Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel héél realistisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel héél realistisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 11:33

http://www.webregio.nl

Bij manege Mulder zou brand zijn uitgebroken in de stallen en er moesten vijf paarden in veiligheid worden gebracht. Om de oefening zo realistisch mogelijk te maken werden rookmachines in de stal geplaatst. Er ontstond zoveel neprook dat de alarmcentrale overspoeld werd met telefoontjes dat er brand was aan de Vaartdijk.
De alarmcentrale was op de hoogte van de oefening maar gezien het aantal meldingen nam de centralist geen risico en sloeg echt alarm voor brand. Gelukkig was het misverstand snel opgelost en kon men daarna aan de oefening beginnen.

De brandweer die voor de oefening bij de manege arriveerde, werd onthaald door een groep schreeuwende meiden die hun paarden nog in de brandende stal hadden staan. Onder toeziend oog van een instructeur van RHFT (Rescue Horse Fire Training) werden de paarden een voor een uit de brandende stal gehaald door de brandweer. Terwijl de ene ploeg druk was met het blussen, was de andere ploeg druk met het maken van noodhalsters en het redden van de paarden uit de stal. Nadat de paarden waren gered, werden de dieren overgedragen aan de eigenaren die ze vervolgen naar een veilige plek brachten.

Het houden van dit soort oefeningen kan volgens een woordvoerder van RHFT niet vaak genoeg gedaan worden. Zowel voor de brandweer als voor manegehouders is het zeer belangrijk te weten wat te doen als er brand uitbreekt.

Klik hier voor foto's en een filmpje.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:00

Hier zou ik dus mijn paarden nooit aan bloot stellen. Ik kan die beesten niet vertellen dat het maar een oefening is.
Er is een schitterend stallencomplex van de beredenpolitie, kunnen ze het daar niet gewoon houden,die paarden zijn het gewend?
Natuurlijk kan je zeggen iedereen moet oefenen,maar iedere situatie is anders. Leer de basisregels en vooral zorg ervoor dat op iedere stal ,hoe klein ook brandblussers hangen. Een mooie controle taak voor de brandweer!

Cayenne

Re: Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel heel realistisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:01

Maar met paarden die het gewend zijn weet je van tevoren al hoe ze reageren.
Het is juist noodzaak om te weten hoe je moet handelen met paarden die het niet gewend zijn.
Anders ga je denk ik het doel van de oefening voorbij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:03

Ik zou daar juist wel mijn paard voor lenen. Staat er ineens zo'n vent met een grote helm in een groot pak voor je neus, moet je meelopen als paard zijnde, zomaar je stal uit! Beter dat ze dat al een keer gegaan heeft als er niets aan de hand is dan dat het echt is.

Overigens vind ik het wel humor dat ze die meiden daar rond lieten lopen, gillend om hun ponys en paarden.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:03

Ik denk dat het voor de stal/ eigenaren zin vol is maar ga mee met proudmama wat betreft de paarden. Ik denk dat het voor hen heel stressvol is geweest.
Wij hebben het heel makkelijk. Ik hoef alleen maar de stallen open te gooien de paarden lopen rechtstreeks een grote weide in waar ze veilig zullen staan van brand of dergelijke!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:04

ik vind het een hele goeie training hoor...paarden blijven er zo te zien toch nog best wel redelijk onder eigenlijk...zoals je ze de stal uit ziet lopen
vind dat alle maneges/ pensionstallen etc dit 1 keer in t jaar zouden moeten oefenen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:05

Alice13 schreef:
Ik denk dat het voor de stal/ eigenaren zin vol is maar ga mee met proudmama wat betreft de paarden. Ik denk dat het voor hen heel stressvol is geweest.
Wij hebben het heel makkelijk. Ik hoef alleen maar de stallen open te gooien de paarden lopen rechtstreeks een grote weide in waar ze veilig zullen staan van brand of dergelijke!

Ja, hoop je. Juist als de stal vol met rook staat en er brand is heb je kans dat ze dus helemaal hun stal niet uit lopen... Ze zijn gewent dat stal een veilige plek is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:06

Alice13 schreef:

Het probleem is juist vaak dat veel paarden hun stal als veilige plek blijven zien terwijl alles er omheen in brand staat.
Dan is het dubbel zo moeilijk om ze eruit te krijgen en op die manier zijn er dus al heel veel paarden om het leven gekomen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:07

het idee op zich is goed, maar denk dat je toch even vergeet hoe ingrijpend het is als de vlammen je om de oren slaat! het geknisper van een afbrandend gebouw enderlijke.

Een rookmachine die rook produceerd is slechts een heel klein deel van wat er aanwezig is als je stal daadwerkelijk in vlammen op gaat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:10

Bij mij op stal (ook in de Zaanstreek) worden regelmatig oefeningen georganiseerd door RHFT voor de brandweer. Dus ook mijn ponys worden regelmatig geevacueerd door vreemde mannen in brandweerpakken met perslucht. En vind het alleen maar een verrijking voor mijn dieren. Ze raken gewend aan de rook, perslucht, zwaailichten, brandslangen en wat allemaal nog meer.

