Dier, bovendier; boek over lippizaners wordt verfilmd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Dier, bovendier; boek over lippizaners wordt verfilmd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 12:14

Nieuwsredactie/ http://www.uitgeverijatlas.nl

Dier, bovendier, het boek van Frank Westerman uit 2010, wordt binnenkort verfilmd. Pieter van Huystee Film heeft de filmrechten gekocht, meldt Uitgeverij Atlas deze week. Wanneer de opnames beginnen is nog niet bekend. Producent Pieter van Huystee wil een lange documentaire van negentig minuten maken die behalve op televisie ook in de bioscoop vertoond zal worden.

In Dier, bovendier is een hoofdrol weggelegd voor een lippizanerhengst, een paard dat geliefd was bij machthebbers. Het paard is verweven met de gebeurtenissen van de twintigste eeuw, zoals beide wereldoorlogen.

Westerman heeft ooit een Lippizanerhengst getraind voor een film. Nu, als schrijver-verteller, dook hij voor Dier, bovendier in de historie van dit ras. Langs de zuivere bloedlijnen uit het stamboek reconstrueert hij het verhaal van vier generaties ‘paarden des keizers’. Zij doorstaan achtereenvolgens de ondergang van het Habsburgse Rijk, de beide wereldoorlogen en fokkerijexperimenten die plaatsvonden onder Hitler, Stalin en Ceauşescu. Aan het Weense Hof tonen zij hun dressuurkunst tussen de hakenkruisen in de Spaanse Rijschool, ze maken luchtbombardementen mee, een vlucht door het Boheemse Woud, deportaties en roof. De lezer wordt door Europa meegevoerd, van keizerlijke maneges en stoeterijen naar de genlaboratoria van nu.

De belangstelling voor het boek in het buitenland is groot, zegt de uitgever. Er staan momenteel meerdere vertalingen op stapel.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:42

Dat klinkt als een interessante documentaire, met een laag pennygehalte :D

Johanna59

Re: Dier, bovendier, boek over lippizaners wordt verfilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:47

Volgens mij, is daar al een film over. Van wat jaartjes terug. Ik bedoel over de reis die de Lipizzaners toen hebben afgelegd en doorstaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:01

Johanna59 schreef:
Volgens mij, is daar al een film over. Van wat jaartjes terug. Ik bedoel over de reis die de Lipizzaners toen hebben afgelegd en doorstaan.

De film heet "Miracle of the White Stallions" en is op Youtube te bekijken.
Het is alleen een fractie van de geschiedenis van het Lipizzaner paard....

http://www.youtube.com/user/CrescentMoo ... vo2cWf2inA

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:27

Ben benieuwd.

Het boek gaat trouwens niet alleen over lipizzaners. Het is een boek over de geschiedenis van de twintigste eeuw aan de hand van het lipizzanerpaard. Dus zeker geen Penny story :D maar Westerman is een goede verteller. Hij wist mij zelfs te boeien met Ararat, dat gaat over een onderwerp dat nou niet mijn eerste interesse heeft :Z

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:59

Ik heb het boek gelezen en vond het erg goed. Gaat overigens meer over de geschiedenis dan echt over de paarden zelf. Met name hoe de Lipizzaners beide Wereldoorlogen hebben doorstaan en het gesleep met de Lipizzaners tijdens de oorlogen om ze uit de handen van de vijand te houden.

Myfairytale

Re: Dier, bovendier; boek over lippizaners wordt verfilmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:08

Ik heb het boek ook gelezen, idd weinig penny-gehalte.
Het gaat idd over zoals Billy20 het beschrijft.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:18

Het is inderdaad een heel knap geschreven boek. Behalve de geschiedenis van midden Europa over ruim een eeuw, worden er ook mooie paralellen gemaakt over nature versus nurture in de verschillende politieke stromingen in die periode. Ik hoop dat het een mooie documentaire wordt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:27

ik heb het boek gelezen.. heel indrukwekkend.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:33

