Engeland vreest voor het uitsterven van de Britse Hackney

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Engeland vreest voor het uitsterven van de Britse Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 11:20

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

De toekomst van de Britse Hackney zou weleens gevaar kunnen lopen, dit blijkt uit de nieuw uitgebrachte signaleringslijst voor zeldzame dierstoorten. (Rare Breeds Survival Trust (RBST) Het ras stond voorheen geklasseerd als "bedreigd" maar volgens recent onderzoek zou de toestand van het ras inmiddels kritiek zijn. Claire Barbar van RBST waarschuwt nu dat het aantal van 500 fokmerries over een jaar of drie zal zijn teruggebracht tot slechts 300.

Eind negentiende/begin twintigste eeuw waren er nog duizenden Hackneys aan het werk als koetspaarden en was het een van de grootste exportproducten vanuit Engeland naar Europa en Amerika. Maar volgens Barbar komt de huidige crisis binnen het ras vooral door de economische situatie. Jonge paarden worden bijna niet meer verkocht en dan is er ook nog het misverstand dat mensen vaak denken dat de Hackney alleen geschikt zou zijn als menpony. Daarom wil de organisatie het ras nu gaan promoten als een geschikt en veelzijdig rijdier.

"Mensen denken vaak dat je een Hackney alleen maar voor een wagen kunt spannen en dat ze half gek in het hoofd zijn. Dat is pertinent niet waar. Wanneer je een Hackney goed behandelt, zijn ze echt niet anders als welk ras dan ook."

Het RBST wil alle geregistreerde Britse Hackneyfokkers oproepen om sperma af te staan van hun hengsten voor in een nationale databank. Er werden in 2002 en 2004 al twee dna-profielen opgesteld.

horseyfries

Re: Engeland vreest voor het uitsterven van de Britse Hackney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:05

Zulke fijne dieren, we hebben zelf een hackneyhengstje, hij is grappig, intelligent en heel werklustig!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:12

Citaat:
horseandhound

Mensen denken vaak dat je een Hackney alleen maar voor een wagen kunt spannen en dat ze half gek in het hoofd zijn. Dat is pertinent niet waar. Wanneer je een Hackney goed behandelt, zijn ze echt niet anders als welk ras dan ook."

Nou...ahum....als er een ras nog erger bekend staat als het Engels volbloed voor wat betreft het leveren van niet al te brave nakomelingen dan is het de Hackney wel...
Ik mijd het hackneybloed in ieder geval als de spreekwoordelijke pest...

Op zich wel ironisch dit bericht... het gebruik van Hackney's in de Gelderse Tuigpaard fokkerij heeft er toe geleid dat het Gelderse Tuigpaard niet meer bestaat. (het Gelderse type is een zeldzaam huisdier) En in eigen land gaat het met de Hackney al niet beter.

Misschien toch wat minder eenzijdig fokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:17

NatasjavE schreef:
Citaat:
horseandhound

Mensen denken vaak dat je een Hackney alleen maar voor een wagen kunt spannen en dat ze half gek in het hoofd zijn. Dat is pertinent niet waar. Wanneer je een Hackney goed behandelt, zijn ze echt niet anders als welk ras dan ook."

Nou...ahum....als er een ras nog erger bekend staat als het Engels volbloed voor wat betreft het leveren van niet al te brave nakomelingen dan is het de Hackney wel...
Ik mijd het hackneybloed in ieder geval als de spreekwoordelijke pest...

Op zich wel ironisch dit bericht... het gebruik van Hackney's in de Gelderse Tuigpaard fokkerij heeft er toe geleid dat het Gelderse Tuigpaard niet meer bestaat. (het Gelderse type is een zeldzaam huisdier) En in eigen land gaat het met de Hackney al niet beter.

Misschien toch wat minder eenzijdig fokken?

Hmm volgens mij is een EV niet per definitie niet braaf. Ze hebben veel temprament en zijn vaak gevoelig en intelligent en daar kunnen veel mensen niet mee over weg. Dat is iets anders dan een paard bestempelen als vervelend. Dat is eerder een tekortkoming van de meeste ruiters dan van de paarden..

