Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Esther_r20 schreef:hier in de duinen (bij heemskerk) lopen ook pony's.... exmoor denk ik ook.... Maar last van? Nooit!!
Laatst door de kudde gelopen, paardje keek niet om, kudde keek niet om.
Ze zijn het gewend en vinden het gewoon. Mijn paardje vind de koeien vreemder, om van schapen niet te spreken
fransje23 schreef:Bij ons in de duinen, omgeving Egmond, lopen ook loslopende exmoorpony's en heel veel ruiterroutes.
Ik heb nog nooit problemen gehad.
Aangezien er geen direct contact is tussen de loslopende pony's en die met ruiter denk ik dat het met de ziekteverspreiding ook wel los zal lopen.
. Er staat een bordje bij Egmond vlak voor het klaphek met daarop wat er allemaal los rondloopt. Natuurlijk schrikt je paard zich eerst een hoedje bij de eerste loslopende koe met een grote kapstok op z'n hoofd., de ponies waren geen probleem, daar reageren ze niet op. Als ze een bordje neerzetten kan een ruiter zelf de keuze maken of ie wel of niet er in gaat. 
Maarja, blijven beesten hè

hier hebben we ook een gebied waar we ineens niet meer door mogen sinds er ijslanders staan
toen er alleen koeien stonden mocht het wel
idd er staan bordjes dus als ruiter weet je waar je aan toe bent als je door t hek gaat.
(vooral v achter)