Ook ik heb het boek gelezen en vond het heel indrukwekkend en interessant! Ben erg benieuwd hoe ze dit boek in een film gaan weergeven! Hoop dat het niet verromantiseerd (is dat een nederlands woord?) wordt zoals dat ik Miracle of the white stallions is gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:14

Ja hoor, heb ik net het boek uit... :+ :D
Leuk! Ben heeel benieuwd! :j :D

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:38

Leuk, ik ben benieuwd! Ook ik heb het boek gelezen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:59

Ben benieuwd naar die film. Vind het helemaal geen boek voor mij, maar kan het niet laten steeds weer een stukje te lezen, het blijft boeien. Vind het jammer dat het verhaal in de proloog niet geheel uitgeschreven werd. Daar had ik wel een heel boek van willen lezen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:04

Oh wat leuk!!!
Heb het boek gelezen, de artikelen in de kranten, en de films die in het boek werden vernoemd.
Interessant om te lezen :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:07

Sammyoo schreef:
Het is inderdaad een heel knap geschreven boek. Behalve de geschiedenis van midden Europa over ruim een eeuw, worden er ook mooie paralellen gemaakt over nature versus nurture in de verschillende politieke stromingen in die periode. Ik hoop dat het een mooie documentaire wordt.

Ja inderdaad, ook wat de visie van de tijd doet met een fokbeleid. Hoe men staat tov raszuiverheid in vergelijking met rasverbetering etc.
De vraagstukken van raszuivering etc. helemaal tof :)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:05

De Lipizzaners waren trouwens niet de enigste die dit overkomen is. Ook met meer rassen is het zelfde gebeurt. Neem de Trakehners, zelfde verhaal.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:33

Gisteren in de Volkskrant een artikel van Westerman over de tragedie van een groep lipizzaners tijdens het uiteenvallen van Joegoslavië in de jaren '90, Over uitgehongerde dieren en merrie's die als schietschijven worden gebruikt ;( ;(

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:08

Frank Westerman heeft heel bijzondere en oude video fragmenten 'gevonden' in zijn zoektocht naar de voorouders van een Lipizzaner hengst waar het voor hem allemaal mee begonnen is.
Ik vind het een heel goede zaak dat deze oude video beelden nu voor iedereen zichtbaar kunnen worden en ben blij met zulke leuke reclame voor het bijzondere Lipizzaner ras!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:24

Cassidy schreef:
Johanna59 schreef:

De film heet "Miracle of the White Stallions" en is op Youtube te bekijken.
Het is alleen een fractie van de geschiedenis van het Lipizzaner paard....

http://www.youtube.com/user/CrescentMoo ... vo2cWf2inA

en een leuke docu van 45 minuten:
Das weiße Ballett Die spanische Hofreitschule

vanavond op tv wel duitse maar dat mag de pret niet drukken:21.00 uur 3sat
www.3sat.de
heeft zelfs een gehele thema-dag paard.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:48

Ik heb het boek thuis liggen, moet het nog afmaken met lezen. Maar leuk dat er een verfilming van komt!

Lipizz_AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:24

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:00

haha, heel leuk paard! :D Wat ziet ie dr goed uit.
Maar zeker ook een leuk filmpje, je staat dr zelf ook mooi op hoor! ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 20:32

Dit boek is een absolute must-have,niet alleen voor de paardenfan.
Ik hoop dat het op integere wijze verfilmd kan worden,gezien de wat delicatere kwesties
die beschreven worden.

wintersky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:21

Ik vond het boek heel mooi, informatief, goed geschreven en tegelijk ook heel beangstigend. Het behandelt niet alleen de geschiedenis van de Lippizaners (over wie ik zo goed als niets wist) maar ook de idioterie van de mens. Heel eng wat mensen kunnen bedenken om elkaar en dieren aan te doen.
Treffende zin uit het boek: de waarde van een mensenleven daalt in een oorlog tot 1 Deutschmark: de prijs van een kogel.
Ik denk zelf dat het daarvoor geen oorlog hoeft te zijn...........