In de schuur van manege De Hoefslag, aan de Klossestraat in het Belgische Zwijnaarde, heeft zaterdagavond een flinke strobrand gewoed. Omdat er op dat ogenblik - rond 9 uur - nog een wedstrijd bezig was, was er veel volk in de manege. Daardoor konden de paarden probleemloos in veiligheid worden gebracht en kon het vuur onmiddellijk met man en macht worden geblust.
Ook de brandweer kwam snel ter plaatse. Het stro brandde in z'n geheel uit en bleef nog lang heropflakkeren en nasmeulen, maar de schade aan de schuur zelf bleef eerder beperkt. De oorzaak van de brand was accidenteel.
De oorzaak was dus een "ongelukje' ? zoals? een sigaret? kortsluiting?
Ina_H
Geplaatst: 21-03-11 08:45
Gelukkig konden de paarden op tijd gered worden, en is er niet veel schade. Toch ben ik wel benieuwd naar waardoor de brand nou precies komt ( accidenteel kan vrij veel zijn toch? )
Een geluk bij een ongeluk waardoor de paarden met veel mensen gelukkig in veiligheid gebracht kunnen worden. Vreselijk altijd om te lezen als dat niet meer mogelijk was..
Ticcie
Geplaatst: 21-03-11 10:28
We hebben geluk gehad dat er iemand van de parking kwam en het "op tijd" had gezien. Ik denk dat mochten we het 5 minuten later hebben opgemerkt, dat het allemaal veel erger was geweest...
Inderdaad, gelukkig dat het op tijd is opgemerkt. Ik ken verschillende mensen die er op dat moment aanwezig waren. Ze denken gisting van het stro of een smeulende sigaret.
barkruk
Geplaatst: 21-03-11 11:28
Het zal wel een sigaret zijn geweest, het is bespottelijk dat het toegestaan is om binnen de stallen etc te roken daar. Maar zeker netjes dat alles op tijd in veiligheid gebracht is.
Jeetje wat een geluk zeg, dat het op tijd is opgemerkt! Ik merk het bij ons op stal ook heel vaak: Als er wedtrijd is dat er gewoon mensen met een SIGARET tussen de stallen doorlopen!!!!! Terwijl er toch echt overal bordjes hangen met NIET ROKEN! Een ongeluk zit in een klein hoekje met stro en sigaretten!
Anoniem
Geplaatst: 21-03-11 14:12
Beschimmeld en gistend hooi en stro stapelen en dan toch de schuur/zolder/opslagruimte afsluiten kan ook brand veroorzaken. Gooi daar dan een sigaretje bij en dan gaat het best snel. Was als kind ook eens op kamp op andere manège, en net na de show voor de ouders, toen iedereen naar de kantine + terras was begon de schuur aan de andere kant van de buitenpiste (uit het zicht) ook te branden. En dat ging razendsnel! de paar paarden die ginds stonden zijn toen ook gered maar inderdaad, het zit vaak in een erg klein hoekje!
petraaken
Gelukkig dat de paarden gered zijn. Denk niet dat het stro nu nog kan ontbranden door gisting. Dit kan enkel gebeuren net na het oogsten en binnenhalen maar niet meer maanden na datum. Denk dat de oorzaak hier eerder moet gezocht worden naar onvoorzichtige bezoekers of een kortsluiting in de electrische bedrading.
Cchanny
Geplaatst: 21-03-11 20:33
Aukelizzy schreef:
Wat een geluk dat er juist wedstrijden waren en dus veel volk liep...Anders had het heel anders af kunnen lopen...
Inderdaad,
Hoewel het mij niet echt lekker lijkt om het mee te maken. Gelukkig gaat het met de paarden goed
Anoniem
Geplaatst: 21-03-11 20:36
Je hebt altijd wel kans als er ergens een lek zit en het hooi/stro wordt vochtig en gaat dan schimmelen. Met het droge en warmere weer kan dat toch wel nog gaan broeien hoor volgens mij! het zal niet noodzakelijk zelf in brand gaan dan, maar een sigaretje is dan zo ontvlambaar.