Tweehonderdvijftig achtergelaten paarden zorgen voor onrust

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tweehonderdvijftig achtergelaten paarden zorgen voor onrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:10

www.hln.be

Een dorpje in Wales wordt onder de voet gelopen door meer dan 250 wilde paarden. De dieren zijn eigendom van zigeuners maar die kunnen ze niet langer verzorgen. De uithongerde viervoeters zorgen voor heel wat overlast in Bridgend. Bezorgde dierenvrienden hebben de politie in het Welshe plaatsje al platgebeld maar de zigeuners zijn met de noorderzon vertrokken.

Intussen uiten de dierenvrienden hun ongenoegen op de Facebookpagina van de 'Vereniging voor het Welzijn van Paarden en Pony's'. "De dieren lopen er verloren. Er werden al paarden doodgereden op de M4 autosnelweg", zegt voorzitster van de Vereniging Jenny Macgregor. "We hebben al vijf dode dieren gevonden. Ze komen ook om van honger en longinfecties. De situatie loopt volledig uit de hand."

De hoefdieren houden de buurtbewoners ook 's nachts wakker. "De paarden lopen hier nu al enkele dagen rond. Een vriend heeft al de ochtenden besteed om ze van de autosnelweg te houden. Er zijn er minstens 250 opgesplitst in groepjes. De situatie is niet meer onder controle. Ik heb gehoord dat er nu al minstens vijf overleden zijn. Het is echt triest", besluit dierenvriend Pat Jones.

desillies

Re: Tweehonderdvijftig achtergelaten paarden zorgen voor onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:29

Jeetje wat erg......

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:30

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:44

Als je nog een goedkope tinker zoekt ;)
Maar het is wel sneu dat die beesten aan hun lot overgelaten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:46

vreselijk zeg...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:46

Arme paarden! Je zou zeggen dat paardenliefhebbers massaal te hulp schieten, maar anderszijds, 250 paarden, pff dat is niet niks!

wuyts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:34

Is het eigenlijk mogelijk om er naar hier te halen? Want ik denk dat daar een aardig kostenplaatje aan vast hangt....

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:36

darwin schreef:
Als je nog een goedkope tinker zoekt ;)
Maar het is wel sneu dat die beesten aan hun lot overgelaten worden.

Reken maar eens uit wat je kwijt gaat zijn om ze weer helemaal op te knappen, daar gaat je 'goedkoop'. Maar het zou wel nobel zijn.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:24

wow hoeveel zigeuners waren dat dan wel niet en wat moeten ze met zoveel paarden :oo

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:58

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:38

een paard van daar naar nederland halen kost ongeveer 300 euro maar dan moeten ze volgens mij wel een paspoort hebben en als ik dit verhaal zo hoor denk ik niet dat ze die hebben....
hoop dat ze snel een eiegenaar vinden.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 22:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:05

wat een leukerds maar de crisis slaat hard aan. arme beestjes wat als ze drachtig zijn?

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:02

Jeetje... arme dieren! Ik hoop dat ze snel allemaal een fijn plekje gaan vinden, maar dat zal vast niet zo makkelijk gaan.

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:58

Zielig voor die paardjes . Weet iemand of het mogenlijk is ze hier heen te halen?? Met de boot vervoeren op een vrachtauto hierheen valt nog te doen zeker als je er meerdere tegelijk mee neemt.

Kan ook iemand mij vertellen hoe het met het paspoort zit die hebben ze natuurlijk niet maar hoe vraag ik die aan ?? Gaat het net zo als in Nederland chippen en paspoort aanvagen of zitten er nog meer procedures aan vast??

Als het niet een al te rompslomp is dan ben ik zeker bereid om een paar van die paardjes te gaan halen.

Dus heeft iemand voor mij alle info over hoe ik dit het beste kan aanpakken dan hoor ik dat graag.

Thanxxxxxxxxx

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:19

Ga hier toch even reageren.

Toen ik gisteren de foto's zag schrok ik ook erg vooral van de dode paarden.
Als je beter kijkt naar de foto's op de modderhoop dan zie je dat de paarden er helemaal niet zo
slecht uitzien.

Het verhaal achter de foto's is iets anders dan je op het eerste gezicht zou denken.

Zoals de meeste tinker/irishcob liefhebbers op dit forum al weten,zit Tom Price met zijn fokkerij in
dit gedeelte van Wales.

