‘Als 650 kilo paard het op een lopen zet, hou je er niets meer aan.’ Het avontuur met twee paarden van Ton Kruithof aan de Oranjesingel vrijdag liep goed af. Valentino is aan het bijkomen van zijn doldrieste avontuur van vrijdagavond. Toen hij samen met zijn maatje Adonis de paardentram voorttrok aan de Oranjesingel, maar plots de schrik in de benen kreeg door een onhandige inhaalactie van een automobilist.
"De veearts is erbij geweest, maar er hoefde gelukkig niks gespalkt of gehecht te worden", vertelt Ton Kruithof, eigenaar van Stalhouderij 4 Span, die als een van de menners op de bok zat. Maar 'Tino' heeft de afgelopen dagen veel pijn gehad: in blinde paniek en volle vaart liep hij een lantaarnpaal en verkeersbord omver en dat kwam pal tussen zijn benen terecht. "Het was al een ruin, anders was hij dat nu wel geweest. Verder heeft hij last van een bilspier, waarschijnlijk een scheurtje, een bloeduitstorting en een beetje verhoging. En hij is nog steeds heel alert."
Maar het ergste leed is geleden. Terwijl Tino in de wei op krachten komt, wijkt zijn vaste berijdster en verzorgster niet van zijn zijde - en verwent hem ondertussen met lekkere appeltjes. Het andere paard, 'Adje', mankeert helemaal niks.
'Nog even een laatste ritje' liep even iets anders vrijdag. Kruithof was met de paardentram op weg naar de Koggewerf, om een gezelschap bruiloftsgasten op te halen waar ze de hele dag mee hadden rondgereden. Nog diezelfde avond zou hij met span en al afreizen voor meerdaagse wedstrijden. "We reden langs de fontein, in paardenogen is dat een soort boze paardengeest met dat licht en geluid. Maar de dieren zijn inmiddels zo ervaren en zoveel gewend dat alles goed ging. Toen kwam er een tegenligger aan, en een auto achter ons haalde nog net even in. Te krap, ik moest uitwijken, schampte met een biels die nieuwe, idioot hoge stoeprand, het wiel schoot omhoog."
Dat was teveel van het goede en Valentino nam de benen. Adje moest mee of hij nou wilde of niet. "We hebben een houten trekboom (evenaar) die kan knappen. Voor de veiligheid, anders ga je er met tram en al erachteraan. Een paard is nou eenmaal een levend wezen, een vluchtdier. En als 650 kilo het op een lopen zet, hou je er niets meer aan", weet Kruithof, die met zijn jaartje of vijftig aan paardenervaring toch wel een expert kan worden genoemd. "Gelukkig kwam de tram los. De teugels knapten me uit de vingers."
Even verderop in de straat kwam Adje vrij. Tino is daarna als een streep naar huis gerend, naar de stal aan de Flevoweg. "Dan zijn het net postduiven." Adje was nog in de buurt, die heeft hij zelf weer bij de teugels gegrepen.
"Het was een combinatie van zaken waardoor het mis ging. Maar het is al net zo'n samenloop van omstandigheden waardoor het uiteindelijk goed is afgelopen." Want het had ook heel anders kunnen gaan, beseft hij terdege.
Hoewel hij het 'overdreven gedoe' van de brandweer, die met een aantal wagens met luide sirenes uitrukte, niet goed kan vatten. "Hoe hard denk je dat een paard gaat lopen als hij die glimmende pakken op zich af ziet komen." Voor het ondoordachte gedrag van veel automobilisten, die domweg geen rekening houden met paarden, heeft hij helemaal geen goed woord over. "Beschamend, een totaal gebrek aan emphatisch vermogen vind ik het, als je geen respect hebt voor twee van die grote paarden."
Ik heb echt een hekel aan zulke mensen,'t enige dat ze berijken is 1 minuut voorsprong.... En een op hol geslagen paard. En een hele hoop schade. Nu ja tis maar al wat ze willen. Sneu voor de paardjes en de menner enz.
gothicpizza6
Geplaatst: 03-08-12 21:09
ik ken valentino hij woont nu bij CSI stables daar werk ik.