Voorlopig nog geen verbod op brandmerken in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Voorlopig nog geen verbod op brandmerken in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:33

http://www.horses.nl / http://www.eurodressage.com

Voorlopig komt het niet tot een verbod op brandmerken in Duitsland. Het voorstel van de partijen Bündnis 90 en Die Grünen om het brandmerken te verbieden bleek geen meerderheid te behalen in het parlement. De oppositie was voorstander van een verbod, maar de coalitie stemde tegen dit voorstel.

Op dit moment is het volgens de Europese regels toegestaan een alternatief identificatiemiddel te gebruiken naast de microchip. Ook in Duitsland is de microchip verplicht, maar stamboeken adviseren de fokkers hun paarden ook te brandmerken. Volgens heb is het een goede en veilige manier van identificatie. “Dit is een belangrijke overwinning voor ons. Onlangs gaven we een brandmerkpresentatie voor vertegenwoordigers van de regering in Berlijn”, aldus Breido Graf zu Rantzau, voorzitter van de Duitse paardensportfederatie.

Dierwelzijnsactivisten zijn tegen het brandmerken. Zij vinden het een pijnlijke methode en zijn van mening dat de paarden voor het leven worden verminkt. Het brandmerken is al verboden in Nederland, Schotland en Denemarken.

Verwant artikel:

[VN] Getouwtrek rond brandmerken in Duitsland duurt voort

Johanna59

Re: Voorlopig nog geen verbod op brandmerken in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:50

Gelukkig! Schrok al. Ik vind het een meerwaarde voor een paard. En of je nu aan de buitenkant "verminkt" door branden, of aan de binnenkant door een chip( deze veroorzaakt namelijk ook littekenweefsel, maar dat zie je niet).

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:58

Dat de paarden voor het leven zijn verminkt...okay...

Maar pijnlijk?
Nee...als het goed gedaan wordt niet.
Ik ben zelf ook "gebrandmerkt" voor een medische behandeling en ik heb er niets van gevoeld.
Alleen dat het er omheen in de omgeving wat warm werd. Alsof er een warme fohn was, meer niet.
Het branden zelf is zo heet, dat de zenuwuiteinden zo snel verschroeien dat je het dus echt niet voelt...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:21

Een verminking vind ik het ook niet! Ik ben blij met deze etappe zege!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:53

Tja, geweldig....
kunnen ze verder gaan met het overduidelijke kenmerken van paarden, zoals ze ook bij die van mij hebben gedaan.
Als jij mij kunt vertellen welke brandmerken je op de kont van mijn fjord ziet, dan zie je hier meer dan ik:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hem in de zomer moeten laten chippen omdat in de winter zijn brandmerken niet te lezen waren..... handig!!!!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:23

Lamar schreef:
Tja, geweldig....
kunnen ze verder gaan met het overduidelijke kenmerken van paarden, zoals ze ook bij die van mij hebben gedaan.
Als jij mij kunt vertellen welke brandmerken je op de kont van mijn fjord ziet, dan zie je hier meer dan ik:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hem in de zomer moeten laten chippen omdat in de winter zijn brandmerken niet te lezen waren..... handig!!!!

In het paspoort van je fjord staat getekend welke brandmerken je fjord heeft ;)
De mijne heeft er ook 1.. maar die is als je heel goed kijkt (en het paspoort ernaast houd) een klein beetje te zien..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:24

Mijn paard heeft ook een brandmerk, en die is ook in de winter behoorlijk zichtbaar, en in de zomer gewoon heel duidelijk.

Edit: Die van mijn merrie staat op de wiki:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:36

BianCatjee schreef:
In het paspoort van je fjord staat getekend welke brandmerken je fjord heeft ;)
De mijne heeft er ook 1.. maar die is als je heel goed kijkt (en het paspoort ernaast houd) een klein beetje te zien..

Ja weet ik, maar toen hij gechipt moest worden en een nieuw paspoort moest hebben moest de DA hem aan de hand van zijn oude papieren en brandmerken en kruinen kunnen identificeren. Dat was in de winter niet te doen want dan vind je de brandmerken echt niet :')
Dus bij die van jou is het ook al zo duidelijk ;)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 00:31

Daar heb je met vriesmerken geen last van.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 06:19

Johanna59 schreef:
Gelukkig! Schrok al. Ik vind het een meerwaarde voor een paard. En of je nu aan de buitenkant "verminkt" door branden, of aan de binnenkant door een chip( deze veroorzaakt namelijk ook littekenweefsel, maar dat zie je niet).

Het is niet OF maar EN, de paarden krijgen ÉN een chip ÉN worden gebrandmerkt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 06:29

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:17

Ik vind brandmerken wel een beetje van vroeger je kan ook het dna opslaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:19

Brandmerk of vriesmerk? :)