De regels voor het houden van paarden worden verscherpt [vind ik heel goed],waaronder een verplichting van een schuilstal/afdak in het weiland voor paarden.Zonder stal of afdak word het verboden paarden te houden. De dierenbescherming Verplicht,de Gemeente Verbied! Je bent Kansloos!
Geen tweede kans voor Ponyopvang Second Chance.
Ermelo – Het weiland in Horst ligt er verlaten bij. De pony’s en paarden die er stonden, zijn allemaal verdwenen en van het schuilhutje dat er stond resten nog vier palen. Op last van de gemeente heeft Yvonne de Kroon, initiatiefneemster van Stichting Ponyopvang Second Chance, het hutje weg moeten halen omdat het niet in het bestemmingsplan past. De pony’s mochten er wel blijven, maar hoe moet dat zonder een vorm van beschutting?
Stichting Second Chance biedt opvang aan pony’s die oud zijn of die verwaarloosd worden. “Daarvan zijn er in Nederland veel meer dan je zou denken. Ik wilde zelf een pony kopen en kwam toen een sterk verwaarloosd exemplaar tegen. Zo is het balletje gaan rollen en nu krijg ik regelmatig pony’s aangeboden die hulp nodig hebben. Die wil ik graag geven en dat kon ik ook doen. Ik heb in Ermelo twee weilanden ter beschikking waarvan een in Horst. Die mocht ik gratis gebruiken als ik de rommel op het terrein opruimde. Toen ik er kwam was het echt een puinhoop, je wilt niet geloven wat voor troep er allemaal daar lag, van puin tot en met een badkuip. Helaas houdt niet iedereen van pony’s en maakte een buurtbewoner me meteen duidelijk dat hij niet van deze dieren gediend was op deze plek.”
Al jaren staat er op dit weiland een schuilhutje, een must als je er dieren wilt laten lopen, tenzij je ze elke avond ophaalt en elke ochtend terugbrengt. Paul Kruse, eigenaar van het terrein: “Dat hutje stond er al toen ik het land kocht. Ik weet dat het geen echte stal mag worden, maar dat hoeft ook niet. Ik heb het land aan de Stichting Second Chance in bruikleen gegeven, enerzijds omdat ik het niet nodig had, anderzijds omdat Yvonne de Kroon het moet hebben van giften en donaties en dus financieel wel een meevaller nodig heeft. Ik vond ook dat dit mooi in de omgeving paste.” Net voor de kerstdagen kreeg Paul opeens een schrijven van de gemeente dat het schuilhutje weg moest, op straffe van een dwangsom. “Wettelijk staat de gemeente in haar recht. Wat ik jammer vind, is dat naar aanleiding van klachten van één buurtbewoner, opeens deze actie is genomen. Bovendien schrik je ook wel even van zo’n dwangsombrief als een situatie al jaren bestaat en je je van geen kwaad bewust bent. Overigens heb ik wel een gesprek gehad bij de gemeente. Dat verliep heel vriendelijk, maar dat verandert niets aan de zaak. Het hutje moest weg.”
Yvonne: “Regels zijn regels natuurlijk, alleen betekent dit nogal wat voor mijn stichting. Ik wil best naar een ander weiland, maar dat is hier in Ermelo gewoon niet te vinden. En ik kan het me niet veroorloven met een vrachtwagen de pony’s dagelijks te verplaatsen. Ik mag overigens de pony’s daar wel laten lopen, en die kunnen ook best tegen een regenbuitje. Het gaat er juist om dat ze een plek moeten hebben met beschutting als de zon fel schijnt. Ik had in het schuilhutje ook het hooi liggen en extra voer. Daar moet ook een plek voor zijn. Ik zit nu wel even echt met de handen in het haar en ik heb al heel wat aanvragen af moeten wijzen. Heel jammer, want elke pony verdient een second chance.”
Voor informatie over Stichting Ponyopvang Second Chance; www.stichtingponyopvangsecondchance.nl
http://www.hetkontakt.nl/mijn-nieuws/be ... hance.html
Het weiland mét schuilstal.

Het weiland zonder de schuilstal.

)