Ruiterpad in duinen bij Renesse gaat mogelijk verdwijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ruiterpad in duinen bij Renesse gaat mogelijk verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 19:24

http://www.pzc.nl

Het ruiterpad in de duinen bij Renesse dreigt te verdwijnen.

Het pad wat loopt tussen de Wilhelminahoeve en de strandovergang Jan van Renesseweg ligt in een gebied waar pony's worden uitgezet voor begrazing. Loslopende pony's en paarden met ruiters is geen goede combinatie omdat de paarden kunnen schrikken van enthousiaste pony's en omdat paarden ziekten kunnen overbrengen op de pony's.

Rijvereniging De Schouwse Ruiters maken zich zorgen om het plan. Er zijn al niet zoveel mooie ruiterroutes, en eerder is ook al een geliefd pad weggehaald. Toen ging het om het pad bij de voormalige Vroonweg en het beloofde alternatief is er nooit gekomen. Het is niet bekend of waterschap Scheldestromen (eigenaar van de grond) nu wel met een alternatief zal komen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:31

Bij ons in de duinen, omgeving Egmond, lopen ook loslopende exmoorpony's en heel veel ruiterroutes.
Ik heb nog nooit problemen gehad.

Aangezien er geen direct contact is tussen de loslopende pony's en die met ruiter denk ik dat het met de ziekteverspreiding ook wel los zal lopen.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:40

Oei als daar nog een mooi stuk ruiterpad weg gaat is het op den duur niet meer de moeite om naar daar te rijden voor een leuke dagtocht. Ik dacht dat die paarden daar achter een draad liepen langs het ruiterpad, of heb ik het mis en moet je daar ook nog poortjes opendoen? Het is even geleden ben er vorig jaar niet geweest, normaal gaan we altijd in april.

Maar dit klinkt niet zo slecht
RENESSE - Het ruiterpad in de duinen bij Renesse verdwijnt pas als er een alternatief is gevonden in overleg met alle betrokkenen.

Dat zegt waterschapsbestuurder Willem Ginjaar in reactie op onrust die is ontstaan in de ruiterwereld op Schouwen-Duiveland. Tijdens een informatiebijeenkomst over het beheer van het duingebied bij Renesse bleek dat in verband met de komt van pony's het pad moest verdwijnen. Dat is inder daad een feit, maar voor de paarden wordt wel een alternatief gezocht omdat de route met name in de zomer erg belangrijk is.

Zolang dit alternatief er niet is, mogen de paarden van het huidige pad gebruik blijven maken.
Laatst bijgewerkt door Inn op 04-03-11 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:41

Ik wou al dezelfde reactie plaatsen... gaat prima hier in Egmond!

Thessa78

Re: Ruiterpad in duinen bij Renesse gaat mogelijk verdwijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:57

Ik ben er afgelopen zomer nog geweest. Het ruiterpad is gewoon vrij toegankelijk en volgens mij zitten die pony's achter prikkeldraad. Hopelijk komt er wel een goed alternatief!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:59

hier in de duinen (bij heemskerk) lopen ook pony's.... exmoor denk ik ook.... Maar last van? Nooit!!
Laatst door de kudde gelopen, paardje keek niet om, kudde keek niet om.
Ze zijn het gewend en vinden het gewoon. Mijn paardje vind de koeien vreemder, om van schapen niet te spreken :)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:07

Ja joh haal maar weg, er zijn al zoveel ruiterpaden in [***] :S

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:50

Het pad is nu goed begaanbaar met de paarden, en staan de paardjes die daar staan achter het draad. Dit zijn echter paardjes van mensen, dus niet alleen om te begrazen.
Als dit pad dus weggaat, houdt het in dat je alleen nog maar een rondje "kleine duinen" kunt doen, en een rondje "grote duinen" zoals deze duinen in de volksmond genoemd worden niet meer
Dit was vaak een alternatief voor mensen die wel lekker kunnen rijden, maar een strandrit toch te heftig vinden. het is een heerlijk pad, waar je kunt stappen, draven en galopperen zonder rare dingen.
het is echt erg balen als dit pad weg zou gaan.. vooral 's morgens vroeg is de kans om er herten tegen te komen groot.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 22:31

Esther_r20 schreef:
hier in de duinen (bij heemskerk) lopen ook pony's.... exmoor denk ik ook.... Maar last van? Nooit!!
Laatst door de kudde gelopen, paardje keek niet om, kudde keek niet om.
Ze zijn het gewend en vinden het gewoon. Mijn paardje vind de koeien vreemder, om van schapen niet te spreken :)

Ja precies! In het begin moesten die pony's even wennen en ben ik weleens gestalked door een groep onwennige jaarlingen maar nu is er geen enkel probleem.

Misschien moet waterschap Scheldestromen eens contact opnemen met PWN.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:05

Op de Posbank/Veluwezoom rij je ook gewoon tussen de 'wilde' IJslanders door. Geen enkel probleem!

