Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 07:30

www.leidschdagblad.nl

Paardenbezitters en ruiters in Zoeterwoude hebben grote moeite met het idee van de gemeente om de paardenpoepzak verplicht te stellen. ,,Zo’n zak kan gewoon gevaarlijke situaties veroorzaken’’, zegt Peter de Groot van pensionstalling De Nieuwe Uithof.

De paardenliefhebbers willen een andere oplossing voor het poepprobleem in het dorp. Dat bleek deze week tijdens een overleg in het gemeentehuis met wethouder Kees den Ouden, waar veertig ruiters en paardenbezitters op afkwamen. Op die bijeenkomst is een werkgroepje opgericht dat samen met de wethouder gaat kijken of er andere afspraken vallen te maken. In dat groepje zitten Peter de Groot van pensionstalling De Nieuwe Uithof, Jeroen Anink van paardensportvereniging Jeanne d’Arc en Yvonne Kaptein van De Vrijhoeve. De wethouder is blij dat dit drietal ’de nek uit wil steken’. De drie gaan 29 maart met Den Ouden om de tafel zitten.

Snoekiej

Re: Idee voor rijden met poepzak valt niet goed bij ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 07:43

Wauw, Zoeterwoude in het nieuws :=
Een poepzak lijkt me geen goed idee idd, zie de paarden hier al over straat vliegen :=
Veel mensen die ik ken stappen af als hun paard mest en schuiven het de berm in, maar ik snap dat niet iedereen dat kan doen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 07:55

Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over een paardendrol. Op een trotoir snap ik dat maar op de weg.... Btje overdreven.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 08:05

XLeandrosX schreef:
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken over een paardendrol. Op een trotoir snap ik dat maar op de weg.... Btje overdreven.

Ik snap het eigenlijk heel goed.
In de winter worden bevroren mestballen loeihard en ook spekglad, en als je daar met je fiets of brommer doorheen gaat, lig je zo onderuit.
Gewoon als ruiter even afstappen en het in de goot schuiven is wel het minste dat je kunt doen. Dan heeft niemand er last van :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:08

XLeandrosX schreef:

Ik begrijp dat ook. Het gaat vaak ook niet om 1 paardendrol om meer meerdere. Als er op een dag 10 paarden over een weg gaan en 6 mesten er is dat best veel.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:10

Is het daar dan zo druk dat er zoveel poep ligt?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:14

XLeandrosX schreef:

toen ik nog in de stad woonde werd er regelmatig uit het dorp vlak bij mijn stal geklaagd over poep op straat, en toen dacht ik ook van stel je toch niet zo aan.
maar inmiddels woon ik zelf in dat dorp en is het niet 1 hoop per dag voor je deur, maar minimaal 3 en niemand die het fatsoen heeft om het aan de kant te schuiven!
(er zijn een aantal grote stallen rond het dorp die door het dorp rijden om naar het bos of strand te gaan)

nu ben ik niet zo iemand die dan ook gelijk loopt te klagen bij de gemeente, maar ik snap het geklaag nu absoluut wel!!!

bij ons wilde een man (die al een tijd werkloos is) als oplossing met paard en wagen de gemeente door lopen elke dag en dan de poep opruimen.
de ruiters uit de omgeving waren zelfs bereid om een soort van abonnement hiervoor af te sluiten, maar de gemeente heeft dit tegen gehouden helaas.
heel jammer, want het was een goede en eenvoudige oplossing voor het probleem geweest! :j

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:15

XLeandrosX schreef:

Geen idee, het was maar een voorbeeld. Ik vind hondenpoep ook ronduit smerig, dus ik kan me voorstellen dat mensen zich ook storen aan paardenpoep. Jammer dat mensen die zelf het onderwerp van zo een gesprek zijn zelf niet zien dat ze voor overlast zorgen.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:39

Op fietspad, waar veel van onze paardenmest ligt, horen wij als ruiters niet eens te rijden!
Op weg (waar auto's, vrachtwagens enz rijden) zie ik het probleem niet, maar er zijn sommige plekken waar dat vragen om problemen is. En sommige ruiters durven niet op de weg, wat ik ook kan begrijpen.
Afstappen om het opzij te vegen is voor sommige ook geen optie, omdat ze er anders niet meer opkomen.
Dit probleem is veel lastiger op te lossen dan velen denken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 08:40

Yviertje schreef:
Afstappen om het opzij te vegen is voor sommige ook geen optie, omdat ze er anders niet meer opkomen.

