Duitse Grand Prix dressuurmerrie Donatha S met pensioen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse Grand Prix dressuurmerrie Donatha S met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:59

Nieuwsredactie / http://www.eurodressage.com

Donatha S, de Grand Prix merrie van Uwe Schulten Baumer, is met pensioen en zal een nieuwe carriere beginnen als fokmerrie. De Hannoveraanse merrie is inmiddels gedekt door de KWPN Preferente hengst Jazz.

"Donatha heeft nog steeds erg veel plezier in haar dagelijkse training, maar ze zal niet meer op wedstrijden verschijnen," aldus Ellen Schulten-Baumer, amazone van Donatha S. "We zijn al dertien jaar een combinatie en we hebben samen veel beleefd. Deze merrie heeft altijd boven verwachting gepresteerd en zij heeft me gebracht waar ik nu ben. Het geeft me ontzettend veel plezier om haar dagelijks fris en gelukkig in de stal te zien staan. Een veulen zou de kers op de taart zijn."

Uwe Schulten-Baumer ontdekte de nu 17 jaar oude merrie tijdens de Hannoveraner Elite veiling in 1998. Met stiefdochter Ellen was de levervos van de partij tijdens de Wereldkampioenschappen voor Jonge Paarden in Arnhem (1999). Als Grand Prix paard was Donatha al jaren een lid van het Duitse A-kader. De combinatie kwam aan start tijdens de Wereldbekerfinale dressur in Amsterdam van 2006, won het teamzilver tijdens het EK dressuur van 2007 in Turijn en kwalificeerde zich voor de Olympische Spelen in 2008. Helaas raakte de merrie toen geblesseerd, waardoor deelname verder uitbleef. In 2009 won de combinatie nog teambrons tijdens het EK in Windsor.

Arabesk

Re: Duitse Grand Prix dressuurmerrie Donatha S met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:36

en hoe vreselijk oud is dat beest dan dat ze met pensioen moet? 30?

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:48

17 staat er geloof ik..............

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 20:58

Ja nu wel :+

Nou dat is weer bijzonder oud *ahum*. Gek toch dat al die dressuurpaarden zo snel oud worden, tjonge jonge. Terwijl de paarden van de spaanse rijschool nog op hun 30e meelopen in lessen voor nieuwe op te leiden ruiters.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:00

17 en dan al met pensioen?
Dan is de merrie ook behoorlijk snel opgereden!!!
Schiet mij maar lek hoor maar 17 oud....pffff :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 21:00

Er staat niet dat ze nu stil blijft staan Arabesk.
En er zijn voorbeelden zat van dressuurpaarden die erg oud worden.
Volgens mij stond er onlangs hier nog een bericht over bijv Bonfire die zijn 28e verjaardag vierde en zo kan ik er nog wel een heel aantal aanwijzen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:01

Het is een stuk moeilijker om een veulen te fokken uit een merrie van 30 dan van 17...
Als die mensen dat nou graag willen? Mag het dan geen pensioen heten? Moet het zijn: vanwege andere interesse eigenaar teruggetrokken uit de sport?
Ik heb een aantal recreatie paarden gezien die heel wat beter af zouden zijn met pensioen dan kreupel rond te hobbelen omdat hun eigena(a)r(esse) zo trots is dat een paard van in de 20 nog bereden kan worden.

Och Cayenne, dat is tegen dovemansoren gezegd..

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:06

Arabesk schreef:

Nou dat is weer bijzonder oud *ahum*. Gek toch dat al die dressuurpaarden zo snel oud worden, tjonge jonge. Terwijl de paarden van de spaanse rijschool nog op hun 30e meelopen in lessen voor nieuwe op te leiden ruiters.

Ik zie nergens dat het bericht bewerkt is overigens, maar wie weet kunnen redactieleden hun berichten bewerken zonder dat dat zichtbaar is.

Er staat toch dat de merrie nog gereden wordt ? Niet dat ze versleten is. Mensen willen er graag mee fokken. Is toch prima ? Kan me voorstellen dat je van je goede paard graag nog een veulen hebt, of meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:50

Juist slim toch om nu met pensioen te gaan, goede conditie, wordt nog gereden, dus kan op deze leeftijd nog prima een (eerste?) veulen krijgen.