Het is dus zijn kudde die op verschillende velden stonden en die helaas gesaboteerd zijn waardoor
verschillende paarden ontsnapt waren.

Ondertussen zijn alle paarden weer gevangen en die waren heel tijdelijk op die slechte plaatsen neergezet.

De gestorven paarden waren niet van tom en van wie ze waren daar is een onderzoek naar gestart.

De dierenbescherming is langs zijn velden geweest en constateerde dat de paarden genoeg hooi en water hadden.

Natuurlijk zeggen dan de sceptici,hij kan ze verplaatst hebben of ze zien alleen de goede paarden.

Ik kan tom persoonlijk al 4 jaar en ga elk naar brigdend dat is een flinke plaats waar echt wel meer tinkers lopen dan die
van hem.

Persoonlijk geloof ik niet dat hij tot zulke praktijken in staat is maar ik ga hem hier niet lopen ophemelen.

Ik las zelfs op facebook dat hij niet de paarden naar belgie zou verkopen als rijponys maar dat ze direct naar de
slacht zouden gaan.
Vreselijke ongegronde beschuldigingen zijn dit,iedereen die tom kent weet dat hij nooit de paarden naar de slacht zou doen.
Belachelijk als je bedenkt hoeveel er betaald word voor deze paarden.

Zelf al zijn ze van minder kwalileit dan worden ze voor minder geld verkocht zoals sommige misschien al gezien hadden
op de verkoopsites.

Ik hoop dat wij nederlanders ons gezond verstand gebruiken en Tom een eerlijke kans geven om te laten zien
dat alles niet zo erg is als nu verteld word.

De heksenjacht op facebook is al erg genoeg.

Het belangerijkste is dat de paarden een goed onderdak hebben en dat ze erachter komen van wie de verwaarloosde/dode
paarden zijn.

Met vriendelijke Groet,

Jacqueline Netten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:20

Jacky2,

Goed dat je jouw verhaal hier verteld. En ik geloof je best.

Maar ben best sceptisch.
De loslopende paarden zijn van die fokker, maar de dode dieren weer net niet?
Schulden en andere problemen kunnen een mens doen veranderen, zo ook deze fokker?
De paarden zien er inderdaad niet heel slecht uit. Maar goed ook zeker niet....

Ik begrijp dat het voor jouw heel moeilijk is dit soort dingen te lezen over een fokker die je goed kent en geregeld bezoekt, maar ik ben bang dat de situatie op dit moment bij die fokker duidelijk anders is dan jij gewend bent van hem.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:25

Ik begrijp dat je sceptisch bent dat zou ik bij eerder ander ook zijn als ik ze niet kon.

Daarom heb ik ook een dag gewacht tot ik alle informatie uit engeland had om te vertellen.

Verwacht ook meerdere van deze reacties maar wilde het toch vertellen zodat iedereen de twee
kanten van het verhaal kent.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:30

Hmmm, dit komt wel op de voorpagina en de verwaarloosde paarden uit de Falom (=NL en echt waar) eerst helemaal niet..? :?

De dode paarden; dat is natuurlijk erg sneu. Ik begrijp niet waarom mensen hun paarden daar niet kunnen laten slachten als ze er echt niet meer voor kunnen zorgen, dit is toch ook een drama zo...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 17:18

robesh schreef:
Zielig voor die paardjes . Weet iemand of het mogenlijk is ze hier heen te halen?? Met de boot vervoeren op een vrachtauto hierheen valt nog te doen zeker als je er meerdere tegelijk mee neemt.

Kan ook iemand mij vertellen hoe het met het paspoort zit die hebben ze natuurlijk niet maar hoe vraag ik die aan ?? Gaat het net zo als in Nederland chippen en paspoort aanvagen of zitten er nog meer procedures aan vast??

Als het niet een al te rompslomp is dan ben ik zeker bereid om een paar van die paardjes te gaan halen.

Dus heeft iemand voor mij alle info over hoe ik dit het beste kan aanpakken dan hoor ik dat graag.

Thanxxxxxxxxx

Van dit soort reacties krijg ik altijd een beetje een naar gevoel in me buik...
Ik snap dat je het goed bedoeld voor die beestjes, maar zouden we dan niet eerst in ons eigen land beginnen?
Hier hebben we al een zwaar overschot aan paarden, waardoor er vele gezonde paarden naar de slacht gaan, simpel omdat men ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen raken... En dan zouden we er nog meer naar nederland halen?!
Zoals ik al zei, ik snap dat je het goed bedoeld, maar ik denk dat dit dan alleen maar voor nog meer overschot in de paarden gaat zorgen...

FrannieTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:25

zielig voor die beestjes inderdaad, maar volgens mij is dit een zorg voor GB.
Tinkers/ Gypsy Cob/ of hoe je ze ook wil noemen van Zigeuners hebben geen papieren, deze kun je zonder papier naar nederland halen. Wel dien je bij aankomst in nederland gelijk het dier te laten chippen en registreren. de kosten zijn afhankelijk van de dierenarts en waar je het dier laat inschrijven (NSvT, Irish Cob Society, KNHS, en alle andere I&R-paspoort uitgevende instanties)
maar wat denk je zelf, een paard waar al super lang niet naar omgekeken is dat je die even hierheen haalt, en er dan mee kan gaan rijden ofzo? ik weet niet hoor, maar je zal het dier eerst helemaal moeten gaan bijvoeren, en moet je zorgen dat ze alle ziektes kwijt raken (die ze hoogst waarschijnlijk wel onder de leden te hebben), ze moeten vertrouwen in je krijgen, dan moeten ze nog eens beleerd worden.
en ik kan je uit ervaring vertellen dat het zwz (ondanks dat het een tinker is) zeker 2 á 3 jaar gaat duren voor zo'n dier je volledig vertrouwt, reken maar uit; de tijd, stalling, dierenarts, hoefsmid enzovoort, wordt zeker te weten een hele leuke tinker voor een heel leuk prijsje.

en 250 tinkers, daar heb je niet zoveel zigeuners voor nodig hoor. ik zou zeggen minstens 10.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:28

Snap niet dat die zigeuners ze niet naar de slacht gebracht hebben, dan kregen ze er tenminste nog wat voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:33

Er zitten niet overal slachthuizen en misschien zijn ze ook niet makkelijk te vangen.

Dit is wel wat er gebeurt als je denkt aan "natuurlijk" houden. Ze hebben alle vrijheid, maar dat is echt niet altijd het beste voor paarden.

Hier hebben we deels hetzelfde probleem met de Garranos die in de bergen lopen. Die dalen af naar de dorpen als ze honger krijgen en worden ook doodgereden en vaak doodgeschhoten door boze boeren die hun oogst beschermen.
Bijvoeren is echt onontbeerlijk en ook daar de oplossing.

Verzamelen door te voeren en dan onderbrengen bij de diverse opvangcentra die echt talrijk zijn daar en de zielige gevallen naar de slager brengen.

Het is niet de eerste keer dat ze met dit appeltje te schillen hebben, het is wel het grootste aantal bijelkaar.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 23:53

Gezien het grote aantal paarden dat er los loopt ben ik eerder geneigd om te geloven dat ze van de fokker zijn.
Naar mijn weten zijn zigeuners niet gelieft omdat ze overal op andermans land verblijven. Is het dan niet vreemd dat een groep zigeuners met een grote kunde van 250 paarden nooit eerder is opgevallen?

Welke boer wil er nou een groep zigeuners met 250 paarden op zijn land hebben. Lijkt mij dat je ze als boer zijnde zo snel mogelijk weer weg wil hebben en de politie daar dan wel eens voor gebeld is (of zijn ze in england zoveel vriendelijker tegen zigeuners?). Die zou dan toch al eerder gezien moeten hebben dat de paarden niet goed verzorgt werden. Ik vind dit vanaf het zigeuner standpunt een vreemd verhaal. Daar waar de fokker wel een groot probleem heeft als het zijn paarden zijn en deze in verschillende stukken land stonden. Dan is er toch echt iemand die een probleem heeft als hij/zij zomaar meedere weilanden besluit te saboteren.

Dat stukje over de dode paarden snap ik niet helemaal. 5 of 6 zijn er dood gereden op de snelweg maar er sterven ook paarden aan infecties en ondervoeding. Toch zijn er maar 5 of 6 paarden gestorven. %)
Komt bij mij een beetje over alsof er te snel conclusies zijn/worden getrokken in het artikel. De tijd zal het leren nou hopen dat ze dat dan ook plaatsen. Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke uitslag van het onderzoek.

LadyLaguna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:58

Wat een arme dieren,, Ik hoop ook dat ze snel een plekje kunnen krijgen ergens, maar dat zal idd niet echt meevallen