Verder over de hackney, die gangen zijn gewoon niet gewenst in dressuur. Springen zie ik ze ook nog niet doen (iig niet in de sport) en voor lekker buitenrijden zou ik ook een paard nemen met vlakkere gangen.. Dus ik denk dat dat het probleem is van de hackney

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:24

Anoniem schreef:
Hmm volgens mij is een EV niet per definitie niet braaf. Ze hebben veel temprament en zijn vaak gevoelig en intelligent en daar kunnen veel mensen niet mee over weg. Dat is iets anders dan een paard bestempelen als vervelend. Dat is eerder een tekortkoming van de meeste ruiters dan van de paarden..

Verder over de hackney, die gangen zijn gewoon niet gewenst in dressuur. Springen zie ik ze ook nog niet doen (iig niet in de sport) en voor lekker buitenrijden zou ik ook een paard nemen met vlakkere gangen.. Dus ik denk dat dat het probleem is van de hackney

OOo met het eerste ben ik het absoluut eens hoor.

Ik heb liever een paard met verheven gangen...dat maakt het beeld toch wat mooier..maar niet dat hectische van een Hackney...ik vind het net naaimachines.
Maar goed...dat is een kwestie van smaak.
Of Hackney niet kunnen springen zou ik niet durven beweren. Ik weet dat nederlandse tuigpaarden het doorgaans wel goed kunnen...maar daar zit natuurlijk veel Gelders bloed in..geen idee of dat uitmaakt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:26

Hackneys zijn er voor paardemensen en niet voor mensen met paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:28

patrick76 schreef:

En van die laatste groep zijn steeds meer......

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:48

Erg zonde als het zo ver zal komen.
Mij is ook altijd verteld dat je beter geen hackney kan kopen aangezien dit zeer temperamentvolle beestjes zouden moeten zijn.. Als je dan op concoursen kijkt bevestigt dit alleen maar. De hackneys die je ziet, staan half overeind voor de karren, tenminste naar mijn ervaringen dan. Verder heb ik eigenlijk geen ervaringen met de hackney. Maar als ze zouden ''uitsterven'' in Engeland zou dat wel heel jammer zijn!

Janneke_Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:51

NatasjavE schreef:
patrick76 schreef:

En van die laatste groep zijn steeds meer......

mee eens! als je er goed mee omgaat zijn en weet hoe je er mee om moet gaan zijn t hele leuke pony´s (en paarden), dat is eigenlijk bij elk paard zo.
ik rij zelf op n hackney (in shows etc.) en dat gaat heel goed, dat gaat ook niet met elke hackney maar met sommige wel. in nederlands is er een fokcomissie die het ras in stand wil houden en ook op dingen als sportprestaties en karakter kijkt.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:47

Ik zou het ras niet zozeer bestempelen als paarden die gek zijn in het hoofd. Dat het niet het makkelijkste ras is moet wel gesteld worden. Ik vind dat de beesten een mooi beeld geven voor de wagen, onder de man zie ik ze zelf nog niet echt lopen. Het is gewoon één van de rassen die eigenlijk bestemd zijn voor de mensen die daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn.

Zelf heb ik jaren op een koetsierscentrale in Noord-Holland gewerkt en heb dus ooit het genoegen gehad om met het ras te werken. Wanneer je op de juiste manier met deze paarden omgaat is het een fijn dier om mee samen te werken.

LovingSonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:57

Jeetje, daar schrik ik van! Ik kende zelf een grote maat hackny merrie, geweldig dier. Ik ben er zelf destijds ook 1 keer op geweest (daarvoor en daarna voor de rest niet bereden) en ze reageerde ook goed op een ruiter. Het zou eeuwigst zonde zijn als dit geweldige ras verloren zou gaan!