Maar als je er niet meer op kunt komen hoor je imo ook niet buiten te rijden.
Er zijn wel meer situaties in waar je misschien af moet stappen buiten.

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:41

Zoeterwoude is een klein dorpje met naar mijn mening veel ruiters, maar natuurlijk ook niet-ruiters.
Toen ik nog lid was van vereniging Jeanne d'Arc, was er een lang wandelpad met fijngemalen schelpjes voor wandelaars. Hier reden vaak paarden (ruiters) op en mestten daar met regelmaat. Toen werd hier wat van gezegd, en terecht. Er was immers genoeg berm naast dit schelpenpad. Ook op het fietspad ernaast werd gevraagd of wij ruiters de mest aan de kant wilden schuiven.

Maar dit is een vrij lange weg van de vereniging Jeanne d'Arc, langs stal de Nieuwe Uithof, naar de kant van Zoeterwoude-Rijndijk (wel een stukje Zoeterwoude alsnog). Ik weet niet hoe dit in het dorpje zelf zit met het mestoverlast.

Ben benieuwd naar de uitslag!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:44

Cayenne schreef:
Yviertje schreef:

Maar als je er niet meer op kunt komen hoor je imo ook niet buiten te rijden.
Er zijn wel meer situaties in waar je misschien af moet stappen buiten.

Nou, inderdaad :j Ik las die reactie en had echt een huh??-moment ;)
je moet toch ten alle tijde eraf en weer erop moeten? Anders ben je gewoon een gevaar
op de weg en moet je daar niet eens komen %)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:49

@ Cayenne Dat ben ik niet met je eens. Ik stap voor geen enkele situatie (vrijwillig) van mijn paard af. Ik heb daar hele grote ongelukken door zien gebeuren. Prima als jij dat wel doet, maar als je met een jong/groen paard naar buiten gaat is dit in mijn ogen niet verstandig.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:53

Lijkt mij dat je thuis ook op en af kan stappen. Dan kan je dat toch ook buiten? Lijkt mij een van de voorwaarde om buiten te gaan rijden.

Wat als tie wat in zijn hoef heeft? Lekker eerst terug naar stal stappen? Dan pas kijken wat de schade is :n

hoeveel moeite is het nu on even af te stappen, stront de berm in te schuiven en weer op te stappen? Als je dat al niet eens kan dan hoor je ook niet thuis op de weg :n

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:57

Sleeper schreef:
XLeandrosX schreef:

Geen idee, het was maar een voorbeeld. Ik vind hondenpoep ook ronduit smerig, dus ik kan me voorstellen dat mensen zich ook storen aan paardenpoep. Jammer dat mensen die zelf het onderwerp van zo een gesprek zijn zelf niet zien dat ze voor overlast zorgen.

Ik ben één van die ruiters die daar rijd, en ik ben me wel bewust dat mensen het niet leuk kunnen vinden! Maar zoals al eerder werd gezegd, NIET IEDEREEN kan afstappen op zijn of haar paard..
Ik ook niet dan kom ik er nooit meer op, een poepzak is een fantastisch idee als je paard een kleine drol achterlaat, maar mijn paard poept 3x op het rondje en het zíjn olifantenhopen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:58

Waarom kom je er dan niet meer op?

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 08:59

Ik lees al een paar keer dat mest op de gewone weg niet gevaarlijk is, maar denken jullie dan ook nog even aan de motor rijders? Tussen mesthopen door slalommen is niet echt prettig, en er doorheen kan op gevaarlijke slip partijen uitlopen.

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:06

Zooist schreef:
Waarom kom je er dan niet meer op?

Omdat er niet overal opstapjes zijn om er weer op te kruipen!

Ik kan er wel af voor de veiligheid ed maar ik kom er dus gewoon niet meer op zonder opstapje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:06

Maar als poep op de weg daar blijkbaar zo'n groot probleem is, dan stel je toch als gemeente gewoon een soort paardenbelasting in, zodat ze iemand kunnen inhuren om de straten regelmatig poepvrij te maken op de regelmatig bezochte routes? :j

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:08

DeHP schreef:
Ik lees al een paar keer dat mest op de gewone weg niet gevaarlijk is, maar denken jullie dan ook nog even aan de motor rijders? Tussen mesthopen door slalommen is niet echt prettig, en er doorheen kan op gevaarlijke slip partijen uitlopen.

