"Vlaams gefokte paarden behoren tot de absolute wereldtop"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Vlaams gefokte paarden behoren tot de absolute wereldtop"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 11:38

http://www.landbouwleven.be

Op 16 februari 2009 werd het Vlaams Actieplan Paardenhouderij voorgesteld door de minister-president. Dit plan kwam er na de resolutie betreffende gecoördineerde aandacht voor de paardenhouderij binnen het Vlaamse beleid die op 20 december 2007 door het Vlaams Parlement werd goedgekeurd. Vlaams volksvertegenwoordiger Jos De Meyer vroeg minister-president Kris Peeters naar zijn evaluatie van de uitvoering.

"Uit de resultaten op het terrein blijkt", aldus Peeters, "dat we met de paardensector in Vlaanderen op vele vlakken aan de wereldtop staan. Het dynamisme en de behaalde resultaten, zowel economisch, sportief, als sociaal-maatschappelijk zijn een voorbeeld voor vele andere sectoren." De minister-president verwees daarbij ondermeer naar de wereldtitel die Philippe Lejeune behaalde op de wereldruiterspelen jumping in Kentucky. "Aan deze wedstrijd namen 121 Vlaamse paarden deel. En dit is geen toeval want één vierde van de top 100 paarden zijn in Vlaanderen gefokt."

De minister-president overliep ook nog kort de stand van uitvoering van de zes hefbomen en de zestien daaraan gekoppelde acties van het Vlaams Actieplan Paardenhouderij. "Het doel moet zijn om in nauwe samenspraak met de sector er alles aan te doen om de Vlaamse paarden aan de wereldtop te houden", besloot hij.

s0173957

Re: Vlaams gefokte paarden behoren tot de absolute wereldtop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:46

Sorry dat ik het zeg, maar aan de springwedstrijden deden er in totaal 121 mee, waarvan 30 Vlaamse (21 BWP en 9 Z) en 1 Waals (SBS).

Dus er staat een mooie fout in het bronartikel!

Loolapelooza

Re: "Vlaams gefokte paarden behoren tot de absolute wereldtop"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:15

Ik krijg hier pukkels van, Vlaams, Vlaanderen, Vlamingen, Vlaams, Vlaams, Vlaams..... Maak er nou toch potdorie is gewoon BELGISCH van! Die media met hun propaganda dit is weer zo een typisch voorbeeld!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:58

Loolapelooza schreef:
Ik krijg hier pukkels van, Vlaams, Vlaanderen, Vlamingen, Vlaams, Vlaams, Vlaams..... Maak er nou toch potdorie is gewoon BELGISCH van! Die media met hun propaganda dit is weer zo een typisch voorbeeld!

Ik ook, 't is echt om van te kotsen het laatste jaar of twee..

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:12

Ben blij dat ik dat hoor van vlamingen...:) als franstalige is er ook zo'n echte propaganda hoor, echt tegen elkaar strijden, erg spijtig...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:19

Het is toch logisch dat het men het woord 'Vlaams' in de mond neemt wanneer men iets publiceert dat de Vlaamse minister-president heeft gezegd?
Mijn inziens is het een beetje idioot als Kris Peeters het over Belgische paarden zou hebben, aangezien hij een vertegenwoordiger is van Vlaanderen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:25

Wordt toch ook besproken over het belgische trekpaard? Nooit gehoord het vlaamse trekpaard...zelf niet bij "officiele mensen".
BWP is toch belgisch warmbloed paard? Anders moet het veranderd worden in VWP...

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:28

Vind het eigenlijk dom dat er 2 stamboeken zijn, sbs en bwp, (+ zangersheide maar heeft niets met regio's te maken). Er worden trouwens bwp gefokt in Wallonie en SBS in Vlaanderen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:30

Luckystory schreef:
Het is toch logisch dat het men het woord 'Vlaams' in de mond neemt wanneer men iets publiceert dat de Vlaamse minister-president heeft gezegd?
Mijn inziens is het een beetje idioot als Kris Peeters het over Belgische paarden zou hebben, aangezien hij een vertegenwoordiger is van Vlaanderen.