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:50

Jammer zeg, ik begin me eigenlijk net meer te interesseren voor het ras.. Zit er zelf nog aan te denken een hackney te kopen voor de aangespannen wedstrijdsport maar ik kan ze eigenlijk nog niet zo makkelijk vinden. Nu begrijp ik wel waarom.

Hackneys zijn fellere pony's, als mensen er niet mee om kunnen gaan worden ze al gauw als onhandelbaar en dergelijke uitgemaakt. Je moet er gewoon mee om kunnen gaan, kun je dat niet neem dan geen hackney.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 14:57

addy<3 schreef:
Hackneys zijn fellere pony's, als mensen er niet mee om kunnen gaan worden ze al gauw als onhandelbaar en dergelijke uitgemaakt. Je moet er gewoon mee om kunnen gaan, kun je dat niet neem dan geen hackney.

Nou...ik heb professionele rijders er ook mee zien vechten. Van en op de wagen zetten...lieve help... :roll:
Steigerend voor de wagen voordat ze de ring in mogen...en dan vooral die kleine maat..

En die Tuigpaardrijders kunnen echt wel met paarden omgaan.

Als je dan kijkt naar het Nederlandse Tuigpaard, en dan speciaal die waar weinig tot geen Hackney in zit, die blijven veel rustiger. De Tuigpaarden waar veel Hackney in zit doen precies hetzelfde.

Maar goed...het zou jammer zijn als de Hackney uitsterft...diversiteit is mooi. maar ja...de groep mensen die showtuigpaardrubrieken rijdt zal denk ik wat kleiner worden...

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:05

Ik denk dat dat ook wel een stuk training en conditie is hoor, waarom die hackneys dat voor de ring doen. Ik heb dat zelfs met mijn shetlanders, die zijn nu echt goed in conditie en kunnen soms ook zo staan te springen en stuiteren voor de wagen omdat ze hun energie graag kwijt willen.
Bij van die show rubrieken worden ze vaak ook wel erg opgefokt, ben er laatst nog wezen kijken en iedereen moest ook bewust gaan stampen en doen om de paarden en pony's meer op te fokken waardoor ze zich beter lieten zien. Als ze dat van tevoren al weten voordat ze de ring in gaan vind ik dat niet zo raar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:07

addy<3 schreef:
Ik denk dat dat ook wel een stuk training en conditie is hoor, waarom die hackneys dat voor de ring doen. Ik heb dat zelfs met mijn shetlanders, die zijn nu echt goed in conditie en kunnen soms ook zo staan te springen en stuiteren voor de wagen omdat ze hun energie graag kwijt willen.
Bij van die show rubrieken worden ze vaak ook wel erg opgefokt, ben er laatst nog wezen kijken en iedereen moest ook bewust gaan stampen en doen om de paarden en pony's meer op te fokken waardoor ze zich beter lieten zien. Als ze dat van tevoren al weten voordat ze de ring in gaan vind ik dat niet zo raar.

Tuurlijk...dat klopt zeker. Maar diegene die meer of alleen maar Gelders bloed hebben zijn toch echt meer hanteerbaar.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 15:11

Ik weet nog een hele nederlandse stoeterij vol grote maat hackneys die te koop staan. Allemaal uit de beste engelse bloedlijnen. Van goedgekeurde dekhengsten tot fokmerries tot veulens/jaarlingen/twenters etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:00

Het karakter van de hackney is helemaal niet slecht, dat is een vooroordeel. Kijk maar eens bij mij op stal, het zijn echt de liefste dieren en stuk voor stuk ook voor kinderen (en zelfs 3-jarige kinderen) in omgang heel hanteerbaar. En dan hebben wij een stal vol wedstrijdhackney's. Hengsten, merries, ruinen, het maakt niet uit, allemaal net zo lief en ze zijn zelfs meer knuffelbaar als mijn appaloosa-merrie.
De hackney heeft een enorme wil om te werken, en een enorm enthousiasme. En dat is wat je ziet op wedstrijden. Onze pony's staan in de wedstrijdwereld erom bekend dat ze niet de makkelijkste zijn, maar dat is puur het enthousiasme. Thuis, in de training, zullen ze echt niet snel een rare sprong maken.
Ik heb er ook jarenlang eentje onder het zadel gereden, en uitgebracht op ponywedstrijden, zonder problemen. Deze hackney kon ook goed springen, heb er zelf 1.30m mee gesprongen, beestje meette nog geen 10 cm meer.
En deze hackney had ook fiks verheven gangen, na de rijpony-carriere is deze uitgebracht in de aangespannen wedstrijdsport en heeft de hoogste klasse gehaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:04

