Objectief systeem voor diagnosticeren kreupelheid ontwikkeld

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Objectief systeem voor diagnosticeren kreupelheid ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 12:42

http://www.horses.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Paardendierenarts Kevin Keegan van de Universiteit van Missouri (VS) heeft een objectieve methode bedacht om kreupelheid bij paarden te diagnosticeren. Hij ontwikkelde een systeem waarmee met behulp van sensoren kan worden vastgesteld of een paard in draf kreupel is.

Aangezien kreupelheid vaak als een klein probleem start en kan uitgroeien tot een gecompliceerde aandoening, is een vroegtijdige diagnose vaak belangrijk. Volgens Keegan is het een probleem dat het ontdekken van kreupelheid vrijwel altijd afhankelijk is van detectie met het blote oog. Sinds 1990 voert hij onderzoek uit naar objectieve meetmethodes. “We begonnen met een trainingsmolen en high speed camera’s. Dit werkte wel, maar was niet echt praktisch door onder meer de hoge kosten en de methode kon niet ‘in het veld’ gebruikt worden.”

Met een team van experts ontwikkelde Keegan een sensorsysteem waarvoor drie kleine sensoren - tussen de oren, boven de hoef van het rechtervoorbeen en boven de staart - bij het paard worden geplaatst. Deze sensoren registreren 200 metingen per seconde, terwijl het menselijke oog maximaal 20 bewegingen per seconde kan waarnemen. De resultaten zijn vervolgens te vergelijken met metingen van andere gezonde en kreupele paarden. Op deze manier wordt subjectieve interpretatie uitgesloten.

The National Science Foundation heeft inmiddels een beurs van 500.000 dollar (237.000 euro) beschikbaar gesteld voor de verdere ontwikkeling van de meetmethode. “Onze grootste uitdaging is nu het introduceren van het systeem bij dierenartsen”, aldus Keegan.

bakkabouter

Re: Objectief systeem voor diagnosticeren kreupelheid ontwikkeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:33

Als dat systeem toegankelijk wordt voor elke DA, en een beetje practisch is in gebruik, dan lijkt me dat een hele sprong voorwaarts!

bterlaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:39

Het vaststellen of een paard kreupelt, hangt toch nog altijd in de eerste plaats af van het oog van de eigenaar of houder. Ik ga echt niet elke week mijn paarden objectief op kreupelheid laten testen, hoor! En als ik zie dat een paard kreupelt, dan kreupelt het ook en dan heb ik geen sensors meer nodig. Wat wel interessant kan zijn, is, als een paard een beetje onregelmatig lijkt te gaan en men is er niet zeker van. Maar dan moet men ook zeker weten, dat dat paard niet altijd zo loopt. Dan zou je met die sensoren het paard later met zichzelf kunnen vergelijken en zien of er een (negatieve) ontwikkeling in de onregelmatigheid plaatsvindt. Ik denk, dat het interessantste is, heel veel paarden te meten en te kijken, hoe ze gemiddeld lopen. Ik denk, dat de meeste wel een kleine onregelmatigheid hebben zonder er last van te hebben. Wel oppassen voor een heksenjacht, met name bij aankooponderzoeken!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:43

Zal wel een duur onderzoek worden om je paard te laten "screenen", als het op de markt komt....
Handig als het rijden problemen oplevert, dan hoef je niet alleen de tandarts en de osteopaat te laten kijken maar kunnen ze ook de benen op deze manier mee nemen in het onderzoek als ze toch moeten gaan röntgen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:08

Handig om objectief te meten of een paard na een bepaalde behandeling beter gaat lopen :j en eventueel voor bij aankoopkeuringen om een heel lichte onregelmatigheid aan te tonen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:15

Zouden daarmee eignelijk niet "alle" paarden een heel lichte kreupelheid tonen?

Wat ik bedoel, niemand is perfect, misschien zijn de paarden ook niet altijd 100% goed, maar die zijn zo geboren en dat heeft niets te maken met een probleem.
Ik kan niet goed uitleggen...maar elk paard zal anders lopen, echt standard lopen bestaat toch niet...?

En zoals het al gezegd werd, gaat niemand beginnen met zijn paard te testen in geval van...nee je test toch je paard eens dat je ziet of voelt dat het kreupelt is of wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:15

Ik heb daar http://www.pmwf.com/Watches/Casio/First ... erSide.htm voor.

Met de hsm registreer je dát er wat aan de hand is, met de scanner localiseer je het.
Gewoon om de pols. Kan je onderweg wanneer/waar je maar wil meten.
100 euro voor de hsm met interface, 150 voor de scanner.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:17

Soms kijk je naar je paard en denk je dat hij net niet helemaal lekker loopt, volgende dag is het weer goed en sta je er verder niet bij stil. Als dit wat vaker gebeurt is zo'n onderzoek niet verkeerd, nu moet er nog gespoten worden en dan kan het met sensoren bekeken worden, is minder belastend, goedkoper (geen injecties) en veel nauwkeuriger want ook het oog van een DA is niet onfeilbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:21

Huertecilla, wat jij gebruikt is dus een soort van minithermografieapparaat? Lijkt interessant maar door leken vaak niet juist te gebruiken omdat je met veel factoren van buiten te maken hebt, omgevingstemp, mate van beweging enz en om in combinatie daarmee de juiste conclusie te trekken is niet voor leken weggelegd.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:44

Ik geloof zeker dat het grootste probleem het introduceren bij dierenartsen is :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:49

Dat zou wel super zijn, bij peesproblemen ed, of ze nu ECHT goed zijn. (mijn paard heeft voor degene die hem niet kende nooit een pas kreupel gelopen bij zijn peesblessure maar ik zag dat hij korter ging dan normaal)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:54

