UDEN - De Udense brandweer is dinsdagmorgen rond 11.50 uur uitgerukt naar de Lange Goorstraat in Uden omdat daar een paard in de sloot was beland. Omdat het dier op zijn rug lag, kon het zichzelf niet bevrijden. Tijdens een rit met een amazone was het paard geschrokken van een voorbijrijder.
Dat waren wij! Gisteren ben ik met twee dames gaan buitenrijden het was een rustige rit lekker warm paarden heel braaf. We zijn bijna terug en moesten nog langs een landelijk straatje. Links van ons werden plantjes in de grond gestopt door Poolse arbeiders er stond een oplegger met plantenrekken op het land en je zag dat er wit zeil over de plantjes werd gedaan. Plots schrikken de paarden en schieten schuin naar achteren ik voel dat de grond mul en zacht voelt achter me en drijf mijn paard naar voren om niet richting sloot te glijden terwijl ik in mijn ooghoek zie hoe mijn vriendin van 63 jaar, al bij de sloot is . Ze wil haar paard naar voren drijven doch het paard gleed al weg . De andere dame schreeuwt "spring eraf"en dat doet ze maar ze blijft in de beugels hangen en valt met paard en al in de greppel. Als ik eraf spring en haar te hulp schiet ligt ze onderin de greppel met het paard bovenop. Ik zie alleen twee voeten onder het paard uitkomen en denk nu is het gedaan. Vervolgens hoor ik haar kreunen en weet daardoor haar positie samen met de poolse arbeiders die aan kwamen rennen hebben we het paard weggeduwd en wonder boven wonder blijkt ze ongedeerd. Als ik haar heb nagekeken ga ik naar het paard, blijkt het paard op zijn rug in de greppel terecht te zijn gekomen,hij is in schok en zijn ogen kijken mij maar aan van "help mij". Hij houdt zijn benen recht in de lucht alsof hij bang is ze te bewegen en wat ik ook zeg hij beweegt alleen ogen en hoofd. Gelukkig komt de manege eigenaresse snel en ze heeft een ervaren meisje bij dat de leiding neemt en zij probeert het paard eruit te tikken met de zweep doch dit lukt niet dan komt de brandweer en met aanwijzigingen van haar lukt het hen wel hem eruit te trekken met slangen om zijn lijf. Even later staat hij op stal helemaal vuil en ik staar naar hem nog steeds ontdaan door alles en wat doet hij? hij trekt een boterham uit mijn vingers ! Eetlust heeft hij nog genoeg dus dat gaat goed. Inmiddels staat het paard weer op de wei en heeft mijn vriendin gebeld dat alles goed met haar gaat ze is wel flink gekneusd ook geestelijk natuurlijk maar wil het paardrijden over een tijdje wel weer proberen.
Wat fijn dat het goed gaat met paard én amazone. Al je de foto's ziet en je verhaal leest zou je dat niet zeggen. Ik hoop dat beiden ook mentaal herstellen want kan me voorstellen dat de schrik er goed in zit nu.
Wat zullen jullie geschrokken zijn, HobbyRuiter. Super akelig dat je vriendin eronder terecht kwam. Er moeten meerdere beschermengeltjes bij jullie zijn geweest, gelukkig maar! Kei fijn dat het uiteindelijk zo goed is afgelopen
franka75
Geplaatst: 30-03-11 21:42
gatver dan schrik jeje naar het zal je gebeuren wat fijn zonder al teveel kleerscheuren vanaf is gekomen en paard ook
Ulrika
Geplaatst: 30-03-11 21:43
oeeh das vlak bij mij ik heb daar niks van mee gekregen maar wat ziellig voor dat paard en ruiter!
askazita
Geplaatst: 30-03-11 21:55
gelukkig is het verder goed gegaan. ben ook benieuwd hoe jullie het zadel af kregen
Ja dat is hier inderdaad vlak bij! Brr die foto in de krant zag er ook echt naar uit. Echt heel vervelend joh. Hopelijk is het goed gegaan inderdaad, maar ik kan me voorstellen dat het echt heel erg schrikken is.
Het zadel? Haha was wel mijn laatste zorg natuurlijk! Ik weet het eigenlijk niet,ik heb de singel losgemaakt maar kreeg het zadel ook niet onder hem uit dus daar gelaten later op de foto's zag ik het zadel in het gras liggen en het dek nog onder hem ! Gisteren was het paard weer gewoon mee op buitenrit alleen wel een andere ruiter en het had zijn eigen zadel op maar wel een ander dekje. We hebben een prima buitenrit gehad zonder rare dingen gelukkig ! Wel heb ik even bij de stoplichten terug, goed gekeken of niemand te dicht bij de naast gelegen greppel stond ! En we gaan niet meer naar wat in Uje bekend staat als het"klein bos". Gr Hobbyruiter