunnen aantonen dat elk dier voor de slacht rot behandeld wordt, gaan jullie allemaal wel vegetariër worden, niet?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de wantoestanden ook verschrikkelijk en juich actie in deze direct toe, maar alleen verbieden maakt de zaak er niet beter op. Tenslotte zijn supermarkten pas echt massaal uit Argentinië gaan opkopen omdat Gaia zei dat Mexico en Brazilië ook niet te betrouwen waren...

De LID en Gaia staan naar mijn gevoel veel te vaak ondoordacht met het vingertje te zwaaien van "dit mag niet en dat kan niet" zonder echt goed na te denken over alle consequenties.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:55

Als er hierdoor meer Europees paardenvlees gegeten wordt en de slachtprijs dus omhoog gaat, dan is dat alleen maar goed denk ik. Dat voorkomt een hoop verwaarlozing.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:00

Ik zou toch echt denken dat ze in belgie andere zorgen zouden hebben.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:06

foxy80 schreef:
Geeft Mr. Vandenbosch ook een alternatief voor dit vlees? Of is de stiekeme boodschap: als we kunnen aantonen dat elk dier voor de slacht rot behandeld wordt, gaan jullie allemaal wel vegetariër worden, niet?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de wantoestanden ook verschrikkelijk en juich actie in deze direct toe, maar alleen verbieden maakt de zaak er niet beter op. Tenslotte zijn supermarkten pas echt massaal uit Argentinië gaan opkopen omdat Gaia zei dat Mexico en Brazilië ook niet te betrouwen waren...

De LID en Gaia staan naar mijn gevoel veel te vaak ondoordacht met het vingertje te zwaaien van "dit mag niet en dat kan niet" zonder echt goed na te denken over alle consequenties.

Waar HEB je het over!!! moet de heer vandenbosch met een alternatief komen omdat een diersoort mishandeld wordt? Die man heeft die mishandelingen toch niet bedacht? en welke consequenties denk je aan bij het niet eten van paardenvlees? Dat je vegetarisch moet gaan eten? kom op zeg, genoeg ander vlees/vis/gevogelte!
Dierenmishandeling dient gestopt te worden en wel met ingang van nu en meteen! En je raakt deze schandalige dierenmishandelaars het hardst door ze geen geld meer te laten verdienen. En ja, supermarkten zouden er goed aan doen door zich vooraf te informeren en niet maar lukraak aannemen dat iets goed is.
Persoonlijk ben ik erg blij dat een enorme organisatie als 'lidl' onmiddellijk de kraan dicht draait. Dan volgen er al gauw meer spreekwoordelijke schaapjes en wellicht dat dit het begin is van een betere behandeling van deze dieren!!!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:09

De dierenrechtenorganisaties liggen echt niet wakker van politiek hoor. Hun eigen politiek daarentegen...
Zoals dat bericht over de LID laatst die de koetsiers in Brugge weer eens wil aanpakken.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:10

Het is allemaal zeer ernstig en schrijnend. Dit vlees mag inderdaad niet verkocht worden naar mijn mening.
Maar wat gaat er met de paarden gebeuren als ze niet meer verkocht worden?
Wordt de lijdensweg dan niet alleen maar langer? Is het niet een beter idee als er een strenger controlesysteem/wetten in Argentinië komt/komen?
Dan kan België blijven afnemen en krijgen die paarden een beter leven tot aan de slacht.
Of is het naief te denken dat dat haalbaar is?

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:12

gaia overdrijft vaak in hun uitspraken, maar ze hebben meestal wel een punt hoor (naar mijn eigen bescheiden mening dan...)

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:17

klopt, maar als je tegenwoordig niet 'overdrijft' in de media, kom je er gewoon niet aan te pas.
En als organisaties zoals GAIA, BLID, PETA, ...enz het niet doen, wie doet dan wel iets??

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:20

retivi schreef:
Het is allemaal zeer ernstig en schrijnend. Dit vlees mag inderdaad niet verkocht worden naar mijn mening.
Wordt de lijdensweg dan niet alleen maar langer? Is het niet een beter idee als er een strenger controlesysteem/wetten in Argentinië komt/komen?
Dan kan België blijven afnemen en krijgen die paarden een beter leven tot aan de slacht.