Nieuwe paarden op stal pakken het zonder stress op :) de rook, de geluiden, de mannen in pakken. Geen probleem :)

De mannen van RHFT zijn goed getraind, zitten al jaren in het paardenvak (hebben zelf ook paarden) en geven door het hele land trainingen aan stallen, bedrijven en brandweerkorpsen. Paarden worden er alleen maar beter van.
Veel stallen hebben niet eens een evacuatieplan. Hebben geen idee wat er moet gebeuren of hoe de paarden reageren. Stallen bevatten enorm veel brandbaar materiaal en dat kan een hoop ellende geven.

Pashon schreef:
het idee op zich is goed, maar denk dat je toch even vergeet hoe ingrijpend het is als de vlammen je om de oren slaat! het geknisper van een afbrandend gebouw enderlijke.

Een rookmachine die rook produceerd is slechts een heel klein deel van wat er aanwezig is als je stal daadwerkelijk in vlammen op gaat.

Daarom worden er ook op bepaalde punten flikkerlampjes geplaats (vlammen) en geluidsboxen om het geluid na te bootsen ;)

kimmie1

Re: Brandoefening bij Manege Mulder blijkt wel héél realistisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:23

Dit is alleen maar een voordeel voor je paard, mocht het echt ooit gebeuren hebben ze al zoiets meegemaakt en zullen minder in de stress schieten. En mensen die vinden dat dit te veel stress is moeten ook maar niet meer op concours gaan, paarden geen veulens meer laten krijgen enz, krijgen ze ook stress bij.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:26

Mijn vader zit bij de vrijwillige brandweer en zij doen dit soort oefeningen vaker (ik woon in het dorp waar manege mulder is).
Ze hebben dit ook eens gedaan bij een pensionstal, werden er ook noodhalster gemaakt enzovoort.

Het is niet alleen leerzaam voor een stal maar ook voor de brandweerlieden, ze hebben te maken met echte paarden en dat maakt het alweer een stuk ingewikkelder.

Top actie, je kunt het zien als een brandoefening wat ook op scholen word gedaan.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:39

vind dit een top actie!! eigelijk zouden al de maneges dit 2x per jaar moeten doen.
maar hoe maak je noodhalsters in zo'n situatie? alles ligt tog in de stal?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:46

De noodhalsters hebben de korpsen in de wagens liggen :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:47

Evelli schreef:
De noodhalsters hebben de korpsen in de wagens liggen :)

Ze kunnen er ook 1 maken met een touw en/of halstertouw, dat heeft mijn vader geleerd geloof ik.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:48

Klip halverwege op het touw zetten, dan heb je een lus, die schuif je om de neus, dan schuif je hem aan, haalt de rest van het touw over de oren heen. Dan heb je dus een halster vorm. Als je het uiteinde van je touw dan nog eens door je lus heen haalt heb je een prima nood halster

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:50

Ik zou dus wel open staan voor zo'n oefening met mijn paarden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:50

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:53

Voor mij nog een reden om te kiezen voor inloopstallen.
Brandtraining met je paard kun je ook gerichter doen (zoals bij de bereden politie)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:55

laura1986 schreef:
Voor mij nog een reden om te kiezen voor inloopstallen.
Brandtraining met je paard kun je ook gerichter doen (zoals bij de bereden politie)

Dit is ook geen training voor de paarden :) maar voor de mensen op stal die de paarden moeten evacueren in geval van brand ;) en voor de brandweer hoe ze met paarden om moeten gaan :)

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:57

we hebben bij mij thuis ook een keer een oefening gehad met de brandweer maar deze mannen vroegen mij om de paarden van stal te halen ze durfden het zelf niet

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:59

Je leert dit toch niet serieus door gelijk een brand te simuleren? Kennis over hoe en wat kan prima in een theorieles worden overgedragen. Dan oefenen met paarden in een normale situatie, en pas als dat goed gaat oefenen met nepvuur?!?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:00

itske schreef:
we hebben bij mij thuis ook een keer een oefening gehad met de brandweer maar deze mannen vroegen mij om de paarden van stal te halen ze durfden het zelf niet

En daar zijn oefeningen juist voor :) dat ze om leren gaan met paarden.
Jammer dat dat bij jullie oefening niet goed uit de verf is gekomen.

Bij ons gaan ze met perslucht de stal in (die staat vol met rook) leggen een noodhalster aan, brengen het paard naar buiten en geven die over aan de stalmedewerkster

Laura1986: juist wel :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:00

Vind het op zich een goede aktie, maar zou toch mijn bedenkingen hebbe als mijn paarden daar zouden staan.... moet er niet aan denken als ze onnodig in paniek raken en daardoor geblesseerd of nadien erg angstig..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:01

Fijn voor de paarden dan :n