Friese hengst Wybren 464 goedgekeurd in Noord-Amerika

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Friese hengst Wybren 464 goedgekeurd in Noord-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 15:32

http://www.fps-studbook.com

Afbeelding
Wybren 464 tijdens de goedkeuring.
foto: Marc Di Leo

Noord-Amerika is een goedgekeurde hengst rijker: Wybren 464. Afgelopen weekend vond de (uitgestelde) beoordeling plaats van de enige overgebleven hengst, nadat het verrichtingsonderzoek in Californië met 5 hengsten was aangevangen. Wybren 464 kent een behoorlijk 'Amerikaanse' afstamming, met de in de VS (op nakomelingen) goedgekeurde Feike 395 als vader en de jaren in de VS gestationeerde hengst Wicher 334 als moedersvader. In de moederlijn (stam 187) vinden we na Wybren's moeder, een stermerrie van Wicher 334, maar liefst 3 generaties eerste premie stermerries. Wybren's grootmoeder is een sterk fokkende preferente stermerrie van Jakob 302, z'n overgrootmoeder is een stermerrie van Jurjen 303, terwijl z'n betovergrootmoeder een sterpreferente Feitse 293-dochter is.Wybren 464 is gefokt door en in eigendom van Lana Markey afkomstig uit de Amerikaanse staat Wisconsin.

In het verrichtingsonderzoek behaalde Wybren zowel in de rij- als menproef 78 punten, terwijl de tuigproef met 73.5 punten werd gewaardeerd.

Vanaf 2007 is het selectietraject voor jonge hengsten in de VS gelijkgetrokken met de in Nederlande geldende eisen. Hierdoor kennen de hengsten goedgekeurd in de VS, een internationaal goedgekeurde status. Binnen de FHANA geldt de afspraak dat de hengsten minimaal twee jaar in de Noord-Amerika dekken.

Klik hier voor alle foto's.

UMayDream

Re: Friese hengst Wybren 464 goedgekeurd in Noord-Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:45

Foto om te kwijlen zeg :~

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:54

bedoel je de omgeving ?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:56

vind het wel een hele gave hengst :j

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:57

patrick76 schreef:
bedoel je de omgeving ?

ik denk dat ze het paard bedoelt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:13

Gelijkgetrokken met Nederland? Kijk ik wel naar het juiste paard?
Ik vind het een middelmatige hengst en ik vraag me af of hij hier in Nederland wel de 2e bezichtiging zou halen...

Wat ik zie heeft hij een onderontwikkelde achterhand, niet extreem goede achterbeengebruik, en een weke rug. Ik moet ook wel zeggen dat hij niet echt heel mooi voorgesteld wordt, rijden op de voorhand en tuigen met een weggedrukte rug. Is hij ook iets overbouwd of verkijk ik me erop?

Niet echt een hengst waar ik van ga kwijlen.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:40

ik vind hem totaal niet mooi!

en zeker niet om te kwijlen
indd kwijlen van de omgeving nederland heeft een hoop mooiere friezen lopen dan deze
ik vind ze behaalde punten nou ook niet geweldig

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:50

Foei, foei, foei 'paardenmensen', beoordelen op één enkele foto??? Pffff ik ben blij dat jullie de jury niet zijn.
By the way ik sta ook niet altijd even goed op de foto, kan ook met paarden gebeuren. Vind het niet eens zo rare hengst en van deze foto is het niet te beoordelen of hij echt 'zo slecht' is als Ania aangeeft, maar misschien heeft zij een beter oog dan ik ;)
Fijn in ieder geval dat Amerika er weer een dekhengst bij heeft!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:51

Ik heb 'm een paar weken terug "live" gezien, en ik ben er ook niet weg van. Maar ik ben ook niet zo weg van z'n vader Feike, dus ik zou deze sowieso al nooit gebruiken...

Wel moet ik erbij zeggen, dat de hengst alleen maar halstermak was aangeleverd, in die 70 dagen moest hij dus en beleerd onder zadel, en beleerd voor de wagen, en getraind worden.... niet zo gek dat hij er wat minder voordelig uitziet. Dit is de schuld van de eigenaren, niet de mensen die de hengst voorstellen vind ik... Ze wisten ten slotte in september van vorig jaar al dat hij naar het CO mocht!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:51

De foto is volgens mij ook van schuin-voor genomen.
Dan zal het beeld al vertekenen, dus van die foto kun je niet beoordelen.
Onderaan het bericht staan wel duidelijkere foto's.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:15

Libera schreef:
Wel moet ik erbij zeggen, dat de hengst alleen maar halstermak was aangeleverd, in die 70 dagen moest hij dus en beleerd onder zadel, en beleerd voor de wagen, en getraind worden.... niet zo gek dat hij er wat minder voordelig uitziet. Dit is de schuld van de eigenaren, niet de mensen die de hengst voorstellen vind ik... Ze wisten ten slotte in september van vorig jaar al dat hij naar het CO mocht!

Dat wist ik weer niet. Dan kan ik me wel voorstellen dat zijn achterhand nog niet zo ontwikkeld is.

Torinus16: in de link staan meer foto's daar heb ik het op gebaseerd, niet op die ene foto in de OP. Ik zeg ook niet dat hij slecht is, ik zeg dat hij voor een dekhengst erg middelmatig is.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:20

inderdaad zijn er een boel foto's waarop je hem kunt beoordelen en dat vind ik hem aan alle kanten te gewoon als stamboekhengst. Ach, sommigen mensen kwijlen bij elk glimmend paard met lange manen.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:41

Ik vind hem mooi, maar niet bijzonder.
Voor de korte tijd dat hij beleerd is vind ik wel dat het er goed uit ziet.

o0horsey0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:58

Wat een paard. :D

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:20

wat een dier, knap hoor

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 05:50

wat een knapperd