Shetland pony rent weer door de wei dankzij prothese

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Shetland pony rent weer door de wei dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 12:49

Nieuwsredactie / www.depers.nl

Een shetlandpony uit de Amerikaanse staat Texas kan weer rond galopperen.
Midnight werd met drie benen geboren, maar kan dankzij een prothese weer probleemloos rond huppelen.

Het dier mist een hoef en een hoefbeen. Het ging lange tijd niet goed met de nu vierjarige Midnight, maar toen zijn baasje op een avond naar het journaal keek, kreeg hij een idee. "Op een avond keken we toevallig naar het nieuws en er werd een item uitzonden over protheses bij mensen. We dachten toen: "als dit voor mensen werkt, waarom dan niet bij paarden?"

Zo gezegd, zo gedaan en een bedrijf dat de protheses voor mensen maakt, ging de uitdaging aan. Het bleek een succes: al bij de tweede pasbeurt liep de shetlander er mee weg.

Klik hier voor een filmpje.

MeesMo

Re: Shetland pony rent weer door de wei dankzij prothese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:52

Is dit niet al veel vaker gedaan?
Bovendien vraag ik me af of het niet een succesrecept zal zijn voor drukkingen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:55

Ik moet zeggen dat ik hem er goed mee vooruit zie komen.
Maar ik vraag me af hoe hij zonder deze prothese 4 jaar heeft kunnen worden.
Ik had hem meteen na de geboorte laten gaan....

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:57

Ben ik helemaal met je eens.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:06

Hij loopt er inderdaad goed op zeg!

Tja, mijn aanpak was het ook niet geweest, maar aan de andere kant heeft het op dit moment voor het beestje goed uitgepakt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:31

Ik heb dezelfde bedenkingen als Cassidy... Hoe heeft hij gelopen tot hij die prothese kreeg. Als een veulen bij mij zonder hoef geboren zou worden liet ik hem direct inslapen... Ik ben hier niet voor eerlijk gezegd..

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:49

Aukelizzy schreef:
Ik heb dezelfde bedenkingen als Cassidy... Hoe heeft hij gelopen tot hij die prothese kreeg. Als een veulen bij mij zonder hoef geboren zou worden liet ik hem direct inslapen... Ik ben hier niet voor eerlijk gezegd..

Hier ben ik het ook mee eens. Het is heel mooi dat hij er nu goed mee weg kan komen, maar het heeft wel 4 jaar geduurd.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:50

Ik vind het geweldig dat dit dier zo rond kan komen. En als het mogelijk is en het dier er geen hinder van ondervind, waarom dan niet?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:57

Nathalie02 schreef:
Ik vind het geweldig dat dit dier zo rond kan komen. En als het mogelijk is en het dier er geen hinder van ondervind, waarom dan niet?

Ik denk dat iedereen het geweldig vindt dat het nu zo goed gaat,,
alleen heeft dit wel vier jaar geduurd.

Ik denk dat iedereen meer sceptisch is over de vier jaar dat dit ponytje geleden heeft!

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:58

Ik vind het ook niet echt diervriendelijk dat die pony zo 4 jaar heeft moeten rondlopen, en nu loopt hij nog niet helemaal rad . Ik vind niet dat zo een reclamestunt ten koste van het dier mag gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:03

Nou, lijkt me niet een erg intelligente pony eigenaar. Moet hij echt vier jaar een pony zonder voet hebben, en dan via het nieuws op het idee komen dat mensen wel eens met een prothese kunne lopen?

Arme pony.

manonalberts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:44

4 jaar zo laten lopen is wel heel lang. Ben het eens met de rest ik zou hem na de geboorte in hebben laten slapen. Hij heeft zo geen volwaardig bestaan gehad

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:48

Waar staat precies dat het 4 jaar heeft geduurd? Er staat alleen dat het dier nu 4 jaar oud is en dat het een lange tijd niet goed ging met het dier. Maar of dat 4 jaar is geweest wordt niet gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:20

Pony is zonder hoef geboren. Maar goed, we weten geen van allen hoe ze dit hebben opgelost in die vier jaar. Een kat zonder achterpoot komt ansich ook nog prima vooruit en een hond ook, ook al zou het misschien niet optimaal zijn zoals met 4 benen.
Om vooruit te kijken, tja dat kan altijd nog, als het moment daar is. Bij mensen krijgen ze ook met drukkingen te maken, dus misschien is daar ook wel weer een oplossing voor.
Het beestje loopt op het ogenblik helemaal happy er mee rond zo te zien. Dus om gelijk weer over inslapen te beginnen, ja dat was wel weer te verwachten hier vanzelf.
Wat gewesst is, is geweest en kun je niets meer aan veranderen en de de toekomst? de tijd zal het leren. Maar op het moment is het diertje hier erg blij mee zo te zien. Dus misschien kunnen we speculeren over 'vroeger' of 'later' achterwege laten??
Opmerkingen over hoe intelligent de ponyhouder is, tja, beetje sneu om zo over mensen te spreken die je 1 minuut in een filmpje hebt horen spreken.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:28

je hebt zo vaak dat honden met 1 poot minder rond rennen..
Die laat je toch ook niet zomaar inslapen?

