Paard van Britse koningin betrapt, dierenarts geschorst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard van Britse koningin betrapt, dierenarts geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 09:38

www.dehoefslag.nl

De Britse dierenarts James Main is geschorst door het Koninklijk College van Veterinairen na het toedienen van een verboden substantie aan een renpaard. Extra schokkend voor de Britten is dat het een paard betreft van Koningin Elizabeth, zo meldt Horse & Hound. Main heeft toegegeven dat hij de merrie Moonlit Path ’s ochtends voorafgaand aan haar racedebuut heeft geïnjecteerd met een verboden middel dat de bloedstolling ondersteunt.

Bij een reguliere dopingcontrole liep het paard, dat de race als zesde eindigde, tegen de lamp. Main beweert dat het hem om het welzijn van het paard ging en niet om de prestatie te bevorderen. Hij is nu geschorst voor een onbepaalde periode na schuldig te zijn bevonden aan ‘een schandelijk vergrijp’, maar heeft nog 28 dagen om in beroep te gaan. Ook de trainer van de merrie kwam er niet mee weg. Hij kreeg een boete van 40.000 Britse pond en een toegangsverbod tot de renbaan van drie maanden.

Javayo

Re: Paard van Britse koningin betrapt, dierenarts geschorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:16

en de eigenaar? :Y) is het gebruikelijk bij dopingzaken dat alleen de dierenarts en de trainer het zaadje zijn?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:19

Tja ze kunnen moeilijk de koningin ontslaan hé.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 10:19

petraaken schreef:

IMO moet dat gewoon kunnen hoor :P
Voor iedereen gelijke regels.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:20

petraaken schreef:

Maar waarom zou ze geen boete kunnen krijgen?
Zal weinig nut hebben, maar gaat om het principe.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:22

Als de trainer en dierenarts dit verzonnen hebben, lijkt het me niet meer dan logisch dat konining elizabeth daar niet voor gestraft word.
Is het in andere gevallen wel zo dan? Dat de eigenaar daar op afgestraft word?
Ik ben echt een noob op renbaangebied?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:25

asjemenou schreef:
petraaken schreef:

Omdat hier moeilijk te bewijzen zal zijn dat van er van wist. Als ze er al van wist. Denk niet dat zij iedere dag bij haar renpaarden op de stoep staat en overlegt met haar trainers en dierenartsen;

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:27

asjemenou schreef:

Onze koning (België) is onschendbaar.
Als hij door het rode licht rijdt met zijn auto, krijgt hij geen boete.
Dat zal met de Queen in GB ook wel zo zijn, zeker?

Dan is die schuldvraag sowieso irrelevant.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:29

Het mooie vind ik nog dat het niet eens geholpen heeft. :+
6de plek is toch niet zo'n geweldige prestatie, of wel?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:44

Normaal wordt de eigenaar ook vervolgd, maar met geld en/of macht zijn er andere die wel eens de schuld krijgen of dat op zich nemen, vermoed ik.

Het probleem is dat je eigenlijk je paard niet onbewaakt kan achterlaten, want dan kan iedereen je paard iets toedienen maar wie kan dat 24u op 24 bewaken, de gewone mens niet maar die rijkere wel. Dus daar zal het altijd wel iemand zijn die bij het paard kan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:13

@ x saarsaar : De DA deed het ook niet om een betere prestatie te krijgen staat in het bericht.

@ Inn, waar haal jij vandaan dat een eigenaar normaal ook word vervolgd? Dat is in Nederland niet de gewoonte.
Bij grotere evenementen zijn de stalterreinen vaak afgesloten voor publiek en ik denk toch dat als het gaat om een zeer grote koers een groom nooit ver bij het paard vandaan is.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:55

De regels zullen wel zo zijn dat iemand daar op stal ALLE verantwoordelijkheid heeft. Bovendien onschendbaar denk ik?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:59

Waarom wil je een bloedstollend middel injecteren?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:15

Misschien om bloedingen in neus en longen te voorkomen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:26

sommige eignaars "dumpen" hun paarden bij een trainer en gaan alleen naar de koersen kijken. "status"
Dus trainer draagt volledigre verantwoordelijkheid over de gezondheid van het paard, dus ook als er doping gebruikt wordt...

edit: bij zware inspanningen springen er haarvaatjes in de longenen bij sommige paarden kunnen idd serieuze longbleodingen optreden

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:25

ruitje schreef:
@ x saarsaar : De DA deed het ook niet om een betere prestatie te krijgen staat in het bericht.

