Bondscoach eventing koppelt apparatuur aan gevoel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Bondscoach eventing koppelt apparatuur aan gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 12:27

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Tessa van Daalen

Door een hartslagmeter te koppelen aan een gps, de gegevens in te lezen in een computer en dat als mailtje te laten opsturen, houdt eventingbondscoach Martin Lips precies bij wat zijn ruiters doen qua training. Moderne technologie levert veel gegevens op, maar is voor hem niet zaligmakend. “Alleen met je ogen op de metertjes kom je er niet.”

Meten is weten. Vandaar dat de hartslagmeter zijn intrede heeft gedaan bij de trainingen van de eventers. “Gecombineerd met een gps, zodat duidelijk is hoe lang en hoe snel er is gewerkt”, grapte de bondscoach. Lips toonde tijdens één van de dierenartsenbijeenkomsten ‘Klinische avonden paard’ grafieken van de geregistreerde gegevens. Met behulp van deze gegevens kan de wedstrijdvoorbereiding worden aangepast, waardoor een paard minder energie verspilt in de warming-up. “Een methode die het verschil kan maken, want op hoog niveau zijn tijdfouten voor te laat binnenkomen funest.” Behalve de meters worden bij de eventingpaarden tijdens trainingen af en toe lactaatgehaltes gecontroleerd. Dat zegt iets over de verzuring van spieren.

Klik hier voor het hele artikel.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:31

Vast idee gestolen van de endurance sport :P

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:15

SaraB schreef:
Vast idee gestolen van de endurance sport :P

Ik vind dit nogal kort door de bocht. Als de endurance iets heeft uitgevonden waarbij andere takken van de sport ook profijt van kunnen hebben om zo de prestaties te optimaliseren zou je dat imo juist moeten aanmoedigen in plaats van zo'n reactie te plaatsen.

Liene

Re: Bondscoach eventing koppelt apparatuur aan gevoel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:47

Chrissie_, SarahB zegt toch ook niet 'ooooh, dat is van endurance, jullie mogen het niet gebruiken' :) ?

Trouwens, erg fijn systeem, ik weet dat Alice Naber-Lozemann (als ik mij niet vergist :o ) dit ook al een tijdje gebruikte in het trainen. Of heeft ze het eens niet uitgeprobeerd of zo ?
edit: gevonden! Het was een artikel in Bit waar zij dit demonstreerde.

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 14:52

Nee dat zeg ik ook niet. Alleen vind ik het woord 'gestolen' niet gepast, gebruik dan een ander woord zoals overnemen.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 15:40

Liene schreef:
Chrissie_, SarahB zegt toch ook niet 'ooooh, dat is van endurance, jullie mogen het niet gebruiken' :) ?

klopt!

Maar wat ik niet begrijp is dat ze deze technologie nu pas gaan gebruiken? Ook het meten van lactaat. Van wat ik heb gelezen (van een goed wetenschapelijk text over paarden fysiologie) is dat hartslagmeters en GPS ook veel langer in gebruik zijn in de rensport, en vooral bij onderzoek natuurlijk.
Misschien hebben de endurance ruiters de technique gestolen van de rensport trainers :P

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:04

SaraB schreef:
Misschien hebben de endurance ruiters de technique gestolen van de rensport trainers :P

Neehoor, gestolen van de humane marathonlopers ;)
Ennuh,,,, die GPS idem hoor. Is al jaren normaal om te gebruiken in de endurance-sport. Ook afgekeken van humane sporters.

Snap idd niet dat de eventers zoiets zo laat pas introduceren.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:18

scoxxx schreef:
Snap idd niet dat de eventers zoiets zo laat pas introduceren.

Bij eventing wordt dit ook al een aantal jaar gebruikt. Ik denk dat ze het gewoon extra onder de aandacht willen brengen met dit artikeltje.