Mensen worden ook ouder, de merrie zal topfit zijn, maar op den duur raken de prestaties omlaag omdat het te zwaar is voor de leeftijd.
Dat de merrie uit de sport gaat, betekent niet per definitie dat de merrie niet oud zal worden.. :) En al helemaal niet dat ze is versleten. Stoppen op het hoogtepunt, beter is er niet.
Ik vind het zo raar dat dit meteen gedacht wordt.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:38

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:41

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:09

Arabesk schreef:

De paarden van de spaanse rijschool zijn traditiegetrouw allemaal hengsten dus dan speelt de kwestie van dracht en veulenen allemaal niet mee. Als ze van deze merrie nog nakomelingen willen op de normale manier zal ze nu drachtig moeten worden en lichamelijk in goede conditie moeten zijn want anders is het te laat.
ET zou ook een optie kunnen zijn maar dat is ook niet risicoloos.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:34

@arabesk
er staat dat het paard met wedstrijdpensioen gaat. Ze hoeft niet meer te reizen en naar meerdaagse concours. Dat is geestelijk erg belastend voor een paard. Er staat dat het paard de dagelijkse training nog prima aan kan.

Met oudere paarden op de Spaanse hogerijschool wordt ook niet meer gereisd.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:38

Arabesk schreef:

Beestje is nog niet dood :roll:
Lijkt me niet vreemd dat als zo'n merrie niet meer bij de top mee kan doen (en net als sporters hebben paarden ook een piek en na 17 worden ze in de regel niet meer sterker) dat je er graag mooie veulens uit wil fokken om de genen te bewaren.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:17

Pfff gaan we weer!!!
In plaats van blij te zijn dat zulke mensen paarden terugtrekken uit de top sport en ze daarom nog heel wat jaren gunnen als bijv leerpaarden of idd als fokmerrie is toch alleen maar toe te juichen!
Sommige mensen hier snappen echt niet dat paarden op zulk nivo top athleten zijn.En top sport kun je nu eenmaal niet tot je pensioen doen, is bij menselijke sporters toch ook niet.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:37

Nou nou, wat een ophef weer. Ze is teruggetrokken uit de sport, dat betekent niet dat ze al half dood is?
Gezien dat deze mensen haar gewoon houden en niet, op welke wijze dan ook, wegdoen lijkt me dat ze nog behoorlijk blij met 'r zijn. Ik wens ze dan ook nog veel plezier, en dat een eventueel veulen aan de verwachtingen mag voldoen!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:22

Ze wordt waarschijnlijk op haar hoogtepunt teruggetrokken ( beter zal ze waarschijnlijk niet worden), en als je dan toch wilt fokken,is het nou net heel handig om te wachten totdat ze 25 wordt.
Wow, ze krijgt een Jazz veulentje.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:33

Lijkt mij vrij logisch dat ze nu pensioen van de wedstrijdsport krijgt, als ze nog een paar jaar door zou rijden kan je het fokken vergeten. En kan me goed voorstellen dat de heer Schulten Baumer daar nog 1 of meerdere nakomelingen van wil. ;)

Dus snap niet dat sommige dat raar vinden?

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:42

Ik vind het een mooie leeftijd om niet meer naar wedstrijden te gaan. Ze zal nu nog wel als rijpaard gebruikt worden wat je uit het artikel op kan maken, maar niet meer op wedstrijden gaan waar ze topprestaties hoeft te leveren. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 13:08

Ik vind het super als je 13 jaar een combinatie bent en dan nu je paard uit de wedstrijdsport terugtrekt.
Ik zie het probleem niet?

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:47

Topsporters zoals voetballers, zwemmers etc stoppen toch ook op een bepaalde leeftijd met hun topsport, niet met sporten in het algemeen.
Waarom een paard dan niet??
Na een aantal jaren hard werken, kan ze lekker gaan genieten van haar veulens en lichtere arbeid!!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:16

Electra63 schreef:
Ik vind het super als je 13 jaar een combinatie bent en dan nu je paard uit de wedstrijdsport terugtrekt.
Ik zie het probleem niet?

Helemaal mee eens, vind het ook respectvol naar de merrie toe ! zij heeft zo te lezen haar pensioen meer dan verdiend !
Bonfire is met 18 jaar in goede gezondheid gaan rentenieren, kan mij niet herinneren dat daar zo'n ophef over gemaakt is.