Ik vind het stoer voor de pony!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:45

hahaha ik kwam niet meer bij toen ineens die overgang van dat liedje en die pony die sprong :') :')

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:07

Fleur_V schreef:

Ik denk dat iedereen meer sceptisch is over de vier jaar dat dit ponytje geleden heeft!

Nou nou, ik denk dat dat wel meevalt. Een dier wat zonder been geboren wordt weet niet beter. Die leert lopen met 3 benen. Ik zou 'm ook niet direct afgeschreven hebben. Ik zou wel eerder aan een prothese hebben gedacht, maar goed :)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:31

Jose22 schreef:
Fleur_V schreef:

Nou nou, ik denk dat dat wel meevalt. Een dier wat zonder been geboren wordt weet niet beter. Die leert lopen met 3 benen. Ik zou 'm ook niet direct afgeschreven hebben. Ik zou wel eerder aan een prothese hebben gedacht, maar goed :)

Hier heb je wel een punt inderdaad.
Hoe dan ook, het paardje is nu happy en daar gaat het om :D

Rebecca1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:32

Ik vind het eerlijk dat ze hem een kans hebben gegeven.
Je had hem bij zijn geboorte wel in kunnen laten slapen, maargoed, weet dat beestje dat hij eigenlijk 4 hoefjes had moeten hebben.
Hij heeft het 4 jaar? gered met een hoefje minder.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:36

Hmms. Iedereen zegt nou wel dat ze hem gelijk hadden laten inslapen bij de geboorte of waarom nu pas?
Maar weten jullie veel wat ze hier voor gedaan hebben. Misschien hadden ze wel een hele andere methode. Dat weet je toch?

Heel erg leuk om die pony zo rond te zien springen!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:38

Cassidy schreef:
Ik moet zeggen dat ik hem er goed mee vooruit zie komen.
Maar ik vraag me af hoe hij zonder deze prothese 4 jaar heeft kunnen worden.
Ik had hem meteen na de geboorte laten gaan....

Dat wilde ik ook net zeggen!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:40

Je laat een mens met 1 been toch ook niet inslapen lijkt me? Moet een leven helemaal verloren zijn omdat hij een stukje been mist? Ook dat ponytje krijgt maar 1 leven, lekker omdat weg te gooien omdat ie een been mist. Ik vind dit wat oppervlakkig gedacht eerlijk gezegd. Maar dat is mijn mening.
Ik vind het fijn voor dat beestje dat ie nu zo vrolijk kan rond dartelen!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:43

De vergelijking met een hond en kat gaan natuurlijk niet op. Dat zijn roofdieren en paarden en dus ook een Shetje een prooi- /vluchtdier.

Ik weet dat ze bij dierenkliniek Emmeloord een pony hebben gehad met een prothese. Het dier heeft jarenlang in de wei van de kliniek gestaan met een prothese.
Laatst heb ik een interview gelezen van dr. Van Muiswinkel en hij vertelde over deze pony. Het dier had veel hinder en problemen door de prothese. In dit geval ging het om een onderzoek, maar hij was ook stellig dat ze hier het dier geen plezier mee hebben gedaan. Met dat verhaal in mn achterhoofd, denk ik dat je dit niet zou moeten willen. Ben benieuwd of we over een jaar ook nog een flimpje van dit beestje zullen zien of dat het geruisloos ten onder gaat.

@Renatevb
Een mens gaat ook niet naar de slacht als hij het niet meer doet of afgeschreven is. Een vergelijking die kant noch wal raakt.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:50

Ik weet niet wat voor keuze ik gemaakt zou hebben gemaakt bij de geboorte van zo'n veulentje. Niemand hier weet wat de eigenaren hebben ondernomen voor het beestje in die vier jaar, dus misschien moet daar niet zo over gespeculeerd worden. En daarbij, wie heeft er gezegd dat het beestje pijn had? Hij is ermee geboren en zelfs met prothese kan je zien dat hij voornamelijk zijn drie andere benen gebruikt. Als hij bokt, zie je zelfs dat het prothesebeen helemaal uitzwaait en hij al zijn gewicht opvangt met de overige drie benen. Dus tja, waarom niet? Ik vind het in ieder geval erg leuk te zien dat het beestje weer vrolijk door de wei rent :)

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:10

De pony heeft er geen last van, fijn. :D
maar dit is al eerder gebeurd toch? :)