'De ezel moet weer betekenis gaan krijgen als nutsdier'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'De ezel moet weer betekenis gaan krijgen als nutsdier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:11

http://www.levendehave.nl / http://www.eurolactis.com

Afbeelding
foto door Fiffill

De ezel herovert de status van nutsdier en wordt daardoor voor uitsterven behoed. Dat is de boodschap van Eurolactis, een bedrijf dat zich toelegt op de verwerking van ezelinnenmelk.

De grootste ezelboerderij die aan Eurolactis levert, bevindt zich in het Italiaanse Montebaducco, waar 680 ezels van verschillende rassen worden gehouden. De ezels begrazen een groot terrein en worden op biologische wijze gehouden. Andere boerderijen bevinden zich in Zwitserland en Frankrijk. Het aantal ezels dat melk levert aan Eurolactis gaat al richting de duizend. Zij zijn goed voor 52.000 liter melk op jaarbasis.

Eurolactis werkt met ervaren ezelfokkers in Europa. De melk van de ezels wordt gebruikt voor babyvoeding, en voor kinderen en volwassenen met koemelkallergie. Ook wordt de melk verwerkt in cosmeticaproducten en gezondheidsproducten. Ezelinnenmelk vertoont sterke gelijkenissen met menselijke moedermelk.

Eurolactis wil een cooperatie opzetten van ezelboerderijen in Europa om voor een constante aanvoer van melk te zorgen. Melk die onder gecontroleerde omstandigheden wordt geproduceerd.

Jethafa

Re: 'De ezel moet weer betekenis gaan krijgen als nutsdier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:17

Hardstikke leuk! Ezels zijn superleuke beesten. Jarenlang heb ik er een paar verzorgd. Hmm, misschien een carrière switch... Ezelboer...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:27

na de geiten krijgen dus nu ezelboerderijen
ben benieuwd hoeveel boeren met zulke dieren kunnen omgaan

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:30

prima actie, ezelmelk is ideaal wanneer je allergisch bent voor koemelk.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:33

Nutsdier??? Is daar geen gangbare uitdrukking voor?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:35

Dus elke dier dat geen nutsdier is wordt maar met uitsterven bedreigd?

Waarom dan zo ver gaan?

Ach tenminste nu goed voor de Ezels.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 11:40

kensha schreef:
Dus elke dier dat geen nutsdier is wordt maar met uitsterven bedreigd?

Waarom dan zo ver gaan?

Ach tenminste nu goed voor de Ezels.

dat wordt toch nergens gezegt ?
Het punt is dat ezels gedomestiseerd zijn door de mens . en ook bijna niet meer in het wild leven
en als mensen er dan niet meer mee fokken sterven hoe sneu ook indd uit .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:40

Haha, ik moest bij "nutsdier" gelijk aan de "nutsbedrijven" denken.... _O-
Dacht al; wat hebben ezels nou toch met nutsbedrijven te maken? :? :')

Maar 't is goed dat ezels weer wat meer in de picture komen op die manier. Het zijn super leuke dieren.
Al vind ik dit persberichtje wel een behoorlijk commerciële insteek hebben voor 't bedrijf eurolactis... Maar goed.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:14

Wat doen ze met al die veulens? Kwekens ze ezelvlees? (wat overigens prima in salami gaat).

Ik stel me ook wel vragen bij al die beweringen over ezelinnenmelk. Van paardenmelk is al lang duidelijk dat niets van die gezondheidsbeweringen wetenschappelijk steek houdt, dat valt in feite onder kwakzalverij als je dan die aspecten als inhoud verkoopt. En voor kinderen en zuigelingen is het als enige melk (gewoon als voeding) ook niet geschikt omdat het te weinig vet bevat.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:20

Ha, ik ga maar weer eens een veulentje fokken bij mijn ezelin. Goud geld waard die melk O:)

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:29

Tafje schreef:
Nutsdier??? Is daar geen gangbare uitdrukking voor?

Dat is toch een normaal woord voor een dier dat producten (melk, vlees, wol, huid etc.) produceert? Ik kom het iig overal tegen in mijn opleiding.

Zelfde idee als nutsbedrijven toch?
Leveren beiden nuttige producten/diensten. :D

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:34

Als babyvoeding heb je natuurlijk gewoon het allerbeste mamamelk. Mensenbaby's, mensenmama's, mensenmelk. Maar goed, juist voor daarna is koemelk niet altijd even geschikt, en kan paardenmelk/geitenmelk/ezelinnenmelk wel een uitkomst zijn. Sojamelk is ook niet geweldig!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:38

Weer wat geleerd ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:17

Bandida schreef:
Wat doen ze met al die veulens? Kwekens ze ezelvlees? (wat overigens prima in salami gaat).

Samenwerken met de stamboeken? Een aantal rassen wordt met uitsterven bedreigd. Het in stand houden van het ras is ook voordelig voor de melkerij ivm toekomstige melkezels en als je een goede naam hebt zijn je overtollige veulens ook nog eens beter verkoopbaar.

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:36

Uhm rassen; nee dat valt wel mee, aangezien er nog maar weinig echt zuivere rassen bestaan. Zeker in Nederland. Kijk maar eens op wiki hoeveel ezelrassen er zijn/waren. Maar de veulens mogen gewoon bij mama zijn, en worden vervolgens gewoon verkocht via de handel. Er zijn echt mensen die een ezel willen. Maar die groep is klein en daarmee zal ook dit streven een lastige worden, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Overigens, jammer dat er links en rechts meteen lacherig over wordt gedaan. Ik weet uit mijn kennis en ervaring dat ezelmelk wel degelijk KAN helpen. En ja ze gaan ook in de salami, zelfde als ook een paardenbiefstuk heerlijk kan zijn ;) en bedoel dit niet als sneer... heb zelf een paard ... en ook ezels. Ezels zijn van oudsher prima helpers geweest,vroeger werden ze het "arme mensen paard"genoemd, sterk, sober, werkwilliig (ja echt en ik kan het weten).. en eisen verder minder dan een paard. dat laatste is niet helemaal waar, maar komt in de buurt.

