Het EASP voegt vier hengsten toe aan het hengstenbestand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het EASP voegt vier hengsten toe aan het hengstenbestand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 15:18

www.horses.nl

Het EASP keurde zaterdag vier hengsten goed tijdens de hengstenkeuring in Steenwijk. De keuringscommissie gaf groen licht aan drie rijpaardhengsten en een Shagya-Araberhengst.

Bij de rijpaardhengsten werd de hengst Pactolus als eerste opgesteld. Deze hengst is een zoon van Pronto uit een stermerrie van de prestatiehengst Bojar. Fokker en eigenaar is dhr. K. de Lange te Steenbergen. De juryvoorzitter, dhr. M. Ananias, benadrukte dat deze hengst qua type en bewegingen praktisch voldoet aan het fokdoel van het EASP. De als tweede geplaatste Zodiac B is een zoon van de Shagya-Araber Nicolo uit een dochter van Mistral ShA. Deze hengst komt uit de beste bloedlijnen van wijlen Frau Ruth Pack. Hij is gefokt door Ruurd den Broeders en in eigendom van Wilma van Dijk te Dussen. Zodiac is een zeer aansprekende hengst met veel ras en adel en hij heeft een goede harmonische bouw.

De derde hengst is Kiddy UP Go. Deze schimmelhengst is een zoon van Kingston Son uit een dochter van de Trakehner Balzflug die weer een kleinzoon van de Anglo-Arabische Volbloed Burnus (v. Lapis ShA) is. Kiddy Up Go is gefokt door mw. Stoffels-Krist en is in eigendom van W.J. Sullen te Nederweert. Kiddy Up Go is een laatrijpe hengst die nog iets jeugdig aandoet. Als vierde mocht zich Famon Liberté opstellen. Hij is gefokt en in eigendom van F.A.M. Derksen te Zevenaar. Famon Liberté is een zoon van Ferro uit een dochter van Rosencavalier. Famon is een goedgehumeurde hengst die ondanks zijn bekende dressuurafstamming opvallend veel springaanleg toonde.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:22

Ik ken Zodiac, ik vind het echt tof dat hij is goedgekeurd. Een geweldige hengst is dat!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:37

Waar is die voor goedgekeurd..voor een vereniging maar niet voor een stamboek... ;)

Albert

Re: Het EASP voegt vier hengsten toe aan het hengstenbestand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:36

Leuk hoor, maar een keuring bij het EASP heeft ongeveer dezelfde waarde als "peerden kieken bie de buurn" net zo vermakelijk en met zo waardevol.
Het EASP is namelijk geen stamboek en zal dat ook nooit worden.

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:07

Beste Albert,
Uit jouw opmerking maak ik op dat je erg veel verstand hebt van Shagya Arabieren en van stamboeken in Nederland. Zou jij me dan kunnen vertellen waar ik Zodiac beter had kunnen laten keuren dan bij een weliswaar in Nederland niet erkend, maar door het Internationale Shagya Gesellschaft WEL erkend stamboek?
Ik lees graag je advies!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 10:52

Persoonlijk heb ik niets met Shagya Arabieren, maar het EASP is een niet erg geloofwaardige club.
Als je gelooft in de kwaliteit van je hengst biedt je hem aan bij een stamboek dat wèl serieus genomen wordt. Het NRPS.

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:51

Ja, klopt, allebei mijn Shagya's staan ingeschreven bij het NRPS.
Maar het verhaal gaat nu over het LATEN KEUREN VAN EEN DEKHENGST.
Het NRPS is geen lid van het ISG. Stel dat mijn hengst daar (bij het NRPS) wordt goedgekeurd, wat kan ik er dan mee in Nederland? Daar lopen naar mijn mening nog 6 geregistreerde Shagya merries rond. Daarvan zijn twee van dezelfde vader als Zodiac en één van een volle zuster van de moeder. Eén eigenares wil ZEKER haar merrie niet laten dekken. Dan is hij dus goedgekeurd voor het dekken van een aantal pony's van een totaal ander ras....
Is dat niet een beetje zonde dan van de enige goedgekeurde Shagya hengst in Nederland?
Ik heb bewust overwogen om hem internationale bekendheid te laten krijgen zodat hij nog een nuttige bijdrage KAN leveren aan het totale Shagya bestand, wat wereldwijd toch al zo klein is. Dat dat dan via een stamboek moet dat niet in Nederland erkend is, is treurig genoeg voor zo'n prachtig ras!!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 20:52

