Megan Laseur beste springamazone bij de pony's in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Megan Laseur beste springamazone bij de pony's in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 11:27

www.knhs.nl

Waren de Brabantse en Limburgse combinaties superieur tijdens de KNHS Indoorkampioenschappen dressuur voor pony’s, de springtitels werden beter verdeeld over Nederland. In de klasse ZZ-DE pakte Megan Laseur, vorig jaar succesvol deelneemster tijdens de Europese Kampioenschappen, de titel. Tot haar grote vreugde. ‘Deze titel had ik nog nooit gewonnen.’

De deelnemers aan de KNHS indoorkampioenschappen springen voor pony’s kregen mooie parcoursen van Jos Brinkman voorgeschoteld in Ermelo. In de klasse ZZ voor D- en E-pony’s hield de paroursbouwer precies drie kandidaten over voor de barrage. De ervaren amazones Amber Fijen, Kelly Jochems en Megan Laseur steden om de medailles. Amber (15) opende foutloos en snel met haar achtjarige Winning Mood. Kelly (14) was sneller, maar maakte in de haast een springfout met Dark Spirit. De veertienjarige Megan hield het hoofd koel en de lei schoon met Bella Donna. Ze was bijna een halve seconde sneller dan Amber, goed voor goud. ‘Vorig jaar werd ik indoor tweede, op de Hippiade had ik een pechfout’, blikt Megan terug. Ondanks haar prachtige erelijst is ze trots op de ZZ-titel. ‘Ik zat vanmiddag op de tribune en hoopte zo dat het zou gaan lukken.’ Megan, die les krijgt van haar vader Johan, nam in 2010 deel aan het EK voor pony’s en bezette daar de tiende plaats met Ensilla. Nu koos ze voor Bella Donna. ‘Bella is binnen sneller. Ensilla heeft een ruimere galop, zij komt buiten beter tot haar recht. Bella is echt mijn pony, met haar deed ik alles voor het eerst: naar een internationale wedstrijd, een Grote Prijs rijden. Ze gaat voor me door het vuur.’

Spannende barrages
In de klasse Z-DE bleven na twee manches vijf kandidaten over voor de medailles. Jasper Oomen (12) was de snelste met Magic Keesje (v. Casper), maar dankzij een springfout moest hij genoegen nemen met brons. Veronique Morsink (13), met Anouk de regerend outdoorkampioene in de klasse M-DE, nam met Flame (v. Den Bramel’s Baye) niet alle risico’s, maar haar keurige barrage leverde wel zilver op. De titel ging naar Emiel Richter (14) met Evita, de dertienjarige Welsh-pony (v. Marieton’s Jasper) die internationaal uitkwam voor Noorwegen en Zweden. ‘’Ik rijd haar sinds een half jaar. Thuis is ze rustig en in het parcours heel fris. Ze wil eroverheen’, aldus de HAVO/VWO-leerling die ook al Overijssels kampioen werd.
In de klasse Z-C hadden de combinaties weinig problemen met het parcours. Liefst elf van hen mochten door naar de barrage, die op razendsnelle wijze werd gewonnen door Anouk Vos en Sylvan Deity Ludwin, een zestienjarige New Forest pony (v. Halenshof Wilfred). Voor de twaalfjarige amazone was het een bijzondere rit: ze reed voor het laatst met Ludwin. ‘Maar hij blijft bij ons, mijn zusje gaat hem rijden.’ De ouders van Anouk hebben een manege. ‘Die neem ik later over’, vertelt de kampioene vastberaden.

Drie maal scheepsrecht
Ook Bas Bronsvoort woont op een manege. De dertienjarige ruiter won de L-C-titel met de door hem zelf opgeleide, pas vijfjarige Macho (v. Woodrow Carisbrooke). In een spannende barrage rekenden Bas en Macho af met vijftien tegenstanders. Of de kampioen later in de paarden gaat, weet hij nog niet. De VWO-leerling vindt veel sporten leuk: voetbal, atletiek, schaken.