Om die reden wordt een ezel nog steeds gezien als "lacherig" dier het was van de arme mensen, toen kregen ze het vervolg in pipo de clown, dik trom en oh ja, de toeristen rondsjouwen op blackpool of in griekenland over de trappen in Santorini. Op de gemiddelde ezeldag worden nog steeds stro-hoedjes over de oren getrokken omdat dat zo leuk is voor publiek............ en ja het gebeurd gewoon hier in Nederland... jullie willen niet weten wat er bij een Ezelopvang in Nederland binnekomt... gewoon hier uit ons kikkerlandje.

Uiteraard snap ik ook dat een ezel eerder als schattig, lief, komisch afgestempeld wordt, maar geloof me, dat hoeven ze niet te zijn. zonder goede opvoeding kunnen het behoorlijk valse dieren zijn, onderschat ze niet. aan de andere kant, als je je verdiept in hun aard........ zul je ontdekken dat ze veel meer kunnen dan wij allemaal denken. Daarom ben ik het niet helemaal eens met deze titel "nutsdieren" en ben ik inderdaad ook van mening dat het redelijk commercieel is ingezet... Maar, ze kunnen wel degelijk een bijdrage leveren..... zowel als geweldige vriend, als lastdier, als mendier (ja ik heb er 2 voor de wagen lopen) en ook voor melk... en eigenlijk verdienen ze meer respect.
cleopatra had niet voor niks een kudde ezels om elke dag in ezelmelk te kunnen baden....... of ze er knapper op geworden is weet ik niet... maar ezelmelk kan wel degelijk bijdragen. Net als paardenmelk overigens ook.

sorry stoom misschien even........ maar maak zo vaak mee dat dit dier gewoon totaal niet voor "vol" wordt aangezien. Mensen denken dat het een paard is met lange oren, en dat is het niet. Het is simpelweg een ander ras, met ander gedrag en andere behoeftes, maar dat wil niet zeggen dat het dier daarom "minder" is.

Wellicht heb ik nu mensen voor het hoofd gestoten, dat is niet mijn bedoeling, (papier komt vaak ook anders over dan bedoeld). Ik spring gewoon in de bres voor de langoren......

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:33

ezelvrouwtje schreef:
Ik spring gewoon in de bres voor de langoren......

Dat is mooi, ik vind het ook fantastische dieren.
Maar ik zie dus niets in melkerijen.. gewoon de zoveelste manier om beesten letterlijk uit te melken, en het heeft inderdaad maar één doel, de commercie. Ezels of paardenmelk is niet echt een product dat we op grote schaal nodig hebben. Zelfs niet op kleine schaal.
En dat het allerlei eigenschappen wordt toegedicht om die verkoop te stimuleren die dan achteraf gezien gewoon onzin of 'geloven in' zijn struit mij dan weer voor de borst. Ik heb gewoon een hekel aan psuedo wetenschap en het commercieel bedrog wat daar dikwijls mee samen gaat.
Ik denk ook niet dat die melkerij met 680 stuks (500 veulens per jaar?) stopt met kweken als iedere liefhebber al drie ezeltjes gekocht heeft en alle opvang stampvol zit. Het overschot is vleesproductie, daar moet je als ezelmelkgebruiker het dan ook mee eens zijn.

Maar ezels zijn super.. ik hoop dat ik ooit tijd en plaats heb voor een klein groepje om naar te kijken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:39

Hmm ik vind het erg commercieel allemaal. Ezels mogen van mij wel wat meer bekendheid krijgen, maar ik weet niet of zo'n melkerij nu echt een gat in de markt is. Maar voor meer info verstrekken aan het publiek ben ik zeker, vooral als ik zie hoeveel topics er nog voorbij komen van mensen die een ezel willen aanschaffen maar er eigenlijk niks over weten. Bijvoorbeeld dat ze geen waterdichte vacht hebben en dus altijd over een goede schuilmogelijkheid moeten beschikken. Of dat het geen vluchtdieren zijn. En vooral, dat er nog mensen zijn die denken dat ezels echt zo belachelijk veel kunnen dragen als ze in 3e wereldlanden moeten. Een ezel is nu eenmaal geen 'paard met lange oren'. En laat staan dat mensen weten dat ze (vele malen) slimmer zijn dan paarden.

Leuk trouwens een foto van de knappe dame erbij... :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:48

Waag het te betwijfelen of ezelinnenmelk echt zoveel lijkt op moedermelk, dat heeft er puur en alleen mee te maken dat een ezelbaby wezenlijk verschilt van een mensenbaby en dus hele andere voeding nodig heeft, met onder andere meer vetten. Iedere melksoort is soortspecifiek. Daarnaast, wat zou een pak baby voeding gemaakt van ezelinnen melk wel niet gaan kosten? KV gemaakt van koemelk vind ik al behoorlijk duur en hypo allergene voeding is nog weer een heel stuk duurder.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:02

een opak babymlk bestaat dan voor een deel uit ezelmelk
en de rest zijn voeding stoffen en vetten die een baby nodig heeft

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:24

het zijn lieve en slimme dieren, maar ik vind ze eigenlijk wat te klein als rijdier van de melk heb ik geen idee, heb ook nooit paardenmelk willen proberen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:54

Er zijn ezelrassen met een stokmaat van zo'n 160 cm. Hieronder een Amerikaans ras, er zijn ook meerdere Europese rassen die boven de 140 cm uitkomen.

Afbeelding