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:07

Ik hoop het niet, me paard gaat er dit jaar ook weer 2 maanden heen..
Vind het zo lekker daar, ook voor de paarden, je heb er alles :)

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:17

Ik hoop niet dat dit plan doorgaat! En als het doorgaat, hoop ik dat er een goed alternatief komt.
Op het moment lopen die pony's daar achter prikkeldraad.
Er wordt ook heel veel gebruik gemaakt van het pad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 09:00

Snap het probleem eerlijk gezegd ook niet zo? Idd op de Veluwe zijn meedere plekken waar je dwars door een begrazingsgebied heen rijdt, oa de Veluwezoom en een gebied bij Otterlo waar New Forest pony's lopen. Daar kan het toch ook? Heb er zelf ook regelmatig gereden en ik vind het een enorme meerwaarde geven. En de kudde regelt het zelf is mijn ervaring, ik ben wel eens achtervolgd door 2 speelse jaarlingen, die werden na een metertje of wat vakkundig door een paar oudere merries weer bij de kudde terug gehaald.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:02

fransje23 schreef:
Bij ons in de duinen, omgeving Egmond, lopen ook loslopende exmoorpony's en heel veel ruiterroutes.
Ik heb nog nooit problemen gehad.

Aangezien er geen direct contact is tussen de loslopende pony's en die met ruiter denk ik dat het met de ziekteverspreiding ook wel los zal lopen.

Ik wilde precies hetzelfde zeggen :D. Er staat een bordje bij Egmond vlak voor het klaphek met daarop wat er allemaal los rondloopt. Natuurlijk schrikt je paard zich eerst een hoedje bij de eerste loslopende koe met een grote kapstok op z'n hoofd., de ponies waren geen probleem, daar reageren ze niet op. Als ze een bordje neerzetten kan een ruiter zelf de keuze maken of ie wel of niet er in gaat. :)*

Exmoorpony's waren ook niet geinteresseerd in de huistuinenkeukenpaarden.

Een langsstuiterend hert gaf bij mij een keer grotere problemen dan al die koeien en ponies. }:0

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:51

En er zijn al zo weinig ruiterpaden in Zeeland... :n

zoewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:54

Rijd ook veel in Egmond, maar ook heel weinig last van de ponies (mijn paard vind de ponies dan wel weer enger dan de Schotse Hooglanders). Wat Arabesk zegt ben ik het mee eens, er staat een bordje, dus de ruiter weet het risico en kan zelf kiezen.. Eerste ontmoeting is altijd spannend, later vinden ze er geen bal meer aan.

Heb meer problemen met het leuke fjordje wat voor de duiningang staan. Met fris weer was hij wat overenthousiast en dat zorgde ervoor dat ik in de prikkelbosjes belandde. Gelukkig met paard, wil niet weten hoe ik er anders uit had gezien... moest nu alleen wat doorns uit mijn paardje plukken :o Maarja, blijven beesten hè ;)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:30

In Zuid-Kennemerland lopen ook Koniks, nooit problemen. (Er lopen wel alleen merries. Een gebied met een wilde hengst erbij lijkt me niet zo geslaagd.)
Ik hoop dat ze een goed alternatief maken. Misschien dan ruiters uit de buurt mee kunnen denken, dan kun je een mooi resultaat voor beide partijen krijgen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:49

haha ga gewoon buiten het ruiterpad rijden, op de voetgangers pad?
jullie geen ruiterpad hun geen wandel/fiets pad, want daar kunnen de paardjes immers ook van schrikken!
mensen met plu's en honden zijn vaak enger als ruiters.
en daarbij zijn exmoor pony's vaak ''tammer'' dan bijvoorbeeld mustangs.
en komen ze direct uit engeland of lopen er al een paar generatie's?, want beide zijn ze volgens mij half wild/half tam opgegroeid!
ik heb nog in engeland een exmoortje gevoert ;)

edit: spelfouten weggehaalt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:20

ik zou graag willen weten hoe olster4ever aan die wijsheid komt ;)

exmoors worden gefokt om hun afstandelijke karakter waardoor ze ideaal zijn als begrazingspony :)
hoop voor je dat je geen begrazerpony hebt gevoerd.
de meeste overlast komt namelijk doordat mensen pony's gaan voeren en de pony's dan gaan schooieren.
en voor beide rassen geldt dat er wilde en halfwilde exemplaren zijn, dat wil niet zeggend at de 1 makkelijker is dan de andere.

gelukkig maken ze een alternatief, zou zonde zijn als het ruiterpad daar afgesloten wordt :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:51

Ik snap er niks van dat het op de ene plek "zogenaamd" niet kan en op andere wel :o? -O- hier hebben we ook een gebied waar we ineens niet meer door mogen sinds er ijslanders staan :\ toen er alleen koeien stonden mocht het wel :?

Op de Kampina lopen ook ijslanders (opfok) en daar zijn ruiters (gelukkig) nog wel van harte welkom en gaat ook prima 8-) idd er staan bordjes dus als ruiter weet je waar je aan toe bent als je door t hek gaat.
Richting wandelaars zijn ze soms wel erg "aanwezig" (zijn dus ook gewoon particulier gefokt en opgegroeid), maar als ruiter heb ik er nog nooit last van ze gehad :)

Mountainbikers, nordic walkers en skeelers zijn enger trouwens :+ (vooral v achter)

Hopelijk komen ze tot inzicht dat het best kan en komen ze terug op de beslissing om het af te sluiten...