In de klasse L-AB bereikten ook bijna alle combinaties de barrage. De veelal ervaren pony’s en hun onbevangen amazones en ruiters draaien hun hoef/ hand niet om voor een pittig L-parcours. Elise van de Mheen, negen jaren jong, was afgelopen zomer al Hippiade-kampioene; ze zette de zegereeks voort met de gouden leerpony Tweety. In het L-DE verraste Beau van Broekhoven (13) vooral zichzelf. ‘Ik rij hier wel elk jaar, maar dit had ik niet verwacht. Ze zeggen altijd dat een E-pony niet kan winnen van de D’tjes. Driesprong Revanche heeft een grote galop en ik heb geprobeerd kort te draaien.’
Voor Anniek Vervoort (15) was het drie maal scheepsrecht. ‘Vorig jaar nam ik van de zenuwen de verkeerde hindernis, op de Hippiade werd ik derde in de klasse L-DE.’ En nu werd ze met de ruim galopperende Welsh NWR-vosruin Tongerveld’s Chiko (v. Leun’s Veld Elegant) M-DE-kampioene.
Rowena de Weert bemachtigde de M-C-titel. Met Briljant (v. Snippeling Boy) bleef ze de concurrentie voor. Een bijzondere overwinning, vanwege het naderende afscheid van haar pony. ‘Dat is heel jammer, maar hij krijgt een goed adres en we kunnen hem blijven opzoeken.’ De twaalfjarige amazone gaat verder met twee D-pony’s, een ervaren pony en een jonge.

Uitslagen:
KNHS Indoorkampioenschappen springen pony’s, 19 maart 2011, Ermelo

ZZ/DE: 1. Megan Laseur (Soest) Bella Donna 0-30,69
2. Amber Fijen (Nieuwstadt) Winning Mood 0-31,11
3. Kelly Jochems (Achtmaal) Dark Spirit 4-30,90

Z/DE: 1. Emiel Richter (Lonneker) Evita 0-30,43
2. Veronique Morsink (De Lutte) Flame 0-37,21
3. Jasper Oomen (Oirschot) Magic Keesje 4-29,59

Z-C: 1. Anouk Vos (Dalerveen) Sylvan Deity Ludwin 0-29,77
2. Amber Meijer (Muntendam) Snow Lips 0-31,09
3. Anouk Mulder (Langezwaag) Lizzy 0-31,40

M/DE: 1. Anniek Vervoort (Kessel) Tongerveld’s Chiko 0-30,61
2. Teddy van de Rijt (Nuenen) Jerry-Lee 0-32,03
3. Margot Norder (Stadskanaal) Esmee 0-32,68

M/C: 1. Rowena de Weert (Heerle) Brilliant 0-30,42
2. Sanne Thijssen (Baarlo) Ryan 0-31,62
3. Beaudine Hollemans (Veendam) Zaza 0-34,75

L/DE: 1. Beau van Broekhoven (Rucphen) Driesprong Revanche 0-37,69
2. Sanne Zwarteveen (Nijeholtwolde) Early Bird’s Pridy S 0-37,76
3. Estariel van Ginkel (Eemnes) Replay 0-40,77

L/C: 1. Bas Bronsvoort (Markelo) Macho 0-30,98
2. Max van de Rijt (Nuenen) Erbee’s Sky Dancer 0-31,47
3. Marit Ekkel (Den Ham) Captain Jack 0-32,72

L/AB: 1. Elise van de Mheen (Hoevelaken) Tweety 0-28,56
2. Kim Mestrom (Ohé en Laak) Lady 0-29,56
3. Raymond Redder (Staphorst) Black Magic 0-30,56

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:49

Allemaal gefeliciteerd

Jasper Oomen heeft het super gedaan met Keesje. Wordt erg spannend op Indoor Brabant *\o/* .

Aieshja

Re: Megan Laseur beste springamazone bij de pony's in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:39

Het was erg leuk om het allemaal te volgen, jammer genoeg dit jaar via de laptop.
Maar de spanning was zeker aanwezig!

Iedereen gefeliciteerd :j

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:44

Goooo Megan! :)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:21

Gefeliciteerd!

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:34

Wel grappig ik ken 3 mensen die kampioen zijn haha.
Iedereen gefeliciteerd!!

SGBoogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:47

Knap hoor, gefeliciteerd!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:42

Clubgenootje werd 3de in het L/C +:)+

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 08:53

Toch talent in Soest!! Gefeliciteerd *\o/*