Misschien worden er dan wel niet meer zoveel paarden gefokt en /of gestolen...?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:22

Worden de paarden in Argentinië speciaal gefokt voor het vlees?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:22

aurora12 schreef:
foxy80 schreef:

Waar HEB je het over!!! moet de heer vandenbosch met een alternatief komen omdat een diersoort mishandeld wordt? Die man heeft die mishandelingen toch niet bedacht? en welke consequenties denk je aan bij het niet eten van paardenvlees? Dat je vegetarisch moet gaan eten? kom op zeg, genoeg ander vlees/vis/gevogelte!
Dierenmishandeling dient gestopt te worden en wel met ingang van nu en meteen! En je raakt deze schandalige dierenmishandelaars het hardst door ze geen geld meer te laten verdienen. En ja, supermarkten zouden er goed aan doen door zich vooraf te informeren en niet maar lukraak aannemen dat iets goed is.
Persoonlijk ben ik erg blij dat een enorme organisatie als 'lidl' onmiddellijk de kraan dicht draait. Dan volgen er al gauw meer spreekwoordelijke schaapjes en wellicht dat dit het begin is van een betere behandeling van deze dieren!!!

En gelijk al iemand die uit zijn slof schiet omdat ik niet als een randdebiele zeehond in mijn handjes sta te klappen bij elke gaia actie...
Ik zeg niet dat zijn actie compleet fout is, maar het schiet zijn doel voorbij.

Het lijkt mij weinig zinvol om eerst te roepen dat a niet kan, vervolgens iedereen b probeert en dan te gaan roepen dat b ook niet kan. Mensen worden zo helemaal vleesschuw gemaakt, want er is niks betrouwbaar meer in de ogen van de consument, die alles graag simpelweg over 1 kam scheert (of sta jij bij echt alles wat je koopt op het etiket te pieren waar en hoe het gemaakt en verpakt is?).

En jij zegt nu wel vlot zelf waar ik dus voor vrees: "welke consequenties denk je aan bij het niet eten van paardenvlees? Dat je vegetarisch moet gaan eten? kom op zeg, genoeg ander vlees/vis/gevogelte!"
Ten eerste ben ik niet "bang" dat ik vegetarisch MOET worden, ik ben zelfs geen verstokte vleeseter.
Maar we hebben de praktijk al gezien, als er geen paard meer gegeten wordt (zoals in Amerika) net dan krijg je nog verschrikkelijkere toestanden van dieren die 10-tallen uren op transport gaan, of worden dieren gewoon gedumt langs de snelweg.

Nog zo' n denkertje: Gaia heeft met de vorige actie ervoor gezorgd dat er minder import vanuit Brazilië en Mexico is, is in die 2 landen de situatie erop verbeterd?

Fijn dat dierenmishandeling aangepakt wordt, maar zorg dan aub ook voor omstandigheden waarin dierenwelzijn KAN! Alles verbieden helpt NIET

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:24

meart schreef:
retivi schreef:

Zoals in USA zeker? Nogmaals, de praktijk leert dan men dan gewoon naar het volgende land gaat exporteren. In europa zijn zelfs slachthuizen genoeg maar toch gaan er wekelijks transporten vol levende dieren naar Italië om daar geslacht te worden. Zal wel iets met wereldeconomie te maken hebben...

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:30

meart schreef:
retivi schreef:

UIteindelijk misschien niet, maar daar gaan eerst jaren overheen.
De merries zullen nu al wel weer drachtig zijn, en de huidige veestapel help je hier echt niet mee.
Simpel zeggen "je moet geen argentijns paardenvlees meer kopen, want de paarden worden mishandeld." Lost het probleem absoluut niet op!
Je kan ook zeggen dat als de paarden er beter uitzien dat er dan een hogere prijs voor het vlees betaald wordt aan de 'boeren'.
Zij zullen dan hun best gaan doen om de paarden in betere conditie te krijgen.
Daarbij uiteraard de regeling dat als ze er niet goed uitzien, de paarden niet afgenomen worden en de boer zijn geld niet krijgt.
UIteindelijk draait het uiteraard allemaal om geld....

