Geen 2de kans voor Second Chance.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Geen 2de kans voor Second Chance.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 18:39

Geen Tweede Kans voor Second Chance.

De regels voor het houden van paarden worden verscherpt [vind ik heel goed],waaronder een verplichting van een schuilstal/afdak in het weiland voor paarden.Zonder stal of afdak word het verboden paarden te houden. De dierenbescherming Verplicht,de Gemeente Verbied! Je bent Kansloos!
Geen tweede kans voor Ponyopvang Second Chance.

Ermelo – Het weiland in Horst ligt er verlaten bij. De pony’s en paarden die er stonden, zijn allemaal verdwenen en van het schuilhutje dat er stond resten nog vier palen. Op last van de gemeente heeft Yvonne de Kroon, initiatiefneemster van Stichting Ponyopvang Second Chance, het hutje weg moeten halen omdat het niet in het bestemmingsplan past. De pony’s mochten er wel blijven, maar hoe moet dat zonder een vorm van beschutting?

Stichting Second Chance biedt opvang aan pony’s die oud zijn of die verwaarloosd worden. “Daarvan zijn er in Nederland veel meer dan je zou denken. Ik wilde zelf een pony kopen en kwam toen een sterk verwaarloosd exemplaar tegen. Zo is het balletje gaan rollen en nu krijg ik regelmatig pony’s aangeboden die hulp nodig hebben. Die wil ik graag geven en dat kon ik ook doen. Ik heb in Ermelo twee weilanden ter beschikking waarvan een in Horst. Die mocht ik gratis gebruiken als ik de rommel op het terrein opruimde. Toen ik er kwam was het echt een puinhoop, je wilt niet geloven wat voor troep er allemaal daar lag, van puin tot en met een badkuip. Helaas houdt niet iedereen van pony’s en maakte een buurtbewoner me meteen duidelijk dat hij niet van deze dieren gediend was op deze plek.”

Al jaren staat er op dit weiland een schuilhutje, een must als je er dieren wilt laten lopen, tenzij je ze elke avond ophaalt en elke ochtend terugbrengt. Paul Kruse, eigenaar van het terrein: “Dat hutje stond er al toen ik het land kocht. Ik weet dat het geen echte stal mag worden, maar dat hoeft ook niet. Ik heb het land aan de Stichting Second Chance in bruikleen gegeven, enerzijds omdat ik het niet nodig had, anderzijds omdat Yvonne de Kroon het moet hebben van giften en donaties en dus financieel wel een meevaller nodig heeft. Ik vond ook dat dit mooi in de omgeving paste.” Net voor de kerstdagen kreeg Paul opeens een schrijven van de gemeente dat het schuilhutje weg moest, op straffe van een dwangsom. “Wettelijk staat de gemeente in haar recht. Wat ik jammer vind, is dat naar aanleiding van klachten van één buurtbewoner, opeens deze actie is genomen. Bovendien schrik je ook wel even van zo’n dwangsombrief als een situatie al jaren bestaat en je je van geen kwaad bewust bent. Overigens heb ik wel een gesprek gehad bij de gemeente. Dat verliep heel vriendelijk, maar dat verandert niets aan de zaak. Het hutje moest weg.”

Yvonne: “Regels zijn regels natuurlijk, alleen betekent dit nogal wat voor mijn stichting. Ik wil best naar een ander weiland, maar dat is hier in Ermelo gewoon niet te vinden. En ik kan het me niet veroorloven met een vrachtwagen de pony’s dagelijks te verplaatsen. Ik mag overigens de pony’s daar wel laten lopen, en die kunnen ook best tegen een regenbuitje. Het gaat er juist om dat ze een plek moeten hebben met beschutting als de zon fel schijnt. Ik had in het schuilhutje ook het hooi liggen en extra voer. Daar moet ook een plek voor zijn. Ik zit nu wel even echt met de handen in het haar en ik heb al heel wat aanvragen af moeten wijzen. Heel jammer, want elke pony verdient een second chance.”

