Varkensziekte Ileitis komt ook steeds meer voor bij paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Varkensziekte Ileitis komt ook steeds meer voor bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 18:20

http://www.levendehave.nl / GD Veterinair

De varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor. Paardendierenarts Kees Kalis van de GD spreekt over een ''opkomende ziekte''.

Een besmetting met de bacterie Lawsonia intracellularis heeft bij paarden onder meer een verdikking van de darmwand tot gevolg. Bij paarden neemt zowel het aantal inzendingen voor onderzoek als het aantal ongunstige testuitslagen toe, aldus Kalis in GD Veterinair. De GD biedt de test sinds 2009 aan.

De ziekmakende bacterie kwam tot voor kort slechts zelden voor bij paarden. Het is onbekend hoeveel paarden inmiddels zijn besmet. Vooral veulens lijken er last van te hebben. Zij vertonen diarree en koorts. Paarden kunnen op de aanwezigheid van de bacterie worden getest bij darmklachten. Bekend is dat de bacterie twee tot drie weken overleeft in varkensmest. Percelen waarop paarden worden geweid, kunnen dus beter niet worden bemest met verse varkensmest. Andere besmettingsroute kan zijn lopen vogels en knaagdieren.

Ileitis is de meest verspreide darmziekte binnen de intensieve varkenshouderij in Europa. Negentig procent van de Europese varkensbedrijven is seropositief voor Lawsonia intracellularis. Besmette varkens zijn bleek en hebben een bloederige, stinkende diarree of gewone diarree en verminderde groei.

geerke

Re: Varkensziekte Ileitis komt ook steeds meer voor bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:23

lang leve de intensieve veehouderij....dat moet ook maar eens stoppen...

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:28

geerke schreef:

In dit geval is je avatar niet echt goed gekozen :+

Weer een ziekte bij het rijtje, zucht..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:41

Weer wat geleerd.
Heb een jaarling hengst in de opfok gehad met de beschreven verschijnselen.
Had dus zijn eerste levens maanden op een met varkensmest besmette wei gelopen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:50

geerke schreef:

Dat heeft niet specifiek met intensieve veehouderij te maken. Een varken wat buiten rondscharrelt kan net zo goed besmet zijn met deze bacterie. Het is dus een bacterie die ieder varken bij zich kan dragen. ;)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:55

pres schreef:
geerke schreef:

Dat heeft niet specifiek met intensieve veehouderij te maken. Een varken wat buiten rondscharrelt kan net zo goed besmet zijn met deze bacterie. Het is dus een bacterie die ieder varken bij zich kan dragen. ;)

Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat ze bedoelde, dat door intensieve veehouderij zulke bacteriën zich kunnen verspreiden als een lopend vuurtje :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:04

pres schreef:
geerke schreef:

ik denk dat het risico op ziektes iets groter is als dieren op elkaar zitten met z'n achtduizenden....

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:20

De ziekte heeft verder geen dodelijke afloop oid en is dus wel goed te behandelen, want dat kon ik niet goed uit de tekst opmaken.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 22:35

pres schreef:
geerke schreef:

Mee eens. Biologisch gehouden varkens die buiten lopen zorgen makkelijker voor verspreiding via vogels, muizen e.d. naar paarden dan de varkens die in stallen wonen. Daarnaast is t opslaan van de mest uit de stalletjes van de biologische varkens vaak buiten (mesthoop), gevolg, meer kans op verspreiding. Tja beetje makkelijk om meteen tegen de gangbare varkenshouderij te schoppen. Biologisch wil echt niet altijd zeggen gezonder/beter.

Als er een bericht komt dat de ene diersoort een andere diersoort ziek kan maken, dan is er meteen paniek. Zie ook een poosje geleden; schapen met een leverbotinfectie die 's winters de koeienweides kortgraasden, zouden zodoende de weide kunnen besmetten en dus de koeien kunnen besmetten. (andere voorbeelden BVD van schaap naar koe, gevolg melkveehouders in paniek en dus in de winter geen schaapjes meer in de wei)
Tja zo zijn er nog wel talloze voorbeelden. En dan heb ik t onderwerp zoönose nog niet eens aangehaald (zoönose = van dier overgaand op de mens).

Edit:
Dan is er nog het verhaal vd kip en t ei...wie was er eerst: t paard met Lawsonia of t varken?? De hoeveelheid paarden en de intensiviteit daarvan is in nederland de laatste decennia ook enorm toe genomen, ook vaker met meerdere bij elkaar in 1 wei, want 1 alleen is zielig.. Dit zou evt ook de toename van Lawsonia bij paarden kunnen verklaren.

Tis niet alleen een varkens bacterie, er is ook Lawsonia geconstateerd bij laboratoriumdieren (bv Apen) en gedomesticeerde dieren (bv honden... die paardepoep trouwens vaak erg lekker vinden..) en nog meerdere andere dieren (die geen contact hadden met varkens of varkensmest!). De Lawsonia is multi-culti zullen we maar zeggen, net zoals Influenza!

