McLain Ward en Sapphire.
foto: Kit Houghton / FEI
Een van de meest bekende springpaarden van Amerika heeft een blessure opgelopen. Sapphire, de grote bruine merrie waarmee McLain Ward twee keer een Olympische gouden teammedaille heeft gewonnen tijdens de Olympische Spelen van 2004 en 2008, en ook nog eens teamzilver won tijdens de Wereldruiterspelen van 2006, zal waarschijnlijk voor de rest van het seizoen 2011 uitgeschakeld zijn.
Sapphire zou op 26 maart aan start komen in Wellington, maar liep een paar dagen tevoren een blessure op aan haar rechtervoorbeen.
"Het is waarschijnlijk gewoon een verkeerde stap geweest, niets traumatisch. Het is erg jammer, maar dit soort dingen kunnen nou eenmaal gebeuren," aldus Ward. "Het is een blessure waar normaal gesproken vier tot zes maanden voor staat, maar we geven haar het hele jaar vrij. Sapphire heeft zich al ruimschoots bewezen en we willen haar volgend jaar voor het laatst laten uitkomen, dus hopelijk zal een jaar vrij de blessure goed laten genezen zodat ze volgend seizoen weer fris in de ring zal verschijnen.
De merrie is nu zestien, maar kwam als negenjarige al aan de start op de Olympische Spelen van 2004. "Zoals ik al eerder heb gezegd: als ze nooit meer een hindernis springt geeft dat niet, want ze heeft zichzelf al meer dan bewezen, maar ik denk niet dat ze er al klaar voor is om te stoppen met de topsport. We hebben ontzettend veel geluk gehad dat ze nooit eerder iets heeft gemankeerd. Ik kan mezelf verder nog gelukkig prijzen met een aantal andere paarden die straks in haar voetsporen kunnen treden, maar ik denk nog niet dat dit haar laatste hoofdstuk is."