Voor informatie over Stichting Ponyopvang Second Chance; www.stichtingponyopvangsecondchance.nl
http://www.hetkontakt.nl/mijn-nieuws/be ... hance.html

Het weiland mét schuilstal.
Afbeelding
Het weiland zonder de schuilstal.
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:46

kun je geen rijdende kar op de wei zetten?
ik had een grote aanhanger die normaal achter een tractor wordt meegenomen in de wei staan, konden ze niks tegen doen want de tractor er voor en hij was verplaatst
ik groef 2 grote gaten om de wielen zover te laten zakken dat de paarden er zo in konden lopen

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:52

Of een container achtig iets? Misschien mag dat wel, aangezien het niet met de grond verenigd is?

Maar wel knulig hoor, sneu voor de stichting en de paarden!

DinkieToy

Re: Geen 2de kans voor Second Chance.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:54

Dat mag wel, maar dan mag het niet langer dan 30 dagen staan.. Dan wordt het namelijk een 'bestaand hok' en dat mag niet :n
Wij hadden hier afgelopen zomer een grote car-park achter huis (bijna niemand kon het zien) Daar stond een zitmaaier en wat klein spul in..
Gemeente kwam toevallig langs.. Car park moest afgebroken worden omdat het een opslagplaats is, die langer dan 30 dagen stond...
(Hadden zelfs een zwembad ingegraven, dat moest binnen 2 weken weg wezen.. Mocht pas weer staan met een vergunning :\ )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:00

Er mag helemaal niets op staan,zelfs geen grote partytent.
Voor een grote partytent moet je hier ook een vergunning aanvragen.
Een bouwvergunning of bestemmingsplan wijziging is mij al afgeraden om dat aan te vragen,want dat ga ik nooit krijgen werd me gezegd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:26

tegen een wagen kunnen ze niks doen en die iedere maand een stukje verplaatsen :P

gemeentes kunnen zo flauw zijn, je moet gewoon vindingrijk worden

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:29

@spatter
Als die persoon een klacht indient tegen een trailer of wagen die er staat moet dat zeker weg.
Als je een goede kruiwagen hebt bij de gemeente kan je veel voor elkaar krijgen.
Er stond een poosje een trailer vooraan in het land,die trailer stond de dag erop helemaal achteraan in het land.Mag je 3x raden wie dat gedaan had.

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:30

Met zeil en een paar planken kan je toch wel een schuilplekje maken?
Zo moeilijk is dat niet, maar het moet natuurlijk wel veilig zijn. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:32

Dat heb ik dus gevraagd,en eerst gaven ze toestemming voor een afdak,dus 4 palen met een dak.Ik helemaal blij,bellen ze me 1 week later op,nee ook een afdak mag niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:36

dat kan prima, 1906, feit is dat het dus niet mag van de gemeente en dat je het dus direct weer af moet breken :S Dus dat heeft geen zin.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:44

secricible schreef:
dat kan prima, 1906, feit is dat het dus niet mag van de gemeente en dat je het dus direct weer af moet breken :S Dus dat heeft geen zin.

Idd.en breek je het niet snel genoeg af,kan je een dwangsom verwachten.
En die is aardig hoog,€1500,- per dag met een maximum van €15.000,- [zoiets was het].

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:42

Maar er waren toch een aantal voorwaarden aan, zodat de gemeente juist niet moeilijk kon doen?! Euhhh één zijde moet open zijn (minstens)... en een schuilstal mag niet meer dan 20 vierkante meter zijn! Zou wel nog ff uitzoeken hoe t ook alweet zit!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 21:47

Ongeacht de maten en de bouw,er mag niets 'gebouwd' worden.
Ook al stond de huidige stal er al vanaf 1993,nu mag het niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:22

Als je grond natuurgrond is mag je niks. Een tent die als stal dient die heeft een definitieve functie, ook al verzet je hem. Idem met een container. Daar zit ik nu ook mee. Het enige dat zou mogen is bomen poten, maar voordat die groot genoeg zijn ben je ook alweer een tijd verder. Bij mij loopt het proces nu, ik heb wel aangevraagd om het bestemmingsplan te veranderen. Mocht dat niet lukken dan probeer ik een tijdelijke vergunning te krijgen (10 jaar).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 23:09