NatasjavE schreef:
addy<3 schreef:

Nou...ik heb professionele rijders er ook mee zien vechten. Van en op de wagen zetten...lieve help... :roll:
Steigerend voor de wagen voordat ze de ring in mogen...en dan vooral die kleine maat..

En die Tuigpaardrijders kunnen echt wel met paarden omgaan.

Als je dan kijkt naar het Nederlandse Tuigpaard, en dan speciaal die waar weinig tot geen Hackney in zit, die blijven veel rustiger. De Tuigpaarden waar veel Hackney in zit doen precies hetzelfde.

Maar goed...het zou jammer zijn als de Hackney uitsterft...diversiteit is mooi. maar ja...de groep mensen die showtuigpaardrubrieken rijdt zal denk ik wat kleiner worden...

Hier ben ik het als tuigpaard liefhebber niet mee eens. Er zijn er natuurlijk altijd bij die op de achterse benen gaan staan, maar is dit bij een tuiger waar hackney inzit, dan valt het op. Als het bij een pure tuiger is zal dit niet opgemerkt worden.

En groeprijders van hackney's en tuigpaard mensen word steeds kleiner, vooral in het zuiden van het land zie je geen jonge aanwas qua rijders terug. Zelf groom ik een grote maat hackney, ik heb nog maar zelden zo'n fijn paard gehad om te groomen. Knallen als ie er moet zijn, maar ook rustig als dat moet.

Hackney's zijn zeer zeker fijne dieren om mee om te gaan, maar je moet er wel mee om kúnnen gaan. Echte dieren voor paarden mensen, en niet voor mensen met paarden zoals eerder gezegd.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:18

hackney's fel?
Ik heb een 100 % Hackney (b pony) gereden, (diego van 't Stedeke)
L2 met winstpunten in de dressuur
L springen,
En mocht zelfs L starten met cross!
en wat een karakter had ie! super,
en nu hebben we hem verkocht, en nu rijd er een meisje van 8 op!
super toch?

Mijn opa fokte heel veel hackney's, de stal van ons heet stal 't stedeke,
elke hackney waar van 't stedeke achter staat is hier geboren en door mijn opa gefokt! (en door mijn moeder)

wij kunnen er mee lezen en schrijven..

Afbeelding
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3AEBBX6Q-D.jpg

doordat hij goeie beweging heeft, heb ik met diego 218 punten behaald met de dressuur, elke keer uitstrekken een 9! :D
Laatst bijgewerkt door Storm op 28-02-11 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's, dus 1 in link gezet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:37

Ik heb vroeger geloof ik Stardust van 't Stedeke veel gezien op concoursen, ken je die?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:39

Die is door hun gefokt, en is een hengst die veel invloed heeft gehad in de nederlandse fokkerij. Al onze hackney's hebben Stardust Boy in de bloedlijn zitten.
Ik geloof dat die nog niet heel lang geleden overleden is. Paar jaar geleden werd hij nog een keer op hoge leeftijd op de hengstenkeuring gepresenteerd, geweldig dier.