http://www.nrps.nl/evenementen/procedurehk.pdf
Als je hengst voldoet aan bovengenoemde procedure heb m.i. een hengst die ook werkelijk wat toe kan voegen aan de populatie; vandaar mijn advies: het NRPS.
Vervolgens; met de keuringseisen van het NRPS in de hand meld je je hengst aan bij het moederstamboek ISG.
Of: Wat let je om hem rechtstreeks bij bijvoorbeeld de Duitse tak van de ISG aan te bieden?
Ik neem aan dat de populatie Shagya's daar wel groter is dan in Nederland.
ZodiacB schreef:
Dan is hij dus goedgekeurd voor het dekken van een aantal pony's van een totaal ander ras....
Is dat niet een beetje zonde dan van de enige goedgekeurde Shagya hengst in Nederland?

Ik vind dat niet zonde trouwens; als blijkt dat jou hengst goede (sport of gebruiks) eigenschappen doorgeeft aan paarden en pony's van andere typen binnen bijvoorbeeld het NRPS als outcross dan vergroot dat ook de waarde van de Shagya-populatie als geheel en zorgt dan tegelijk voor reclame voor zijn ras/type.

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:54

Beste Albert,
Kijk even op www.NRPSforum.nl voor wat info over Shagya Arabieren. Bij "Forumoverzicht" kun je zoeken naar "Wie ben ik? ZodiacB".
Of bij "Shagya Arabier liefhebber". In het eerste item staat trouwens een stukje over het stamboekprobleem waar je als eigenaar van een Shagya Arabier tegenaan loopt....
Groetjes, Wilma

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:59

Wat ik weet is dat AV hengsten die het en bij het AVS en bij het NRPS niet hebben gehaald daar ineens wel halen. Dat doet me dan toch twijfelen aan de waarde van het register. Het komt op mij meer over als een gaarpot van overblijvertjes die wel "iets leuks" hebben. Maar of we dan nog over fokken kunnen spreken of slechts over vermeerderen is een vraagstuk dat me bij dit register wel bezighoud.

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 05:31

En "bezighoud" schrijf je met "DT", dus "bezighoudt". Maar daar had ik het niet over. Ik heb een Shagya hengst en ik zoek in Nederland een stamboek om hem in te schrijven, of zelfs te laten keuren, DAT is het probleem! Kijk nou maar even op www.NRPSforum.nl, dan kun je daar verder discussiëren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:16

Ja, maar het EASP is geen goedgekeurd stamboek. Daarbij is het een vergaarbak van hengsten die zij mooi en bruikbaar vinden maar er is geen enkele lijn in te ontdekken.

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 07:17

Ja, dat het EASP in Nederland niet erkend is, staat ook al tien keer in de discussie hierboven!! Maar het EASP is WEL erkend door het ISG. Eerst goed lezen en dan pas commentaar leveren. En ik heb niks aan het afzeiken van een stamboek. Ik wil weten wat ik dan WEL moet kiezen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:25

Gut, je voelt je wel persoonlijk aangesproken he?
Als jij je paard bij een niet erkend stamboek wilt laten dekken, moet je dat zelf weten.....
Ik zou er eens over nadenken waarom een stamboek niet erkend wordt......

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:36

Ja, vreemd hè, dat een productschap in Nederland een stamboek niet goedkeurt, terwijl een internationaal gezelschap van Shagyakenners dat wél gedaan heeft.....