Mijn inziens is het idioot de prestaties van het Belgisch warmbloedpaard (en al helemaal het SBS) te claimen om wat Vlaamse propaganda te maken na een nog geen 5 jaar oud Vlaams 'sectorplan'.

Straks moeten we in de sportpaarden hun paspoort aangeven of we Frans of Vlaams met ze moeten spreken..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:40

We beginnen maar niet over Vlaanderen-Wallonië want daar kan ik uren over ratelen, en dat zou erg off topic zijn :)
Wel knap dat zo'n klein land toch zo presteert op vlak van paarden (dat is ook het enige vlak :D)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:01

En Lejeune is een Brusselaar en Brussel is een gewest op zich. :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:18

Mooi dat de Belgische paarden succesvol zijn.

En voor de rest, tekenend voor de huidige politieke problemen denk ik.
Verdeeldheid doet een land geen goed. Helaas.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 19:27

VIA is nu eenmaal gewoon een actieplan van de vlaamse overheid; dan moeten zij toch geen reclame maken voor waalse paarden?
ok, bwp is belgisch, maar doelt ie niet op de paarden die op vlaams terrein gefokt zijn?
niet te veel communotair achter zoeken denk ik; 10 jaar geleden had ie juist hetzelfde gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:59

Oh als hij doelt op de paarden die op vlaams terrein zijn gefokt, dan zijn de bwp's en sbs'ers die op waalse bodem zijn gefokt niet eens meegeteld in die 121?

Vind het gewoon onnodig om er steeds dat Vlaams bij te zetten. Lejeune is Brusselaar en Lansink is genaturaliseerde Belg, gaan we daar ook over muggeziften? Wat maakt mij het uit in welk deel van het land die dieren gefokt zijn of uit welke regio de ruiter komt, als ze ons landje positief vertegenwoordigen mag iedereen daar trots op zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:02

Over de paarden op de WEG, daar waren 21 BWP'ers, 9 Z'ers en 1 SBS'er... dus ik denk toch dat je mag zeggen dat hier de paarden van de Vlaamse stamboeken beter scoren dan die van de Waalse...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:02

Verdorie, en ik heb als Belg 2 Nederlandse paarden haha :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:04

En ik heb als Nederlandse een BWP-er :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:08

Ik heb ook een BWP met SF-bloedlijnen, waar valt die dan onder :+
BWP is en blijft toch Belgisch Warmbloed Paard. Wie zegt dat er geen paarden tussen zijn die van origine op waalse bodem zijn geboren maar nu gewoon door een vlaamse ruiter gereden worden? Zo kan je echt over alles gaan discussie voeren.

Ik ben al trots dat ons landje in die sport (en het tennis) het goed doet! Maar tegen Nederland kunnen we nog even niet op :o

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:09

ptiteblue schreef:
Wordt toch ook besproken over het belgische trekpaard? Nooit gehoord het vlaamse trekpaard...zelf niet bij "officiele mensen".
.

Dit zijn wel 2 verschillende stamboeken hoor ;) (al is het dan wel Belgisch Trekpaard en Vlaams Paard)

Maar goed, da's erg offtopic...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 09:11

Het BWP heeft nu eenmaal een Vlaamse zetel en wordt dus gesubsidieerd met Vlaams geld, niet met Belgisch geld. Net als Zangersheide trouwens.

En SBS krijgt Waalse subsidies, en is dus evenmin een Belgisch stamboek...

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:31

Als de burgemeester van Gent reclame maakt over Gentse pralines dan is daar toch ook niemand kwaad over? (terwijl pralines echt wel een belgische specialiteit zijn) De 'burgemeester' of minister president van Vlaanderen wordt toch betaald om voor Vlaanderen te spreken?
Ik snap de heisa echt niet...