Een paardenhandelaar uit het Duitse district Augsburg is wegens meervoudige fraude, dierenmishandeling en vervalsing van documenten veroordeeld tot een gevangenisstraf van twee jaar en negen maanden.
Volgens de rechtbank heeft de tweenveertigjarige persoon de afgelopen jaren verschillende zieke paarden opgekocht uit het buitenland, om hen vervolgens als gezonde paarden te verkopen. De al eerder veroordeelde handelaar zou de mankementen met pijnstillers en kalmeringsmiddelen hebben verdoezeld. In een geval werd een paard als rustig en meewerkend therapiepaard verkocht aan een manege voor gehandicapten. Nadat het kalmeringsmiddel was uitgewerkt bleek het dier zeer dominant en zelfs agressief te zijn.
In totaal zijn er acht gedupeerden en hebben zij gezamelijk een schadepost van meer dan 10.000 euro. De handelaar zou tevens zeker twee keer uit frustratie en plotseling opkomende woede paarden hebben geslagen met een houten stok. In 2010 werden er tijdens een veterinaire controle ook nog eens twee vervalsde paardenpaspoorten ontdekt.
Is dit een begin? Dit is beter dan dat er televisie makers worden ingezet om handelaren en hun werkwijze te achtervolgen. Als ze daarnaast ook nog een verbod krijgen op het houden van paarden.
ik weet zo al een paar handelaren in Nederland die ze ook wel mogen straffen
karijn
Geplaatst: 18-03-11 08:39
Sammyoo schreef:
karijn schreef:
Antecedent is gezet, misschien dat ze in meerdere landen gaan volgen!
Je bedoelt wellicht precedent?
Ikke Ja...
Trice
Geplaatst: 18-03-11 08:39
zigranta schreef:
Maar hij moet wel zitten en dat zie ik in Nederland niet gebeuren!
Nou idd, hier zou het misschien uitlopen op een werkstraf... Wat een lachertje. Misschien dat het meer met de Fraude te maken heeft dan met de toestand van de paarden....
Nederland is zo makkelijk, ben het eens met wat hier boven gezegt word.. hopelijk laten ze hem toch zitten en van mij mag die levenslang achter de tralies, weg met zulke mensen!