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:32

Ik denk dat juist de bedoeling is, als er geen vlees meer afgenomen wordt wat juist behandelt is bij leven, ze beter voor de paarden gaan zorgen, anders missen ze de afzetmarkt. Zou logisch zijn, maar of het gebeurt...

miekemuys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:33

ik ben niet meteen een Gaia fan. vaak overdrijven ze behoorlijk. maar....

ik heb net op het nieuws beelden gezien van de slachtpaarden daar....

honger is over en denk dat ik de verdere middag maar tussen mijn paardjes op de weide ga doorbrengen.
*zal nog wel een poosje een rebelerende maag hebben*

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:44

voor diegenen die stellen dat GAIA overdijft: kijk dan even op www.deredactie.be voor de verschikkelijke beelden
foxy80 aan u de eer

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:55

Quote Foxy80 Fijn dat dierenmishandeling aangepakt wordt, maar zorg dan aub ook voor omstandigheden waarin dierenwelzijn KAN! Alles verbieden helpt NIET[/quote]

Volgens mij verbied GAIA niets in dit stukje, maar brengt het wel ter sprake.
Je vind dat ze ook met oplossingen moeten komen. Wellicht een punt
Maar betekend dit ook dat je niets meer in beeld mag brengen, als je niet direct met een oplossing komt?

Dus in al je wijsheid, wat is de oplossing?

Als dieren goed verzorgd worden, is het goed vlees, en dat zou je dan enkel moeten willen verkopen/kopen.

Echter de kiloknallers zijn ook in Nederland nog niet uit de supermarkt!!! :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:02

ALs je de beelden kijkt, dan kan je toch niet anders oordelen dat dit pure mishandeling is, of mag dit omdat er geen andere oplossing ZOU zijn, foxy80? Kijk maar eens naar de beelden, ik ben er nog altijd niet goed van!

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:07

Waarom halen ze geen paarden vlees uit eigen land paarden worden hier netjes afgemaakt het is in het buiten land wel goed koper maar het kwaliteit paarden vlees is hier beter misschien kunnen ze dat verpligten het zal we duurder worden

LouLouB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:08

Wat een verschrikkelijke beelden!! Ik wordt er misselijk van.
Zeer goed dat dit duidelijk gemaakt wordt!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:19

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:20

Carri, niemand heeft hier gesteld dat Gaia hier overdrijft. Ik ben niet 1 van die leukerds die begint met "uit de context" en "manipuleerd". De beelden zijn wat ze zijn en ze zijn niet fraai.
Trouwens, hoe is het nu met Mexico en Brazilië gesteld? Carri, aan u de eer :D

Chanel, ik maak NERGENS die suggestie. Lees mijn eerste post nog maar eens goed.

Brilletje, voor het geld dat GAIA trekt aan donaties vind ik dat ze wel iets meer nuance aan de dag mogen leggen naar een groot publiek toe. Met dit soort acties worden mensen bang van alle vlees/gevogelte tout court. En ik heb het stille vermoeden dat Gaia dat niet eens erg vindt. Ja, ze mogen het in beeld brengen, maar ik vind het nogal gemakkelijk om dan de angstige consument maar zelf de conclusies te laten trekken en te proberen iets te vinden wat niet beurs is gemept alvorens geslacht te worden. De etikettering van voedingswaren is een oerwoud.

Er is een theorie die zegt dat als je een kind zegt iets niet te doen, je het 100 keer kan herhalen, maar kind zal blijven proberen. Als je echter tegen een kind zegt: doe dit niet, doe beter dat of dat, dan leert de praktijk dat kinderen zich veel makkelijker van het ongewenste gedrag afkeren omdat ze nu een alternatief zien. Maw, Gaia zou zichzelf in mijn ogen veel geloofwaardiger maken moesten ze verwijzen naar een bepaald label dat garandeert dat er een gelukkig stuk vee op uw bord ligt.

Mieke, je maag ligt nu overhoop. En morgen? En over een week? En over een jaar?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:22

" Als je echter tegen een kind zegt: doe dit niet, doe beter dat of dat, dan leert de praktijk dat kinderen zich veel makkelijker van het ongewenste gedrag afkeren omdat ze nu "

Precies of die mensen weten niet dat ze dieren mishandelen, als je dat nog moet uitleggen....

Er zijn manieren om vlees te kunnen eten van dieren die goed zijn behandeld, miekemuys koopt eten van mensen die correct omgaan met dieren.
En ik denk dat vele die dit filmpje (ik inc) anders gaan denken en dit ook nog bv over een week niet goed worden van die beelden. Je denkt misschien dat wij naief zijn, maar dit zijn we niet

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:38

Ik wil duidelijk stellen dat dierenrechtenorganisaties wel degelijk goed werk verrichten, als zij niks doen, doet niemand iets. Ik ben er zeker van dat zij in de mate van hun mogelijkheden situaties opvolgen, dit alles oplossen is nog een andere kwestie.