Vervelend menongeluk voor stoeterij Marbach in Duitsland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vervelend menongeluk voor stoeterij Marbach in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:14

Nieuwsredactie / http://www.st-georg.de

Een vervelend ongeluk vond gisteren plaats op de staatsstoeterij Marbach in Duitsland.

Thomas Kessel, een van de vaste ervaren werknemers van de menstal van Marbach, was met zijn tweespan op weg naar huis na een training, toen hij plotseling de controle over zijn span verloor. De combinatie sloeg op hol en door een scherpe bocht sloeg de marathonwagen om waarbij de gehele combinatie, inclusief de paarden, tegen de grond klapte.

De menner liep een ernstige dijbeenfractuur op en moest per traumahelicopter naar het ziekenhuis worden vervoerd. Zijn groom liep lichte verwondingen op en werd later op de dag ontslagen uit het ziekenhuis.

De twee paarden, de twaalf jaar oude Trakehnerruin Allensbach en de zevenjarige Wurttemberger ruin Weltball liepen slechts kleine verwondingen op. Direct na het ongeluk werden zij nagekeken door de veterinairen van de stoeterij en worden voorlopig verder verzorgd in de ziekenstal van stoeterij Marbach.

ThinkAgain

Re: Vervelend menongeluk voor stoeterij Marbach in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:17

Hè, dat is ook balen zeg, om zo onderuit te gaan. Blij dat de paarden niks hebben, maar wel rot voor de menner dat hij een dijbeenfractuur heeft!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:20

bah, hopenlijk gaat zijn herstel goed en gelukkig hebben de paarden en groom alleen maar lichte verwondingen

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:38

Jeetje dat is een nachtmerrie voor elke menner! Fijn dat de paarden er niks aan over hebben gehouden. helaas dat de koetsier nu wel met een dijbeenfractuur zit!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:27

Ik heb helemaal geen ervaring met mennen,vind het wel hartstikke gaaf en lijkt me meer dan leuk om het zelf eens te ervaren,maar wat ik me afvraag bij een ongeluk als deze,waarbij de paarden toch ook een behoorlijke smakkerd hebben gemaakt:zouden de paarden niet angstig worden/zijn bij opnieuw inspannen,dus dat ze schrik hebben gekregen,of vermenselijk ik het nu teveel?
In ieder geval heel veel sterkte aan de betrokkenen,

groetjes Linda

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:35

Ik denk dat ze misschien wel wat schrik hebben gekregen. Maar ze gaan vast wel weer net zo lang met ze oefenen dat ze weel vertrouwd zijn geraakt aan het trekken van een kar. :j

Gelukkig dat de paarden vrij weinig hebben en helaas voor de menner dat ie een dijbeenfractuur opgelopen heb.

Sterkte!

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:52

Sneu voor de menner, geluk voor de paardjes!

Mijn oom en tante deden aan ringrijden (mooi rijtuig met 1 of 2 paarden ervoor en mensen in kleding van vroeger erop.)
Wij zijn ook een keer omgevallen incl. hun paard.
De dag erna hebben ze haar weer ingespannen voor het gevoel zeg maar, en ze had nergens geen stress o.i.d
Behalve toen we na een jaar weer op dezelfde plek kwamen waar het gebeurd was. Normaal gesproken stond ze altijd perfect stil en kon je haar bij wijze van spreken wel een uur zo staan laten.
Deze keer werd ze onrustiger naarmate we dichterbij kwamen, op het punt zelf bleef ze ook niet stilstaan en moest ik ook echt van koets stappen en haar geruststellen.

