Twijfels over nieuwe milieuvergunning Manege Purmerbos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twijfels over nieuwe milieuvergunning Manege Purmerbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 11:03

www.echo.nl

De Raad van State lijkt niet zomaar goedkeuring te geven aan de nieuwe milieuvergunning die de gemeente Purmerend heeft verleend aan manege Purmerbos aan de Westerweg. Dit bleek dinsdag tijdens een zitting bij de Raad in Den Haag.

Aanleiding voor die zitting waren de bewaren die door een buurtbewoner zijn ingediend. De buurtbewoner wil bij mooi weer graag in zijn tuin zitten, maar vanwege de vele activiteiten rond en op de manege zou dat nauwelijks te doen zijn.

De vorige vergunning voor de manege werd in 2003 vernietigd, omdat die onvoldoende bescherming bood tegen lawaai. Met de nieuwe vergunning worden de normen verruimd, omdat meer activiteiten zijn toegestaan die lawaai in de omgeving veroorzaken.

Toch vindt de gemeente dat met de nieuwe vergunning voldoende bescherming aan de omwonenden wordt geboden. Extra lawaai dat vanwege paardentransporten in de avond ontstaat, zou binnen de normen blijven. Ook lawaai van levende muziek in de kantine is volgens de gemeente beperkt gehouden.

Volgens de buurtbewoner, die op ongeveer 30 meter van de manege woont, heeft de gemeente met opzet het omgevingsgeluid te hoog ingeschat. Bij een hoog omgevingsgeluid kunnen de geluidsnormen voor de activiteiten ook ruimer worden gesteld. Maar de gemeente heeft vergeten dat de aanpalende wijk De Goede Meent een ecologische wijk is waar geen autoverkeer rijdt en dus meer rust heerst dan de gemeente wil doen geloven.

Adviseurs van de Raad van State constateren na een onderzoek dat de vergunning voor de woonwijk nog wel voldoende bescherming geeft tegen lawaai. Maar voor de landelijk gelegen woningen in de omgeving van de manege is er niet voldoende bescherming. Ook vinden de adviseurs dat bij livemuziek in de kantine toch teveel lawaai naar buiten kan komen als de buitendeur vaak open gaat.

Verder constateren de adviseurs dat de buurtbewoner geen ongebruikelijke eis stelt dat achteraf nog controlemetingen plaatsvinden naar het werkelijke lawaai bij de manege. De normen die de gemeente nu heeft gesteld zijn namelijk gebaseerd op aannames. Het moet nog maar blijken of die kloppen.

De Raad van State doet over zes weken uitspraak.

Arabesk

Re: Twijfels over nieuwe milieuvergunning Manege Purmerbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:47

Dit is al jaren aan de gang, gezeik van de buren tegen de manege. Dat hele gebied was van oorsprong niet eens bedoeld als landelijk wonen, maar zou gewoon een nieuwbouwwijk worden. Maar omdat de gemeente failliet was, werd alle opgekochte grond omgezet in een waterpas-bos (alle bomen netjes op een rijtje).

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:28

Wat is er nou natuurlijker dan het geluid van paardenhoefjes? Dit is idd al jaren een hoop gedoe, die buurtbewoners hebben elke keer weer wat anders waar ze over zitten te miepen!

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:30

Als die buurtbewoners maar 30 meter van de manege wonen hebben ze volgens mij recht van spreken.
De gemeente moet bekend zijn, net als de manege, dat binnen een afstand van 50 meter, waar hier dus sprake is, voldaan moet worden aan milieuregels en o.a. max. toelaatbare geluidnormen binnen een afstand van 50 meter tot de buurtbewoners.

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:57

Heel erg vervelend voor de zusjes dat dit maar door blijft gaan.
Naast dat er al jaren gedoe is na de bouw, was er ook al jaren gedoe voordat ze konden beginnen met bouwen!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:37

Yvette10 schreef:
Als die buurtbewoners maar 30 meter van de manege wonen hebben ze volgens mij recht van spreken.
De gemeente moet bekend zijn, net als de manege, dat binnen een afstand van 50 meter, waar hier dus sprake is, voldaan moet worden aan milieuregels en o.a. max. toelaatbare geluidnormen binnen een afstand van 50 meter tot de buurtbewoners.

Alleen de parkeerplaats is al 50 meter. Dan zit er nog een weg tussen en een aardige voortuin van de ecowijk. Ze hebben dus totaal geen recht van spreken :')

Yvette10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:09

In bovenstaande artikel staat vermeld dat de afstand tot buurtbewoners 30 meter is.
Ik ken de locatie niet, maar als het inderdaad zo is als jij mellamoshan hierboven aangeeft meer dan op 50 meter afstand zal het inderdaad moeilijk worden voor die bewoners om hun gelijk te halen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:38

Die mensen moeten niet zo zeuren. Die afstand valt best mee. En levendige geluid uit de kantine??? Laat me niet lachen...

