Onderzoek: Succes van topruiters zit vooral tussen de oren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek: Succes van topruiters zit vooral tussen de oren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 17:11

http://resource.wur.nl

Karakter en succes vormen een veel onderzochte combinatie. Maar sportpsychologisch onderzoek naar de paardensport staat nog in de kinderschoenen. Inga Wolframm is docente Equine, ­Leisure and Sports (ELS) en praktijksportpsychologe bij de Vereniging voor Sport Psychologie in ­Nederland. Ze verrichtte pionierswerk met haar promotie aan de ­Engelse University of Essex, waar ze eerder haar master Bewegingswetenschappen deed.

Ruiters die hun paard als betrouwbaar inschatten, presteren beter, wijst haar onderzoek onder meer uit. Ook ontdekte ze dat mensen met een pittig karakter hun paard vaker als 'minder betrouwbaar' omschrijven. 'Waarschijnlijk komt dat omdat een ­wat agressievere ruiter een dominantere lichaamstaal en rijstijl heeft. Het paard is een vluchtdier en reageert daarop. Daarom moet de ruiter goed doorhebben hoe hij of zij zichzelf gedraagt', aldus Wolframm.
Betere ruiters hebben bovendien niet alleen meer vertrouwen in hun paard, maar ook in de eigen vaardigheden. Ze hebben beduidend minder last van wedstrijdstress. Wolframm: 'Stress leidt tot gespannen spieren, waardoor ­kleine signalen onduidelijk overkomen. De communicatie met het paard lijdt daaronder.' Stress­bestendigheid is dus van groot belang. Wat ook helpt, is de stress als positief ervaren. 'Wanneer je de wedstrijdspanning prettig vindt en denkt dat het je scherp houdt, ga je beter presteren,' legt de VHL-­docente uit.

Haar studenten, 'vaak goede ruiters die op niveau rijden', hielpen mee met het verzamelen van de ­enquêtegegevens. Ook deden ze mee aan een proef die aantoonde dat ruiters hun prestaties kunnen verbeteren door meer zelfvertrouwen op te bouwen. Na een psychologische training presteerden de studenten significant beter bij wedstrijden.
Wolframm beschrijft de psychologische training in haar boek Angstfrei Reiten in 7 Schritten dat vorig jaar in Duitsland uitkwam. Een van de onderdelen ervan is naar doelen toewerken. 'Verandering van gedrag begint bij het formuleren van haalbare doelen', legt ze uit. 'Niet: ik wil winnen, daar heb je namelijk geen invloed op. Wel: ik wil rustig overkomen. Je concentreert je dus op jouw optimale prestatie, niet op zaken die je niet kunt controleren.'

Ze mag dan gepromoveerd zijn, voorlopig is Wolframm nog niet klaar. Ze is bezig met een vervolgonderzoek naar de fysieke symptomen van ruiters bij stressvolle situaties en wil een enquête ontwikkelen over mentale vaardigheden in relatie tot het paard. 'Sportpsychologische studies in de paardensport zijn vrij nieuw. Dat moet nog verder worden ontwikkeld.'

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:14

Klinkt nogal logisch allemaal, dat had ik ook kunnen bedenken :D

Ik ben benieuwd naar verder onderzoek. Overigens vind ik het goed dat hier onderzoek naar verricht wordt :)

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 17:51

Olympus_ schreef:
Klinkt nogal logisch allemaal, dat had ik ook kunnen bedenken :D

Ik ben benieuwd naar verder onderzoek. Overigens vind ik het goed dat hier onderzoek naar verricht wordt :)

Ja, ik ben ook benieuwd naar de uitkomsten van volgende onderzoeken! :o
En idd, op deze manier kunnen we hopelijk een betere band opbouwen met onze
edele viervoeters _/-\o_

Jitske

Re: Onderzoek: Succes van topruiters zit vooral tussen de oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:30

Ja als je logisch nadenkt kan iedereen het zich bedenken. Maar hoeveel ruiters zijn zich er ook daadwerkelijk van bewust?
Er zijn genoeg ruiters die hun frustratie of onkunnen nogal agressief afreageren op het paard, terwijl de mensen die juist rustig en met dat zelfvertrouwen reageren veel makkelijkere paarden hebben. Maar die ruiters zijn zich er niet van bewust en doen daarom ook niets om zich te verbeteren...