@ Inn, waar haal jij vandaan dat een eigenaar normaal ook word vervolgd? Dat is in Nederland niet de gewoonte.
Bij grotere evenementen zijn de stalterreinen vaak afgesloten voor publiek en ik denk toch dat als het gaat om een zeer grote koers een groom nooit ver bij het paard vandaan is.

Ik spreek voornamelijk over mijn ervaring dat macht belangrijk is vb de sjeik zijn aanhang bewaakten hun paarden, en wij mochten niet binnen na een bepaald uur. Soms zijn de stallen zelfs niet afgesloten en/of bewaakt, terwijl overdag veel mensen de stallen kunnen betreden, kwaad opzet is snel gebeurd. Ik zou het liefst altijd iemand bij mijn paard willen hebben maar dat is voor mij onmogelijk zoveel helpers heb ik niet en zelf moet ik ook genoeg rusten. Als er (zadel)dieven rondlopen kunnen er ook wel andere dingen gebeuren. Ik haal dit aan omdat er al iemand beweerde dat een onbekende iets aan het paard gegeven heeft, waar of niet dat laat ik in het midden de mogelijkheden zijn er.

Iemand met veel geld kan je ook niet zo erg straffen, hij betaald zit de schorsing uit en kan terug starten, of laat een andere ruiter met zijn paarden rijden. Voor veel andere zou het echter wel een zware aderlating zijn om zo'n bedrag op te hoesten.

Ik ken ook een geval waar de ruiter niks af wist, eigenaar had het paard behandeld met mokzalf zonder te beseffen dat er zo verboden producten in het bloed kwamen, het paard mocht niet starten.

http://dopingindepaardensport.wikispace ... ensport%3F

De verantwoordelijke persoon is meestal de eigenaar als het paard bij hem gestald is toch, een veearts die op eigen initiatief een paard doping geeft vind ik een beetje ongeloofwaardig die neemt toch een groot riscico om zijn job te verliezen.

Artikel 33. (Belgisch art. KBRSF)
De Verantwoordelijk Persoon kan een van de in het AR voorziene sancties oplopen indien de
aanwezigheid van een als Verboden Produkt beschouwde stof is vastgesteld in de weefsels,
lichaamsvochten of uitscheidingen van een paard waarvoor hij verantwoordelijk is en dat aan de
proeven heeft deelgenomen.

Maar ik ben misschien een heel achterdochtig persoon.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:11

Inn, waar haal je je wijsheid in godsnaam?

De Sanitair verantwoordelijke is in de meeste gevallen zeker niet de eigenaar.
Als de eigenaar zijn paard bij een trainer zet, is de trainer de verantwoordelijke. OOK in het geval van doping. Enkel de trainer zal worden gestraft, nooit de eigenaar, ook niet als dat sjakie op de hoek is.

Uiteraard is dit wel het geval wanneer het een eigenaar-trainer betreft. Deze traint zijn paarden zelf en is dan ook zelf verantwoordelijk.

Bijkomend is het natuurlijk wel zo dat het door het paard verdiende prijzengeld in de gedopeerde koers, terugbetaald moet worden. Dat treft natuurlijk wel de eigenaar.

Bloedstollende middelen worden overigens zeer regelmatig gebruikt bij longbloeders. Sommige middelen zijn positief, anderen dan weer niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:55

Javayo schreef:
en de eigenaar? :Y) is het gebruikelijk bij dopingzaken dat alleen de dierenarts en de trainer het zaadje zijn?

Volgens mij is de Queen politiek onschendbaar. Dan zou de Eerste Minister 'het zaadje' zijn (wat een geinige uitdrukking, had hem nog nooit gehoord!) want die is weer verantwoordelijk voor alle akties en uitspraken van de koningin. Maar aangezien zij niet daadwerkelijk iets gedaan heeft, zal dat niet zo uitpakken.

tvup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:19

Ze moeten niet alleen dat paard op doping controleren, maar ik die ruiters op identiteitcontrole.

Ik zou trouwens niet weten waarom iemand dat steeds zou doen; het paard dus doping geven.