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:48

geerke schreef:

Dat heeft niet specifiek met intensieve veehouderij te maken. Een varken wat buiten rondscharrelt kan net zo goed besmet zijn met deze bacterie. Het is dus een bacterie die ieder varken bij zich kan dragen. ;)[/quote]

Ik denk (maar weet dus niet zeker) dat ze bedoelde, dat door intensieve veehouderij zulke bacteriën zich kunnen verspreiden als een lopend vuurtje :)[/quote]

intensieve veehouderij houd niet in dat ze intensief met de beesten aan het heen en weren zijn.het zijn veelal gesloten bedrijven waar geen enkel "vreemd"dier binnenkomt.dus als het er niet is komt het ook niet vanzelf binnen,zo'n ziekte

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:50

En Geerke heeft nogwel een blij varken als avatar....! Die komt dus niet uit de bioindustrie anders was ie niet zo blij.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:56

Wij hebben varkens.... En die lopen in de wei bij onze paarden.... Wellicht toch niet zo slim....

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:04

Uit het artikel blijkt niet wat de gevolgen voor een paard zijn. Blijft het bij diarree en gaat het dan over? Of heeft het ernstiger gevolgen? Wat moet ik me voorstellen bij het feit dat 90% van de varkens deze ziekte hebben? Zijn ze er met een weekje vanaf of is het iets ergers?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 00:36

Farmgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 11:36

Oeps kon net de loonwerker bellen dat het geen varkensmest mocht zijn. Dan maar koeienmest.......

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:43

XLeandrosX schreef:
Wij hebben varkens.... En die lopen in de wei bij onze paarden.... Wellicht toch niet zo slim....

Ja miss worden die varkens wel besmet door de paarden..och arme varkens.. :+

Orlinapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:49

joyforever schreef:
Uit het artikel blijkt niet wat de gevolgen voor een paard zijn. Blijft het bij diarree en gaat het dan over? Of heeft het ernstiger gevolgen? Wat moet ik me voorstellen bij het feit dat 90% van de varkens deze ziekte hebben? Zijn ze er met een weekje vanaf of is het iets ergers?

Beetje beter lezen; 90% van de Europese varkensbedrijven is seropositief voor Lawsonia intracellularis, wat niet hetzelfde is als 90% van de varkens! Een bedrijf met 600 varkens waarvan er misschien maar 6 seropositief zijn, is ook een seropositief bedrijf ;)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 13:57

joyforever schreef:

Niet 90 % vd varkens hebben deze ziekte, svp even goed lezen. Bij 90 % vd varkensbedrijven komt deze bacterie voor! De varkens kunnen dan drager zijn van deze bacterie en dus kan de bacterie dan aangetoond worden met laboratorium onderzoek. Meestal verloopt t subklinisch. D.W.Z. de varkens krijgen geen klachten/verschijnselen, worden dus niet ziek. Bij een acute vorm kunnen ze wel flink ziek worden (ook sterfte) maar dan betreft t gelukkig vaak maar 1 enkel dier. Vaak krijgen varkens pas problemen met Lawsonia als er nog een andere bacterie of virus door t bedrijf gaat, bv griep of APP. De weerstand van t varken is dan verlaagt en t varken is dan veel vatbaarder hiervoor. Andersom kan ook. Een wat verlaagde weerstand door Lawsonia (bij de chronische vorm de bekende "tuinslang darm") en daarna griep of een ander virus of evt een andere bacterie en de varkens kunnen dan ziek worden.

Of paarden door Lawsonia zo'n "tuinslang darm " (verdikt gedeelte van het Ileum) kunnen krijgen weet ik niet. Zou je de DA moeten vragen.

@Orlinapaard
Zag dat jij t nog beter hebt uitgelegt +:)+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 14:01

Hier hebben we 2 gevallen van Lawsonia gehad.
Nummer 1, heeft het overleeft (En die was heel kantje boort) Uiteindelijk heeft hij de juiste antib gehad zware kuur 3 week lang. Maar hij is er nog en daar zijn we blij mee! Inmiddels is hij 3.Zijn darmwand is wel behoorlijk aangetast maar heeft ze tot nu toe redelijk hersteld. Hij doet het super, is helemaal bijgetrokken in zijn groei. Ook geen diarree weer gehad.

Nummer 2, heeft het ook gehad, zij kreeg na een week al de zware antib. En helaas is zij met 7 maand gestorven, of het verband heeft nobody knows.
Frapante is dan weer, dat deze alle 2 uit dezelfde merrie komen.
En verder geen enkel ander veulen er last van gehad heeft.

Inmiddels hoor je er veel meer over, en vooral de opfok paarden, die blijken dan toch een tijdje ziek (Diarree) we kijken het even aan, en vervolgens dood. (Denk bijv aan uitdroging). Mits de paarden goed behandeld worden, gaat het goed.

Nog even edit, ik had toen der tijd met een kliniek gemaild en dit kreeg ik:
Een betrouwbare bloedtest is er nog niet, wordt aan gewerkt. Wel is een heel laag TE < 30 gr/L er verdacht.
Op echo zijn de darmen te zien, ook dan kan je het vaak vaststellen. Als Lawsonia geneest hoeft het veulen er niets van over te houden maar ik heb nog niet meegemaakt dat een veulen er “herhaaldelijk “last van heeft.

Als hij het heeft is het een vrij constante ziekte met vermagering, soms diarree en vooral het extreem lage bloedeiwit. De therapie is Draxxin im of erythromycine met rifadyne oraal ( gevaarlijk voor eventueel er bij lopende oudere paarden ).
De eventuele blijvende schade na genezing is vast te stellen met echografisch onderzoek en bloedonderzoek.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 01:07

Nu begrijp ik het beter. Ik dacht werkelijk dat 90% van de varkens besmet waren. Dank voor de uitleg! :o

Wel sneu voor de veulens van Joto. Ze zijn wel heel ziek geweest!