Maar het zal voor elk paard wel anders zijn denk ik.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 02:35

Oeh bah, wat een nachtmerrie! Vervelend voor alle betrokkenen, 't blijft toch altijd een risico, het werken met levende (vlucht)dieren.

tyleysmiley schreef:
Ik heb helemaal geen ervaring met mennen,vind het wel hartstikke gaaf en lijkt me meer dan leuk om het zelf eens te ervaren,maar wat ik me afvraag bij een ongeluk als deze,waarbij de paarden toch ook een behoorlijke smakkerd hebben gemaakt: zouden de paarden niet angstig worden/zijn bij opnieuw inspannen,dus dat ze schrik hebben gekregen,of vermenselijk ik het nu teveel?
In ieder geval heel veel sterkte aan de betrokkenen,

groetjes Linda

Dat is natuurlijk per paard en per situatie verschillend, maar er zijn helaas genoeg gevallen bekend van (ernstige) ongelukken waarbij het paard/de paarden zódanig getraumatiseerd er uit kwamen, dat zij niet meer normaal in te spannen waren. Die paarden gaan dan letterlijk helemaal door het lint bij het zien van een wagen, of bij het inspannen/rijden. En dan is het soms het proberen waard om het paard in kwestie helemaal opnieuw te laten beleren, dus echt weer vanaf de basis, en veel vertrouwen kweken. Best kan dit toch echt gedaan worden door professionele beleerders die ook echt ruime ervaring hebben met het opnieuw beleren van getraumatiseerde paarden voor de wagen.
En ja, sommigen kunnen met veel rust, tijd en geduld uiteindelijk weer voor de wagen komen. Anderen zijn helaas voor het leven lang 'beschadigd'. Je moet je ook afvragen, en dat hangt ook weer sterk van het paard en de situatie af, in hoeverre het paard nog betrouwbaar is áls je hem dan uiteindelijk weer opnieuw voor de wagen hebt; sommigen hebben maar een kleine prikkel nodig wat hen herinnert aan het ongeluk, en raken dan helemaal in paniek.

Wat je ook wel eens ziet, is dat mensen met totaal geen verstand van mennen én van het beleren van paarden voor de wagen, zelf maar even wat gaan aanprutsen, een ongeluk krijgen, jaren wordt er niets mee gedaan, paard wordt verkocht onder het mom van 'heeft wel ooit eens voor de wagen gelopen'. Zo'n paard kan van eigenaar naar eigenaar gaan, zonder dat er ooit iets met het mennen gedaan wordt. En dan komt er wel ineens een persoon die het paard gekocht heeft, en er mee wil gaan mennen. Die heeft ook gehoord 'och hij heeft in het verleden wel eens voor de kar gelopen', en denk het paard zo even voor de wagen te spannen. Met alle gevolgen van dien, want paardlief blijkt vreselijk getraumatiseerd te zijn......
Misschien ver gezocht, maar het komt wel degelijk voor.
Daarom is het vaak ook verstandig, indien je in zo'n geval een paard aankoopt die je dus zelf niet in het tuig aan het werk hebt gezien en/of hebt uitgeprobeerd, om toch, ondanks die melding 'heeft wel eens/ooit voor de wagen gelopen', van te voren alle stappen van het beleren voor de wagen nog eens door te lopen, vaak merk je dan wel aan de reactie van het paard hoe dat gaat, of je het versnelt kan doorlopen of dat je echt merkt aan het paard dat er 'iets niet in de haak is'.

En ja, áls er bij het mennen iets mis gaat, dan gaat het vaak ook echt goed mis. Paarden houden nl. geen rekening met de wagen die ze (vaak omgeslagen en al) achter zich hebben slepen, en raken vaak nog meer in paniek door die wagen die omgeslagen en al achter hen aan kletterd, blijven hangen, vallen in de sloot met soms verdrinking tot gevolg, etc. etc......

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:24

Fijn dat de paarden niks mankeren...
Ik hoop dat de menner goed hersteld :)

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:26

heftig !! gelukkig is het nog wel goed afgelopen hopelijk wordt de menner snel beter !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:39

Beterschap voor de menner, en ik hoop dat de paarden er geen trauma aan overgehouden hebben en weer voor de kar kunnen...

LadyLaguna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:03

Bah! wat een nare gebeurtenis zeg!! hopen dat de menner snel zal herstellen