De preferente hengst Tsjerk 328 is gisteren overleden. Hiermee komt een eind aan het leven van een van de meest populaire en succesvolle Friese hengsten van de laatste decennia. Tsjerk 328 werd gefokt door de familie Schuurmans uit Mantgum, als zoon van de preferente Feitse 293 en de beroemde Model preferente prestatiemoeder Wijkje. Net als zijn vader Feitse 293 deed Tsjerk 328 de laatste jaren dienst op het hengstenstation van de familie Toonen uit Maren-Kessel, sinds 2002.
Tsjerk 328 was met name een exterieurvererver pur sang. Niet alleen behoort zijn fokwaarde voor exterieur nog steeds tot de allerhoogste, z'n lijst met predikaatwaardige nakomelingen is imposant. Maar liefst 483 nakomelingen werden minimaal ster verklaard, een ongeëvenaard aantal binnen de fokkerij van Friese paarden. Negen dochters verkregen het Modelpredikaat. Inmiddels verdienden 25 Tsjerk 328-nakomelingen het Sportpredikaat.
Van z'n rol als hengstenvader zou je kunnen zeggen dat deze relatief laat op gang kwam. Van z'n 6 goedgekeurde zonen hebben nog maar twee het nakomelingenonderzoek (met positief resultaat) doorlopen, Maiko 373 en Andries 415. Van jongere leeftijd zijn Hinne 427, Loadewyk 431, Michiel 442 en Norbert 444. Tsjerk 328 heeft inmiddels 6 goedgekeurde kleinzonen, drie via zoon Andries 415 en drie via Tsjerk 328-dochters, waaronder de tweevoudig kampioen van de hengstenkeuring Uldrik 457.
Vastgesteld kan worden dat de invloed van Tsjerk 328 op de fokkerij betekenisvol en blijvend zal zijn.
Zo vreselijk zonde, hij gaf erg fijne nakomelingen. Ik rijd zelf een zoon van Tsjerk, ik heb nog nooit een paard met zo'n fijn, warm en lief karakter meegemaakt!
Debski
Geplaatst: 16-03-11 13:56
Ach wat jammer zeg. De opa van mijn paardje en een geweldige hengst. Veel sterkte voor de eigenaren.
Wennii
Geplaatst: 16-03-11 13:57
Ik vind het niet zo heel oud. Prachtig paard vond ik het.
sporten
Geplaatst: 16-03-11 14:00
schrik er van met dit bericht
heb zelf ook 2 jaar gefokt met deze hengst, en fijne en prachtige nakomelingen van hem gekregen
voor de eigenaren heel veel sterkte met dit verlies van zo populaire en succesvolle Friese hengst
Jibbel
Geplaatst: 16-03-11 14:07
Jeetje..zonde zeg..Ben er stil van..
Heb er ook een hele fijne nakomeling van gereden.
@ Debski: Nu snap ik ook de overeenkomsten tussen jouw paard en het paard wat ik heb gereden!
wat zonde, de vader van onze tetske en de opa van onze gonda, het was een prachtige hengst. het zal een gemis zijn voor de friese paarden
Liselot11
Geplaatst: 16-03-11 14:29
heel veel sterkte voor de eigenaren, wat jammer op 21 jarige leeftijd afscheid nemen van deze hengst. heb zelf een tijdje een zoon van Tsjerk gereden en dat was een heel braaf paard. altijd vrolijk en lief.
UrbanL
Geplaatst: 16-03-11 14:31
suuzepuus schreef:
21 is niet bepaald oud!!! jammer!!
Waarom niet oud???. Zie deze opmerkingen zo vaak als een paard boven de 20 wordt....gemiddeld paard bij een particulier wordt niet ouder dan 20 sommige halen niet eens de 15.....en gemiddelde particulier houdt het paard ook niet lang...
Ik vind het oud voor een paard wat toch watheeft moeten doen.
ah jeetje, heb een tijd een afstammeling ervan gereden, was een enorm lief en zacht dier, sterkte
BigOne
Geplaatst: 16-03-11 14:52
Paarden kunnen toch gewoon van ouderdom doodgaan, het is net als bij mensen, altijd word er gevraagd wat had hij/zij, gewoon op en oud bestaat geloof ik niet meer in onze maatschappij.