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:19

goede ontwikkeling, hopelijk snel toegankelijk voor de gewone DA's

En totaal offtopic: voor de zoveelste keer vraag ik me af wat het nut is van de foto die toegevoegd is in de OP. Deze heeft (zoals bij het grootste gedeelte van de foto's die op VN wordt gebruikt) niks te maken met het onderwerp. Het lijkt wel steeds meer te gebeuren dat er maar een foto wordt geplaatst voor het plaatsen van een foto ipv dat het wat toevoegt aan het nieuws bericht.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:22

Leuk! Dergelijke systemen worden bij mensen in de onderzoeks wereld al een tijd gebruikt. Ik gok zo dat het met name voor onderzoek geschikt zal zijn, ook vanwege de gevoeligheid van de apparatuur, maar zeker een stap voorwaarts.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:28

Ik ben er eigenlijk ook bang voor dat met dit apparaat (200 metingen per seconde! Dat is echt heel erg veel) 90% van de paarden als 'onregelmatig' bestempeld zullen worden.
En bij de ijslanders 99% :')
Ik ben ook bang voor heksenjachten inderdaad. Dat er straks dierenartsen op wedstrijd terreinen lopen met zo'n ding, en dan allerlei paarden gaan afkeuren ofzo...
Maar we zullen zien, misschien is dit wel weer zo'n uitvinding die alleen gebruikt gaat worden in de klinieken, dan is het misschien wel weer een goede ontwikkeling.

Vendoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:11

Ik ben helemaal niet bang voor een heksenjacht.. vindt het een positieve ontwikkeling. Uiteraard zullen de uitslagen echt niet allemaal vergeleken worden met die van 1 testpaard.. Maar met de uitslagen van heel wat paarden die wel goed en niet rad lopen.. Zo krijg je een gemiddelde. Ik heb namelijk zelf mee gemaakt dat mijn paard voor mijn gevoel anders liep, maar klinisch de kreupelheid niet waarneembaar was. Metacam en opbouwen maar weer.... Dit paard had uit eindelijk een zeer ernstig probleem, maar hinkte niet zichtbaar en leek met alle benen gelijk passen te maken. In dit soort gevallen is zo'n stysteem een uitkomst!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:12

bigone schreef:
Huertecilla, wat jij gebruikt is dus een soort van minithermografieapparaat? Lijkt interessant maar door leken vaak niet juist te gebruiken omdat je met veel factoren van buiten te maken hebt, omgevingstemp, mate van beweging enz en om in combinatie daarmee de juiste conclusie te trekken is niet voor leken weggelegd.

Ja, thermo-meting.
Het gaat echter niet om de absolute waardes. Net zo min als bij hsm.
Het gaat om verschíllen. Mate van belasting, omgevingstemp zijn irrelevant.
Maar...inderdaad moet je wel weten wat je doet.
Geldt zeker niet voor het apparaat van het topic ;)

Deze scanner is een ´polshorloge´ en meet 0,1 graad nauwkeuring.
Wanneer een paard een afwijking vertoont in de hsm voor dát paard, meet je als in de voorpoten wat vermoedt ´knie´, katrol, hoef links en rechts van beide poten. Bijvoorbeeld.

Grote voordelen zijn dat je er niet zo héél veel verstand van zaken voor hoeft te hebben, het volledig mobiel is en zeer betaalbaar.
Je kan het meenemen op een lange rit, trektocht en het effect van de belasting op je paard met hsm/thermoscan veel beter in de gaten houden.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:07

Speedster schreef:
Iets soortgelijks was er al:
http://www.hoelooptmijnpaard.nl/

Ik wou net zeggen...
Ik heb dit vorig jaar laten doen bij mijn paard toen hij op een wedstrijd een B kreeg, en een kleine maand later na een galoptraining 1 dag stokkreupel was. Reg Mulder laten komen met zijn sensoren etc, en met die gegevens naar de DA gegaan. Mijn paard bleek een minimale peesblessure te hebben. Ik was er uiterst vroeg bij...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 07:20

ptiteblue schreef:
Zouden daarmee eignelijk niet "alle" paarden een heel lichte kreupelheid tonen?

Wat ik bedoel, niemand is perfect, misschien zijn de paarden ook niet altijd 100% goed, maar die zijn zo geboren en dat heeft niets te maken met een probleem.
Ik kan niet goed uitleggen...maar elk paard zal anders lopen, echt standard lopen bestaat toch niet...?

En zoals het al gezegd werd, gaat niemand beginnen met zijn paard te testen in geval van...nee je test toch je paard eens dat je ziet of voelt dat het kreupelt is of wordt.

En dan vraag ik me ook af: hoe weten ze waar de aanleg tot kreupelheid dan zit? Kan wel in de rug of in de hals zitten, waardoor een paard anders gaat lopen - wat wij niet aan zijn gangen kunnen zien en dat apparaatje wel kan meten. Dan loopt dat uiteindelijk dus niet op kreupelheid uit, maar op een andere blessure.

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:45

Als het gaat werken en ook echt oorzaken en de aanleg ervan gaat weergeven zou het wel iets kunnen worden. Hoe vroeger je erbij bent, hoe beter het is.
Al moet ik zeggen als mijn paard de ene dat kreupel loopt en de volgende dag op het hard niet meer, laat ik dr voor de zeker altijd nog 4 dagen extra staan met rust en koeling en het stappen van rondes. Wil het niet 1 dag goed hebben, de volgende dag slecht en dan weer een dag goed. Geef het wel de tijd om daar "over heen te komen".

martikaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:12

ik zou wel graag meer weten over hsm/thermoscan. is er een site met informatie over dit apparaat of zo.