Eigenaar paarden Tremelo: 'Ik houd van die dieren'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Eigenaar paarden Tremelo: 'Ik houd van die dieren'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:08

Nieuwsblad.be

De elf paarden aan de Preterstraat in Tremelo lijken kerngezond. Toch denkt de Belgische Landelijke Inspectie Dierenwelzijn (Blid) daar anders over. De dieren krijgen nauwelijks eten en drinken.
'De dieren worden aan hun lot overgelaten', zegt voorzitter Dirk Blanchart van Blid, een dierenrechtenorganisatie die voornamelijk werkt met vrijwilligers en het welzijn van het dier als prioriteit heeft. 'Het gaat hier over regelrechte verwaarlozing van de dieren. Hun drinken bestaat uit een plas water. Het enige voedsel dat de dieren krijgen, zijn rottende witloofwortels. Dit kunnen we niet laten gebeuren', zegt Blanchart. 'Verleden week werd er zelfs een dood veulen opgemerkt door een voorbijganger. Het dier lag er duidelijk al een tijdje, want het was aan het rotten.' Blid wil dat de federale overheidsdienst FOD Dierenwelzijn het dossier in handen neemt en de eigenaar verbiedt om nog dieren te houden. 'Dat zou niet meer dan een logisch gevolg zijn', zegt Blanchart.

François Van Brussel uit Houtvenne is de eigenaar van de paarden en begrijpt de situatie niet. 'Al zes jaar proberen verschillende instanties me de duvel aan te toen terwijl de dieren kerngezond zijn. De weide in Tremelo kocht ik verleden jaar. De dieren staan er sinds 31 november . Ik heb ook nog paarden op een weide in Schriek. Alle worden ze degelijk gevoed. Het is een schande dat ik keer op keer word beschuldigd. De afgelopen zes jaar heb ik me al ettelijke keren moeten verdedigen bij de rechtbank. Telkens werd ik vrijgesproken van dierenmishandeling. Bovendien zijn de dieren vet. Waar is hier sprake van verwaarlozing? Ik ben de beschuldigingen zat', zegt Van Brussel.

Over het dode veulen wil hij het volgende kwijt: 'Het dier werd een tijd geleden gestolen uit de weide. Het was amper 75 dagen oud. Een veulen moet minstens honderd dagen bij de moeder blijven wil het reële overlevingskansen hebben. Na enkele dagen werd het dode veulen door de dief op de weide gedumpt.'

Een van de buren aan de Preterstraat in Tremelo die anoniem wenst te blijven, is net zoals François Van Brussel de situatie meer dan beu. Zijn achtertuin grenst aan de paardenweide. 'Kijk mijnheer: wat scheelt er nu aan die paarden? Niets toch? Van wie de klacht telkens komt, weet ik niet, maar ik verzeker u dat de dieren kerngezond zijn. Ook ik ben de situatie en het gezeur beu. De eigenaar doet niets verkeerd.'

Francois Van Brussel benadrukt zijn liefde voor paarden. 'Ik hou van die dieren. Waarom zou ik ze verwaarlozen?'

verwant artikel: [VN] Ernstige verwaarlozing en dood veulen in weiland bij Tremelo

Je kan een reactie kwijt in bovengenoemd artikel.