Twee van de drie Friese hengsten die vanochtend het zadelexamen van het voorjaarsverrichtingsonderzoek in Ermelo hebben afgelegd, mogen hun weg vervolgen in het aangespannen gedeelte. Als beste kwam de vijfjarige Thys fan Fjildsicht (Ielke x Sape) uit de bus. Hij behaalde 78,5 punten, met een 8 voor de stap, zevens voor de draf, galop, houding/stelling/wendbaarheid en geschiktheid als rijpaard en een 6,5 voor de overgangen.
De vierjarige Yorick van de Giesenbos (Felle x Jakob) kreeg 76,5 punten, met zevens voor de houding/stelling/wendbaarheid en geschiktheid als rijpaard, een 7,5 voor de draf en galop. De overgangen leverden hem een 6,5 op en de stap een 6. Overigens verdient de stap veel aandacht, aangezien hij tijdens het zadelexamen verre van zuiver stapte en moeite leek te hebben met de coördinatie daarin.
Ik rijd ook een Fries en ben er dus in geïnteresseerd. Maar waarom laten ze zo'n Fries die een onzuivere stap toont dan doorgaan? Dat is toch heel slecht....of..???
Paarden kunnen ook een onzuivere stap hebben als ze erg slap zijn, misschien dat ze eerst willen zien hoe de hengst uitgroeit en sterker wordt. Als de stap dan niet verbeterd kunnen ze hem er alsnog dan uitgooien? De hengst is immers pas 4 jaar oud.
supertammy
Geplaatst: 11-03-11 18:28
Tijdens de ABFPtest in 2010 behaalde hij 92 punten en voor het onderdeel stap een 8. Hij kan dus wel stappen.
Ik ook! Met name omdat Yorick een nakomeling is van mijn voormalig rijpaard. De moeder van Yorick heb ik 5 jaar gereden en uiterraad de naam van Yorick heb ik bedacht. Helaas is de merrie nu verkocht...Maar het blijft toch leuk om Yorick te volgen aangezien ik hem vanaf zijn geboorte meegemaakt heb....