Ja en op de gewone weg kun je hier niet rijden met je paard!
Je gaat eerst langs de N11 (een autoweg waar ze 100 rijden) vervolgens steek je over bij de n11 en dan ga je weer het fietspad op want als je daar op de weg gaat rijden ben je ook je leven niet zeker, allemaal bochten in de weg waar ze 60/70 rijden.. je moet dus echt op het fietspad met je paard

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:21

ik vind het zo, midden in het dorp is de mest helemaal weghalen,
buiten het dorp even in de berm vegen.
beredenering ervoor:
in het dorp winkelen ze vaak waar wij reden dus dat gaat vooral in de zomer heerlijk stinken en muggen aan trekken dus dan maar totaal na de rit weghalen.
buiten het dorp mag toch grasjes groeien en daarom mag de mest in de berm.

over het buitenrijden en dan wel of niet afstappen,
ik heb mijn ruiterbewijs gedaan en daarbij moesten we laten zien dat we konden afstappen en opstappen(zo verrekte moeilijk).
dit was dus om te zien of het midden op een buitenrit ofzo zou kunnen.
ik stap zelf liever ook niet af als het niet hoeft aangezien mijn paard nadat ik een 2de× ben opgestapt gaat spoken zien. maar als het moet dan moet het....

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:23

En jij denkt dat dat betaald gaat worden Femke? Ik betaal al genoeg aan de overheid.

@ DeHP daar heb je absoluut een punt. Maar ik schrijf dit als ruiter/menner, niet als motorrijder. Ik schreef niet dat het gevaarlijk is, maar dat ik het probleem niet zie. Voor motorrijders kan het gevaarlijk zijn, maar dat zijn steentjes in een bocht ook. Dat word ook niet opgeruimd. (is niet aanvallend bedoelt)
Het meest ideale is natuurlijk overal een berm waar wij in rijden, maar dat is niet overal mogelijk.

Daarom nogmaals het probleem is niet 1,2,3 op te lossen, want je moet met alle weggebruikers rekening houden. Het probleem is helaas dat wij als ruiters (met een eigen wil) op vluchtdieren (als het tegen zit met een nog grotere eigen wil) zitten.
Ik vind het gewoon te kort door de bocht om te zeggen dat als je niet op en af kan stappen dat je dan niet naar buiten mag. Ik kan me ook maar een situatie bedenken, wanneer ik vrijwillig van m'n paard stap. En dat is als ik door een hek moet die dicht is. Die ben ik nog niet tegengekomen in de bossen waar ik rij (in ZH)

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:28

:) Ik vind dat je de poep gewoon op moet ruimen.
Ga anders als je, terug bent van de buiten rit, even hetzelfde rondje fietsen en ruim de poep als nog op.
Of laat iemand mee fietsen die de poep voor je opruimt. Dit doen we ook altijd.
Wij wonen dan wel niet bij jullie in de buurt maar het lijkt mee toch het zelfde.
Je moet er iets voor over hebben. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:28

Betalen heeft imo geen zin. We betalen ook hondenbelasting en nog moet je de hondenpoep zelf opruimen.

Wij stappen altijd af om de poep naar de kant te schuiven met onze schoenen, geen probleem. Soms krijgen we zelfs van een buurtbewoner een schep te leen om het weg te scheppen. MAAR.... met mijn trekpaard gaat dat gewoon echt niet. Ik ben klein en mijn paard is mega groot. Zelfs een keukentrapje is niet hoog genoeg om op te stappen.
Als mijn paard onderweg zou mesten, zou ik de rest van de rit ernaast moeten gaan lopen. Dat gaat gewoon niet.
Een poepzak erachter...? Dat zou een wilde rit gaan worden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:42

Je kunt ook terug gaan toch? Als je niet op kan stappen. Kun je dan niet terug gaan om het op te ruimen? Ik stap zelf indd af om het in de berm te schoppen. Ik woon ook op een plek waar heel veel paarden langs komen, het kan mij niet zoveel schelen omdat ik zelf paarden heb, maar ik kan me voorstellen dat als je geen paarden hebt je je er wel aan gaat ergeren. Ik hou ook niet van hondenpoep.