Hopalong Cassidy xx ingeschreven bij het KWPN stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hopalong Cassidy xx ingeschreven bij het KWPN stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-11 19:30

http://www.kwpn.nl

Afbeelding
Hopalong Cassidy xx
foto: www.yvonnetermeer.nl

Gisteren is het vijfdaagse onderzoek van de Engels volbloed Hopalong Cassidy xx beëindigd. De 18-jarige springhengst is ingeschreven in het stamboek. De zoon van Strong Statement xx hoefde op grond van zijn resultaten in de internationale springsport uitsluitend voor een vijfdaags onderzoek naar het stalgedrag te worden aangeboden. Tijdens het verblijf in Stegeren bleek dat Hopalong Cassidy xx makkelijk is in de omgang en rustig op stal. De hengst is een luchtzuiger.

Komende woensdag is er een beoordeling door de springcommissie van de springhengsten die voor 21 en 50 dagen deelnemen aan dit voorjaarsonderzoek. Donderdagochtend komt de dressuurcommissie voor beoordeling van de oudere dressuurhengsten. Beide dagen aanvang 8.00 uur.

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:31

Dat is leuk nieuws! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:52

Zijn er regels met betrekking tot luchtzuigers? Ik merk toch echt dat sommige hengsten meer luchtzuigende nakomelingen geven dan anderen. Blijkbaar ziet het KWPN geen erfelijke factor daarin.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:09

Het al net als met ADHD zijn..Het is maar net bij wie en hoe ze opgroeien. ;)

Ashley5760

Re: Hopalong Cassidy xx ingeschreven bij het KWPN stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 20:14

Luchtzuigen de aanleg ervoor is erfelijk, maar dit betekend niet dat ze het allemaal doen, alleen zullen ze bv onder stress of, veel opgesloten het eerder gaan doen. (00 seven is er ook zo'n bekend voorbeeld van, ken genoeg mensen die zeggen heb een 00 seven, en dan zeg ik altijd luchtzuiger zeker muah en in 2 van de 3 gevallen is dat ook vaak).
Echter wel slim om een volbloed goed te keuren, echter ik zou nooit met een luchtzuiger dekken, hoe goed hij ook is.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:39

Mijn merrie krijgt dit jaar een nakomeling van Hopalong.. Hoop dan dus idd niet dat die gaat luchtzuigen..

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:47

Volgens mij is er nooit wetenschappelijk aangetoond dat luchtzuigen erfelijk is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 22:03

yvonnepuntnl schreef:
Volgens mij is er nooit wetenschappelijk aangetoond dat luchtzuigen erfelijk is.

Dat kan wel zijn maar ik deel de mening van colette in dit geval.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:18

yvonnepuntnl schreef:

Misschien niet wetenschappelijk. Maar bepaalde hengsten geven toch wel opvallend veel nakomelingen die aan de bak trekken.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:05

De KWPN zegt het er gewoon bij dus nu is het aan de fokker om te beslissen of deze het accepteerd of niet. Ik denk dat deze hengst veel kan toevoegen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:10

Fijn dat er wat ander bloed bij de goedgekeurde hengsten komt. Er wordt zo veel Jazz-bloed goedgekeurd dat het moeilijk wordt om daaromheen te gaan...

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:12

Nou is deze dus echt voor de springrichting goedgekeurd. Het zal dus weinig invloed hebben op de hoeveelheid Jazz bloed

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:13

Mee eens, hoewel er ook genoeg nakomelingen van springhengsten goed presteren in de dressuurring.

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:37

fijn dat er weer een volbloed bij het KWPN goedgekeurd is! Hopelijk zijn er fokkers die het aandurven om bloed te gebruiken op hun merrie. Naar mijn mening kan het KWPN paard dat nog wel gebruiken.

Achter de meeste internationaal presterende paarden zit een flinke scheut volbloed. En nakomelingen van een halfbloedmerrie zijn daardoor wel geliefd. Bij fokken met volbloed moet je het aandurven om een eventueel een stapje achteruit te doen, om daarna weer 2 stappen voorwaarts te kunnen zetten met de nafok.

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:25

De oude eigenaar van mijn paard wilde graag met een volbloed dekken omdat mijn paard een heel ouderwets type is.
Ben benieuwd. Hopalong Cassidyxx x Ginus

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:53

Klopt risico met de F1 groep is alleen dat de nafok daarvan (F2) je dus niet kan zeggen welke kant het opslaat. Maar het is zeker nodig in de fokkerij! Helemaal mee eens, 1(of mss wel meer ;)) stappen terug eerst

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:07

Suzanne F. schreef:
Zijn er regels met betrekking tot luchtzuigers? Ik merk toch echt dat sommige hengsten meer luchtzuigende nakomelingen geven dan anderen. Blijkbaar ziet het KWPN geen erfelijke factor daarin.

Ja neem nou bijvoorbeeld de OO Seven nakomelingen,geeft het luchtzuigen toch echt duidelijk door.