De aangespannen sport kan sinds 19 maart j.l weer 39 nieuwe gezichten in de concoursringen verwachten. Op het KNHS centrum te Ermelo werd namelijk weer de mogelijkheid geboden om rijvaardigheidsbewijzen te behalen. Voordat een rijder de aangespannen sport wil gaan beoefenen is een proeve van bekwaamheid nodig die uiteraard met goed gevolg afgelegd dient te worden.
Het examen bestaat uit een theoriegedeelte (reglementenkennis) en een praktijkgedeelte (het rijden van een concoursrubriek). Beide delen worden op één dag afgenomen en de uitslagen volgen ook direct. Alle 39 opgegeven kandidaten slaagden voor beide onderdelen.
Juryvoorzitter Henk van Dieren was zeer te spreken over de prestaties: “Er is vandaag goed gereden. We hebben een paar hele goede combinaties gezien. Vanwege de theorie die sinds enkele jaren is toegevoegd kun je wel merken dat kandidaten wat gespannen zijn. Op het inrijterrein hebben we iedereen al goed geobserveerd.” Ook tijdens de nagebootste rubriek worden de combinaties goed bekeken. Henk van Dieren: “Een aantal rijders waren goed aan het opletten bij het van hand veranderen, zorgen dat je elkaar niet hindert. Dit vonden wij zeker een pluspunt en hebben de rijders dat ook verteld. Vooral de dames in het gezelschap lieten zich van een hele goede kant zien. De kwaliteit is zeker een aanwinst. Een enkele rijder hebben we nog wat tips meegegeven en we hopen dat men die van harte aanneemt.”
Vooral leuk dat ze zo te spreken waren over de dames, vriendin van mij heeft ook meegereden daar!
kleinvosje
Geplaatst: 23-03-11 12:38
Gefeliciteerd voor de deelnemers! Ik vind het goed dat er een rijvaardigheidsbewijs gehaald moet worden voordat je deel kunt nemen aan de aangespannen wedstrijdsport. Ik ben van mening dat dat ook (weer) ingevoerd mag worden voor de rij-rubrieken. Vroeger bij de NPC moest je diploma rijden voordat je mocht gaan starten, vond ik een goed initiatief, jammer dat dat niet meer zo is...
weeehh was vorig jaar ook begonnen met mencursus maar onze leraar werd ziek en moest geopereerd worden nu heb ik dat bewijs nog niet ga maar verder zoeken hier in de buurt denk ik