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:44

Zijn ze daar nóg niet uit?! Wat kunnen mensen toch ZEUREN! |o Verzin een leuke hobby ofzo, in plaats van andere mensen het leven flink zuur maken.
Maar wel goed dat zou nou eindelijk écht metingen gaan doen; dan zijn er ten minste feiten! Hopelijk doen ze dan wel een beetje objectief, en zetten ze gewoon een week een microfoon aan de erfgrens ofzo.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:08

hmm wat een zeurende mensen zeg en ik weet dat de afstand echt geen 30 meter is! daarvoor kom ik te vaak in het Purmerbos om dat te weten :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 21:09

Ik gerust wel ruilen hoor, zij op mijn flatje en ik naast de manege...:D

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:13

Cassidy schreef:
Ik gerust wel ruilen hoor, zij op mijn flatje en ik naast de manege...:D

Haha inderdaad, ik dacht precies hetzelfde :P
Van huis ruilen? Komen hun hier lekker in ons koude tochtige huisje wonen :P

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 09:50

Dan gaat het dus om maar 1 echtpaar die weer een zaak heeft aangespannen tegen de manege.
En ze wonen inderdaad veel verder dan 30 meter van de manege. Er staat vandaag een artikel in het NoordHollands dagblad.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 10:20

Volgens mij hebben die mensen die die zaak weer opnieuw hebben aangespannen, de hele (zon)dag niks te doen. En mensen die niks te doen hebben, gaan dingen zoeken om zichzelf er helemaal op te storten en vervolgens aan alles gaan irriteren. En zo is dat hier denk ik ook. Mensen die niks te doen hebben gaan zich met alles bemoeien en irriteren. (mn tante is daar een verschrikkelijk voorbeeld van bah!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:04

er is ook echt maar 1 boerderij die er aan grenst en voor derest 2 vban die ecohuisjes die met de zei kant aan de manege grensen (met een sloot een weg een sloot en een super lange parkeerplaats er tussen)
:') Sneu

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:07

En die mensen wisten niet dat die manege daar was toen ze er kwamen wonen? Typisch gezeik van stadslui die besloten hebben dat ze 'op het platteland' of 'landelijk' willen wonen, en er dan achter komen dat het daar ook niet fluisterstil is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 11:10

Nou ze wonen met hun andere kant aan grenzend aan een woon wijk :P haha

Nee die manege stond er nog niet, hij zou er wel al komen maar die mensen hebben het proces jaren uitgesteld! vanaf 1997 kregen ze toe stemming van de gemeente. toen ging die eco wijk zeuren. en pas in 2007 konden ze openen :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:40

ken de buurt daar heel goed, ben er postbode geweest en toen was het al in opspraak
het gaat idd om een bewoner uit de eco wijk, die zeker meer dan 30 meter er vanaf woont, vanuit die locatie echt geen overlast bevindt ,maar gewoon maar wat loopt te zeiken om het zeiken
tevens mogen ze zelf wel eens wat gaan doen aan die huizen en tuinen,want eco....ok....maar eco kan je ook overdrijven met rottingsprocessen in de tuin,overal alg en geen onderhoud......

dus wie bevuilt er nou echt wat en wie geeft nou de daadwerkelijke overlast!

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:56

Jeannette schreef:
Dan gaat het dus om maar 1 echtpaar die weer een zaak heeft aangespannen tegen de manege.
En ze wonen inderdaad veel verder dan 30 meter van de manege. Er staat vandaag een artikel in het NoordHollands dagblad.

Ja had het gelezen! Wat vond je er dan van dat ze niet meer naar de gemeente mogen bellen? Ze mochten alleen nog maar digitaal hun onvrede uitten en dan kregen ze daar geen antwoord meer op van de gemeente _O-

OneForza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:35

Wat erg dat een persoon, een hele wijk of zoals hier een bedrijf waar veel mensen blij mee zijn, kunnen tegenhouden. Goed dat ze nu worden afgeremd, laat ze een echte hobby nemen.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:37

@ Mellamoshan: Echt op zijn Purmerends!!! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:41

OneForza schreef:
Wat erg dat een persoon, een hele wijk of zoals hier een bedrijf waar veel mensen blij mee zijn, kunnen tegenhouden. Goed dat ze nu worden afgeremd, laat ze een echte hobby nemen.

Ik kan nog een paar voorbeelden opnoemen.
En dan gaat het om een bedrijf waar honderden medewerkers werken, die op straat zouden komen te staan als de tent echt gaat sluiten...
Allemaal omdat er een buurman het gras hoort groeien...