Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 17:23

www.horses.nl / www.horsetalk.co.nz

Pony's minder lang op de wei zetten om het risico op overgewicht en hoefbevangenheid te verminderen, is niet zo effectief als voorheen werd gedacht. De pony's gaan dan namelijk sneller eten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Aberystwyth Universiteit in Wales, in samenwerking met de Waltham Equine Studies Group.

Pony's die niet zo lang op de wei mogen, eten sneller op het moment dat ze wel in de wei staan. Volgens het onderzoek eten pony's wiens weidegang verminderd is aanzienlijk meer gras wanneer ze eenmaal aan de routine gewend zijn.

Voor het onderzoek werden twee groepen van ieder vier merrie's gebruikt. De ene groep stond dag en nacht op de wei, terwijl de andere groep elke dag drie uur de wei op mocht. De overige 21 uur stonden zij op stal, met volle toegang tot voordroogkuil en water. Over een periode van zes weken werd dagelijks in de drie uur dat alle pony's in de wei stonden geschat hoeveel gras zij aten door de verandering in gewicht van elke pony te wegen. Ook werd het graasgedrag op video opgenomen.

In de drie uur dat alle pony's in de wei stonden, aten de pony's die de rest van de dag op stal doorbrachten meer gras dan de pony's die de hele dag in de wei liepen. Dit verschil werd steeds groter en in de laatste week aten de pony's die drie uur in de wei stonden evenveel gras als 40 procent van hun dagelijkse portie voordroogkuil. Terwijl ze in de eerste week van het onderzoek evenveel gras aten in drie uur tijd als 25 procent van hun kuil. De pony's waren dus aanzienlijk sneller gaan grazen.

patrick76

Re: Korte weidegang tegen hoefbevangenheid niet erg effectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:30

en om daar achter te moeten komen hebben ze onderzoek moeten doen? Is toch vanzelf sprekend? Waarom krijgen zoveel paarden koliek? Zijn vaak altijd de dieren die maar paar uur daags buitenkomen. Zelfde verhaal.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:14

Nou Patrick76, daar zeg je iets. IK had daar nog nooit zo over gedacht. Ik verbaas me wel over de vele verhalen die ik op Bokt lees over paarden die een koliekaanval krijgen. Ik hoor dat zelden met paarden in mijn omgeving gebeuren, maar ik vind het wel een logische verklaring: gulzig grazen. Weer iets geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:15

Beste methode is ze om in een paddock te zetten zonder gras en met hooi, en afentoe een paar uur op het gras...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:17

ja kun je niet lezen?? er staat juist dat ze daarvan meer gras gaan eten, dus is het effect weg. Misschien maar helemaal niet meer op de wei dan??

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:23

Ik heb een paard gehad die heel erg bevangen is geweest met een gekanteld hoefbeen .Ze had dat al voor dat is ze kocht.Bij mij stond ze in de zomer altijd op het gras ,maar ik deed aan strookbegrazing.Als ik nu een nieuw paard zou hebben doe ik het weer zo.Ze staan toch op het gras ze hebben wat teknabbelen maar je houd het toh binnen de perken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:26

Of helemaal niet op het gras.... of met graaskorf :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:31

Volgens mij gaat het bij hoefbevangenheid niet om de hoeveelheid gras, maar om de fructaan in het gras...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:33

Mee eens :j Maar kan me voorstellen dat gulzig grazen ook niet ten goede komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:35

piezze schreef:
ja kun je niet lezen?? er staat juist dat ze daarvan meer gras gaan eten, dus is het effect weg. Misschien maar helemaal niet meer op de wei dan??

Zo hé, kan het even wat minder? Blijkbaar kun jij dan niet lezen, er staat juist dat het om paarden gaat die de rest van de dag op stal staan.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:37

ik heb 2 jaar terug op het randje van hoefbevangen gezeten met mijn merrie.
Vorige jaar heb ik haar pas in aug op het land gezet tot eind aug.
volgens de DA zou dit inderdaad wel iets hebben kunnen schelen ( ze was lang niet zo dik, zeg maar gerust netjes) maar nog weetje nooit of je paard hoefbevangen raakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:44

TurdusMerula schreef:
Volgens mij gaat het bij hoefbevangenheid niet om de hoeveelheid gras, maar om de fructaan in het gras...

Ja, maar als je paard zich het schompus vreet aan gras met een laag fructaangehalte, krijgt-ie net zo goed teveel binnen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:50

Bizzybijtje schreef:
Zo hé, kan het even wat minder? Blijkbaar kun jij dan niet lezen, er staat juist dat het om paarden gaat die de rest van de dag op stal staan.

Het lijkt me dat op stal met onbeperkt hooi of paddock met onbeperkt hooi geen verschil gaat uitmaken qua graasgedrag op de wei.
Sterker nog, van stal naar wei zou wel eens eerst bewegingsdrang kunnen geven, wat de hoeveelheid graastijd bekort, dus van paddock naar kort op de wei zou nog wel eens ongunstiger kunnen uitvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:52

Nou, ik hou mijn shetlanders al jaren zo en die hebben niet eens het overgewicht dat de meeste shetlanders (die overigens nog eens extra hoefbevangenheidgevoelig zijn) wel hebben.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:54

Daarom houdt die van mij ook het graasmasker op bij de uurtjes die ze op de wei gaat... better safe then sorry

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 18:57

Ik heb trouwens al vaker het omgekeerd geconstateerd bij mijn paarden. Eén die ik kocht die van beperkte weidegang afkwam, vrat zich de eerste weken hier idd drie keer in de rondte, tot ze doorhad dat ze hier 24 uur per dag op de wei mocht. Ook als ik paarden van mezelf tijdelijk elders in training had, met beperkte weidegang, vraten ze hier zodra ze terug waren naar mijn gevoel inderdaad veel en veel sneller dan de rest van de kudde.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:30

Toch best interessant dat dit nu onderzocht is. Al vind ik het aantal testpaarden erg teleurstellend, in een echt wetenschappelijk onderzoek behoren de groepen veel groter te zijn.