O ja en bedankt voor het duidelijke antwoord op mijn vraag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:40

EASP, was dat niet van Karel uit Steenbergen die zn paarden zou slachten als het PVE niet over de brug zou komen met toestemming?

@ZodiacB
Gefeliciteerd met je goedkeuring, echter zoals al eerder gezegd werd is het een inhoudsloze overwinning.

Edit:
Gevonden.
[VN] Stamboekvoorzitter EASP chanteert PVE met executie paarden
Citaat:
Voorzitter dreigt wekelijks een paard af te maken wanneer stamboek niet erkend wordt.

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:39

Uhmmm, ja dat is hem.... Helaas!! Karel de Lange. Die actie heeft `zijn` stamboek geen goed gedaan!
Maar snap JIJ wel mijn probleem? In ieder geval ben jij wel goed op de hoogte. Een Gelders paard schrijf je in bij het stamboek voor Gelderse paarden, een New Forest pony bij het New Forest stamboek. En een Shagya Arabier óf bij het EASP, in Nederland niet erkend, maar wel internationaal erkend. Of bij het NRPS, die hem eigenlijk niet hebben wil.... Misschien moet er maar eens een nieuw stamboek worden opgericht...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:25

Alweer een nieuw stamboek?
Als een Shagya arabier nergens in een stamboek gewenst is, is er dan wel een markt voor?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:39

@ZodiacB: Niet om het een of ander, maar als je een shagya AV hengst aankoopt en je huiswerk van te voren goed hebt gedaan, dan weet je toch ook dat het dier, tenminste in Nederland, niet erg veel aan het dekken komt? Als je echt graag wilt fokken is dit ras gewoon niet de eerste keuze. Daarmee bedoel ik zeker niet dat het ras niet mag bestaan, of dat je het ras niet leuk mag vinden, maar ik bedoel wel dat je van te voren had kunnen inzien dat de fokwaarde op Nederlandse bodem niet erg groot is. Voor je eigen plezier is het hartstikke leuk dat je een fantastisch paard in dit ras hebt gevonden natuurlijk, maar vanuit puur inzicht in de werking van de paardenfokkerij behoort dit ras gewoon niet tot de eerste keuzen.

ZodiacB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:42

Ja, je hebt gelijk. Er zijn er nog maar 14 van in Nederland! Maar het is zo´n fantastisch ras!! En voor de veredeling van heel veel rassen inzetbaar! Elk jaar heb ik wel 5 tot 10 (niet lachen!!) aanvragen voor een dekking van een Haflinger, Fjord, Welsh of iets dergelijks. En ja, ik had mijn huiswerk goed gedaan, maar ik was eigenlijk helemaal niet van plan om met hem te fokken. Ik freestyle een beetje met hem en geef af en toe een demonstratie. Ook rijd ik hem, het liefst in de polder, maar twee jaar terug won ik zelfs het Brabants ruiterfestein met hem, wel is waar in de laagste klasse, maar toch... En zo werd hij langzaam maar zeker steeds bekender en mooier. En toen een vriend van ons vroeg of Zodiac zijn ponymerrie mocht dekken hebben we dat gedaan. Nu blijkt dat veulen een prachtige sportpony te zijn. En van het één kwam het ander... Wie mij 5 jaar geleden verteld had dat ik ooit nog eens met Zodiac naar de hengstenkeuring zou gaan, die had ik vierkant uitgelachen!! En ja, ik wilde altijd graag een volbloed Arabier, maar die zijn vaak zo klein en ielig en een Shagya is echt groter en forser en ook wat koeler dan een volbloed. Vandaar dat ik meteen verliefd werd.... En nu ik hem eenmaal heb wil ik er ook uithalen wat er in zit, maar nu komen dus ook de problemen! Aan de andere kant ben ik er inmiddels ook achter gekomen dat héél veel van onze Nederlandse sportpaarden Shagya Arabisch bloed in hun aderen hebben. Zelfs een paard als Totilas heeft Shagya voorouders. Een zeer geschikt paard om te veredelen dus, maar inderdaad als volbloed wat moeilijk in de markt.