De grond is Agrarische grond waar je gewassen op mag verbouwen.
Maar er mochten wél pony's oplopen zeiden ze,beetje dubbel toch,of zie ik dat verkeerd?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:21

Ik vind het sowieso een beetje dubbel, je moet een schuilstal hebben voor je dieren anders krijg je gezeik met de dierenbescherming, maar in de meeste gemeentes mag je geen schuilstal plaatsen...
Helemaal belachelijk als die stal er bijna 20 jaar heeft gestaan, hadden ze dan ook wel eerder mee mogen komen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:25

DinkieToy schreef:
Maar er waren toch een aantal voorwaarden aan, zodat de gemeente juist niet moeilijk kon doen?! Euhhh één zijde moet open zijn (minstens)... en een schuilstal mag niet meer dan 20 vierkante meter zijn! Zou wel nog ff uitzoeken hoe t ook alweet zit!

niet als het buitengebied is
volghens mij gelden deze regels als het bij een huis ligt
wat jammer dat 1 iemand zo moeilijk doet
schutting plaatsen ( 1 zodat ze uit de wind kunne) mag natuurlijk ook niet?
en contact opnemen met de klagers?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:32

Jeetje wat kunnen sommige mensen de boel goed verpesten voor anderen en om echt helemaal niks :r

Want zeg nou eerlijk, niemand heeft last van een schuilstal en al zeker de gemeente niet.

Ze zouden juist blij moeten zijn dat je een schuilstal hebt! Zo kan de gemeente toch ook aantonen dat "hun" gemeente diervriendelijk is?!

Heel erg veel succes :(:)

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:35

Kun je geen constructie bouwen van strobalen in de vorm van een kruis? Het geeft beschutting tegen regen en tegen de zon.
Beetje kippengaas eromheen tegen het opeten van het stro en je hebt toch iets....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 09:48

Een schutting mag sowieso niet,strobalen zou miss. kunnen,maar dan hebben ze nog geen dak en staan ze niet droog.Als de regels door gaan van de DB,moet je een dak hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:01

Hoe concreet zijn die plannen? Volgens mij roepen ze dat ook al jaren.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:02

Mag je wel bomen planten..?
En dan met wat struiken er omheen??

Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 10:07

Zoals het er nu naar uitziet zouden die regels nu wel doorgaan.
Maar ik twijfel ook hoor,want ze kunnen dat nooit realiseren als er niemand aan mee werkt.
Veel manege's kunnen sluiten als ze te kleine boxen hebben en niet kunnen uitbreiden.Manege's die geen land hebben,alleen maar 2 paddocks,kunnen nooit alle gestalde paarden minstens 4uur buiten hebben staan.
Je kan wel regels gaan maken maar dan moeten die wél te realiseren zijn vind ik.
Ik wacht trouwens nog steeds op een berichtje van de DB gelderland,maar duurt erg lang voor ik wat terug hoor.

@femmefatale1

Met bomen heb je nog geen afdak,in de herfst en winter zijn de bomen kaal en wég is je 'afdakje' van de bomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:09

Heb je geen mogelijkheid om stallen bij de thuis te maken? Ik weet niet hoe ver je van het weiland weg zit? Wel een hoop extra werk, maar als het slecht weer is of juist heel heet dan kun je ze binnen zetten. Niet ideaal, maar zo wil ik het gaan doen als mijn schuilstal straks definitief weg moet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 10:13

Gemeente Nunspeet heeft beleid dat er wél schuilstallen mogen worden gebouwd. Kun je niet kijken of je dáár een weiland kunt bemachtigen? Plaatselijke kranten benaderen met je verhaal, oproep er in en kijken wat je dat oplevert? En Nunspeet wil misschien best wel laten zien aan min of meer buurgemeente Ermelo hoe je wél diervriendelijk optreedt. Beetje competitie tussen gemeentes aanwakkeren :D