Een Fell merrie met veulen.
foto door bokker Vernon.
Bijna duizend Fell en Dales pony fokkers hebben het afgelopen jaar DNA opgestuurd om hun dieren te laten testen op het beruchte Fell Pony Syndroom.
Het Fell Pony syndroom is een fatale ziekte waarbij het immuunsysteem van een veulen niet werkt. Dieren die aan dit syndroom lijden, kunnen geen weerstand opbouwen tegen allerlei infecties en sterven daar uiteindelijk ook aan. Syndroomveulens gaan achteruit in conditie, krijgen diarree, beginnen te hoesten, lijden aan gewichtsverlies, krijgen last van bloedarmoede en slecht werkende organen. De veulens sterven meestal voor zij drie maanden oud zijn. Zo'n twee jaar geleden werd is syndroom voor het eerst ook aangetoond bij een Dales pony.
Na een onderzoeksperiode van drie jaar werd er een genetische test ontwikkeld. Deze test kan het gen dat ze ziekte veroorzaakt identificeren en dragers van deze ziekte herkenbaar maken.
Omdat de ziekte alleen opduikt bij veulens waarvan de beide ouders drager zijn, kunnen de fokkers de test ook preventief gebruiken zodat ze weten dat in ieder geval de merrie of hengst van een fokcombinatie dit gen niet met zich mee draagt.
De test werd in februari 2010 officieel in gebruik genomen en sinds die tijd zijn er al 970 Fell en Dales pony's getest. Drie kwart van de tests werden uitgevoerd voor Fell pony's.
Er zijn in totaal zo'n 8000 Fell pony's in de wereld en 1100 Dales pony's leven in Engeland, dus dat betekent dat bijna 10 procent van alle Fell pony's en meer dan 20% van alle Dales pony's inmiddels zijn getest.
De onderzoekers hopen dat nog veel meer eigenaren van deze twee ponyrassen de test zullen gebruiken. "Nu zoveel fokkers de stap hebben genomen om hun dieren te laten testen, hopen we dat er in de toekomst nog maar weinig veulens geboren worden met deze vreselijke ziekte."
Onderzoek wees tevens uit dat 47% van alle Fell pony's en 10% van de Dales pony's het gen voor de ziekte met zich meedragen.
Verwant artikel:
[ON] Test voor Fell Pony Syndroom ontwikkeld
Dat lijkt me érg slecht nieuws voor het voortbestaan van de Fell pony. 
Wel moet ik mijn complimenten geven voor het feit dat deze gegevens allemaal op de website van het NFPS te vinden zijn.
Als het anders zit wil ik het ook graag weten.
)