De Ierse springruiter Denis Lynch heeft zich ingezet voor paarden en pony’s, die door de zware economische crisis in zijn geboorteland aan hun lot zijn overgelaten. Omdat veel mensen de kosten voor onderhoud niet meer kunnen opbrengen worden de dieren gewoon losgelaten in de vrije natuur. Het zou inmiddels om vele duizenden paarden en pony's gaan. Lynch: ‘Toen ik eenmaal bewust was van de situatie, kreeg ik de gedachte om iets te doen niet uit mijn hoofd. De internationale springsport brengt mij in contact met een grote groep welvarende mensen die een hart voor paarden hebben.’
Lynch deelde zijn gedachten met de Ierse dierenbescherming en maakte werk van zijn ambities tijdens het concours van Basel, waar zijn persoonlijke Zwitserse sponsor Thomas Straumann nauw bij betrokken is. Ondertussen heeft Lynch 100.000 euro bijeen verzameld van Duitse, Zwitserse en Nederlandse donoren. Het geld is allereerst nodig voor snelle medische hulp en voeding van de paarden die zijn ondergebracht in het National Animal Centre van de dierenbescherming. Vervolgens hoopt Lynch verschillende weer gezonde en afgerichte paarden naar Duitsland te halen om ze onder te brengen in maneges.