Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik rijd ook SGW, ken een hoop mensen die SGW rijden, maar heb nog nooit gehoord dat het gaat om het harde rijden. Het geeft mij juist een kick om een hindernis goed te nemen, niet om maar zo hard mogelijk te rijden. Hard rijden wordt trouwens ook afgestrafd. Er is een optimale tijd, ben je te snel of te langzaam, dan krijg je strafpunten. Verder ben ik het met je eens wat betreft de goede training e.d. Uit het onderzoek en ook wel uit mijn omgeving blijkt wel dat eventingruiters daar juist extra bewust mee omgaan.
, ik zie meestal op de SGW's mensen die veel meer betrokken zijn bij de gezondheid van hun paard en ook halverwege stoppen als het paard niet optimaal loopt, het gaat niet ten koste van alles, wat je in andere sporten helaas veel te vaak ziet. Eventingpaarden worden ook heel erg allround getraind en dat komt hun gezondheid volgens mij ook ten goede. Wat die piraten betreft, zoveel heb je er niet eens van, en het grote voordeel van de SGW is, dat als je zo'n piraat bent, je meestal niet verder komt dan het M, ook als ze bijvoorbeeld een paard hebben die het niet leuk vindt, dan kom je in deze tak van sport gewoon niet verder, terwijl dat in de andere disciplines wel het geval is
. En de ruiters nemen inderdaad zo min mogelijk risico, niemand wil dat zijn paard wat oploopt. 
. Afgezien van die 3 personen die jij noemt vind ik de algehele instelling van de SGW ruiters toch een stuk beter dan die van de gemiddelde wedstrijdruiter
.