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:51

dat zou ontzettend zonde zijn als het zover zal komen.
ik heb zelf een grote maat Hackney waar ik mee dressuur (dit jaar gaan we starten)
en springen kan hij ook prima (ook onder het zadel).
foto's staan in profiel :)
maar het zijn erg temperamentvolle en gevoelige paarden en waar je mee om moet kunnen gaan! die van mij staat ook wel eens rechtop maar kan ook rustig en lief zijn.

mooi gezegd
patrick76 schreef:

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:02

horseyfries schreef:
Ik heb vroeger geloof ik Stardust van 't Stedeke veel gezien op concoursen, ken je die?

dat klopt helemaal,
mijn opa heeft indd veel betekend voor de hackney fokkerij! helaas leeft hij al niet meer,
en heeft hij niks kunnen mee maken van het succes van Diego.

btw de moeder van diego is de halfzus van stardust boy van 't stedeke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 17:37

ik verzorg, groom en rij een tuigpaardmerrie waar hackneybloed in zit van Cambridge Cole, en zo naar onze merrie via Renovo, Fabricius en Manno. Renovo komt 3x voor op het papier, Cambridge Cole dus ook.

Zoals velen ze omschrijven een ontzettende hittepit; gaat inderdaad regelmatig wel eens een keertje rechtstaan voor de wagen maar ook hier valt dat voor ons onder de noemers "enthousiasme, werklust, ontzettende will to please". Hier zijn wij (diegene die met dat paard omgaan) het er alvast over eens: deze paarden zijn gewoon schitterend!

Hoe graag dat dit dier voor je wil werken, da's eenvoudigweg niet te beschrijven. Die zou zich doodlopen als je ze zou laten doen. Altijd het beste eruit willen halen, altijd proberen om nét nog dat tikje meer te presteren, in eender welke situatie. Ontzettend grote knuffelaar. Pittig met een ervaren ruiter, maar onder begeleiding ernaast poeslief met een kind op d'r rug. Loopt dressuur, springt aardig en doet het vooral heel graag, ideaal paard om buiten mee te gaan, zowel onder het zdel als onder de man. de hackney's die wij al gezien hebben, slutien heel erg goed aan bij dit beeld en jawel, de kans is dan ook groot, ALS ik ooit zelf ga mennen of een pony erbij neem om te rijden, dan wordt dat hoogstwarschijnlijk... een hackney (of kleine tuiger met hackneybloed).

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:03

Varekaj schreef:
ik verzorg, groom en rij een tuigpaardmerrie waar hackneybloed in zit van Cambridge Cole, en zo naar onze merrie via Renovo, Fabricius en Manno. Renovo komt 3x voor op het papier, Cambridge Cole dus ook.

Zoals velen ze omschrijven een ontzettende hittepit; gaat inderdaad regelmatig wel eens een keertje rechtstaan voor de wagen maar ook hier valt dat voor ons onder de noemers "enthousiasme, werklust, ontzettende will to please". Hier zijn wij (diegene die met dat paard omgaan) het er alvast over eens: deze paarden zijn gewoon schitterend!

Hoe graag dat dit dier voor je wil werken, da's eenvoudigweg niet te beschrijven. Die zou zich doodlopen als je ze zou laten doen. Altijd het beste eruit willen halen, altijd proberen om nét nog dat tikje meer te presteren, in eender welke situatie. Ontzettend grote knuffelaar. Pittig met een ervaren ruiter, maar onder begeleiding ernaast poeslief met een kind op d'r rug. Loopt dressuur, springt aardig en doet het vooral heel graag, ideaal paard om buiten mee te gaan, zowel onder het zdel als onder de man. de hackney's die wij al gezien hebben, slutien heel erg goed aan bij dit beeld en jawel, de kans is dan ook groot, ALS ik ooit zelf ga mennen of een pony erbij neem om te rijden, dan wordt dat hoogstwarschijnlijk... een hackney (of kleine tuiger met hackneybloed).

precies zoals jij het verteld, klopt het.
de pony past zich aan de ruiter aan, en echt werkwillig.
We hebben nu nog een hackney staan (mariella van 't stedeke) is al twaalf, maar altijd voor het karretje geweest, ik wil haar toch van 't zomer rijden, zodat mijn zusjes er op kunnen. en die marcheerd wel hoger met de benen, maar dat komt omdat ze daar ooit op getraind is.