Dus ik kan mijn pony toch beter 24 uur op de weide laten in de zomer, dan bijv. de nachten in de paddock? Dat is ook niet onderzocht jammer genoeg, het gaat hier echt om enkele uurtjes. Waar de 'grens' ligt? Dan bedoel ik dus vanaf hoeveel uur met/zonder gras ze zo gaan schrokken?
Of dat je de grasopname toch kunt beperken door bijv. toch gedeeltelijk met graasmasker te werken?

Nou heb ik gelukkig niet zo'n risicopony, maar ik heb een verzorgshet gehad waar ik me wel degelijk zorgen om moest maken. Als zij van mij zou zijn geworden, zou ik waarschijnlijk toch aan het graasmasker zijn gegaan. (Ik moet wel toegeven dat ik me nog niet goed verdiept heb in de fructaangehaltes. Normaalgesproken is dat toch ook niet zo gevaarlijk? Of vergis ik me? Ik ben gewend dat mijn pony het hele jaar rond 24/7 op de weide staat, nog nooit iets misgegaan. Alleen een wat te drukke pony van het gras)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:35

Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade. Dan zou ik ze liever de hele dag in een paddock zetten....
Wij hebben een klein shetlanderweilandje op onze pensionstal, speciaal om te voorkomen dat er teveel lekkers wordt gegeten:-)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:38

In een zandpaddock is ook weer gevaarlijk omdatze dan zand bunnenkrijgen als ze van de grond het hooi eten en dus meer kans hebben op zandkoliek.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:45

Ben het wel met je eens Brenda. Vind het ook niet diervriendelijk, zeker ook omdat het sociaal contact er imo door beperkt wordt. Toch blijft het kiezen uit twee kwaden. Hoefbevangenheid is ook zielig, en een klein weitje ook. Dan zien ze toch ook nog al het lekkers buiten de omheining?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:47

Brendaaaa schreef:
Ik vind zo'n graasmaker echt verschrikkelijk zielig, sorry. Is net alsof je de hele dag in een bad met chocolatjes zit en er geen 1 mag nemen terwijl je dol bent op chocolade. Dan zou ik ze liever de hele dag in een paddock zetten....
Wij hebben een klein shetlanderweilandje op onze pensionstal, speciaal om te voorkomen dat er teveel lekkers wordt gegeten:-)

Met een graasmasker kunnen ze gewoon eten hoor ;)
Alleen minder snel, ze moeten meer moeite doen omdat het gras er moeilijk door komt. Mijn paard stond tegen HB aan en heeft toch de hele zomer 9 uur per dag op het land kunnen staan , dit dankzij haar graasmasker :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:48

Ik vind het trouwens een raar artikel... Want wie zegt dat het paard nou meer gras eet? Wie weet stond er korter/weinig voedzaam gras op het land en was het voordroogkuil wat de binnenpaarden te eten kregen veel voedzamer en komt het extra gewicht daardoor...

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:53

Mijn ervaring tot nog toe is ook dat als ze door hebben dat ze altijd gras/hooi/kuil tot hun beschikking hebben ze veel minder snel eten, maar naar mijn idee ook zelf in kunnen schatten wanneer ze moeten stoppen. Natuurlijk zullen er verschillen zijn tussen rassen, maar ik heb nog nooit problemen gehad met hoefbevangenheid of iets in de richting van een overschot van iets. In de zomer staan ze met opbouw van een week (eerste dag een uur, tweede dag 3 uur enz enz) 24/7 op de wei. Maar dit opbouwen gaat dus met vrij grote stappen. De eerste dagen eten ze namelijk nog wel snel want dan komen ze van het hooi af en uit de winter. Maar na een paar dagen is de nieuwigheid er al weer af en laat ik ze gerust weer op de wei :) Wel blijf ik altijd hooi bijvoeren, wat dan ook meestal wel weer gegeten wordt. Hooi vult weer wat sneller heb ik het idee. Ook zie ik ze regelmatig gewoonweg niet eten maar spelen of rusten.

Ik kan me wel vinden in dit onderzoek, bevestigd voor mij hetgeen ik bij mijn paarden zie :)

Desiree1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:56

Mijn pony heeft een stoornis dat ze maar blijft eten tot ze dood is dus dat onderzoek klopt niet helemaal mijn pony eet zichzelf dood als ze dag en nacht de wei in gaat. Het kan natuurlijk best dat hetin de meerderheid is maar ik vraag me af zou niet voor de honderd procent op dit onderzoek uitgaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:00

Mindfields schreef:
In een zandpaddock is ook weer gevaarlijk omdatze dan zand bunnenkrijgen als ze van de grond het hooi eten en dus meer kans hebben op zandkoliek.

Hooi uit een dispenser voeren, dan heb je daar amper last van. :)

Het zou voor mij toch nog steeds veiliger voelen zo een paard op de paddock te zetten hoor. :)