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:38

Weinig..

Maar ik denk niet dat zo'n onderzoek er iets aan veranderd. Meestal worden (verkeerde) beslissingen in het heetst van de strijd genomen. Men is zich er van bewust dat het paard beter reageert als men rustig en duidelijk tegen het paard is. Maar af en toe zit men ook niet lekker in zijn vel of er is iets vervelends gebeurd en dat reageer je af tegen je paard. Fout, maar menselijk.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 18:50

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Er zijn ruiters (en ook echt heel veel, ik kom ze dagelijks tegen) die echt denken dat ze goed bezig zijn, maar ik zie dat ze hun paarden gewoon onterecht klappen verkopen. Als die mensen open zouden staan voor nieuwe ideeen en goed naar zichzelf zouden kijken dan denk ik dat deze mensen zich zeker kunnen verbeteren. Natuurlijk niet in 1 keer en misschien niet alleen, maar het moet goed mogelijk zijn om een 'beter' persoon te worden. Rustiger, meer zelfvertrouwen maar vooral meer zelfbewust.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:14

Daar heb je wel gelijk in hoor, maar ik ben dan zo iemand die zich haast niet kan indenken dat je dat je paard zomaar aandoet en denkt dat je goed bezig bent. Maar inderdaad, ze zijn er wel. En geven zelfs les..
Ik hoop dat verder onderzoek enige verandering gaat brengen maar ik ben er bang voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:20

Ik was vroeger een ontzettende driftkikker, ontplofte voor het minste als het niet ging zoals ik dacht dat het moest.
Door te gaan paardrijden ben ik mezelf ontzettend hard tegengekomen. Nu ben ik iemand die heel veel kan verdragen, veel kan slikken, in stressmomenten rustig kan blijven. Soms sla ik zelfs teveel naar die kant door en laat ik over me heenlopen. Of ik word even boos en ga, voor ik ontplof, even afkoelen.

Het ligt ook aan de ruiter hoe je dus die confrontatie met jezelf opneemt. Ga je het aanvaarden en ga je aan jezelf werken, of ga je je ogen sluiten en als een blinde gek blijven doordrammen tegen beter weten in? Zo'n besef en het toegeven eraan kan enorm hard aankomen bij velen, en ook even goed twijfel gaan zaaien over hun eigen kunnen, en volgens mij zijn daar nog altijd veel mensen bang voor.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:12

Ook in NL zijn we op de goede weg. Denk maar aan de begeleiding van onze topsporters door Rico Schuijters. Gisteren was hij te zien in "rondje educatie" in Ermelo.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 23:36

En al heb je dan de juiste karaktereigenschappen / instelling / motivatie, dan moet je nog steeds over goed materiaal beschikken om succes te hebben op topniveau.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 07:49

ID dit klinkt eigenlijk heel simpel..... het is alsof er een spiegel voorgehouden word :D
Maar net wat Odie ook zegt, het materiaal is ook een zeer belangrijke factor en niet te vergeten de wedstrijdomstandigheden ;)

rensie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 15:29

Idd Odie... met een simpel paardje kom je meestal niet zo heel ver meer...
en miep1979, paardrijden is één grote spiegel :j

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:02

Idd goed dat hier onderzoek naar wordt gedaan.
Ik heb ook gigantisch veel wedstrijdstress, reageer het gelukkig niet af op m'n paard maar ik moet er toch beter mee om leren gaan.

Wilde idd ook naar dat rondje educatie van Rico Schruijers maar was helaas verhinderd, hopelijk de volgende keer :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:08

Citaat:
Succes van topruiters zit vooral tussen de oren

En tussen de benen :D want zonder kwalitatief goed paard, met een juiste instelling haal je de top niet...

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:58

Rondje Educatie van Rico Schruijers was echt heel leuk en leerzaam.
Er bestaat een boek wat al een deel van deze zienswijze bevat: succesvol paardrijden van Liz Morrisson.
Moet er ook nog wat tussen de oren van het paard zitten of liever niet? :D