NVVR stuurt dierenbescherming open brief over paardenwelzijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

NVVR stuurt dierenbescherming open brief over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:45

http://www.nvvr.info/nvvrnieuws

Het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Vrijetijdsruiters (NVVR) heeft naar aanleiding van het Paardenbesluit dat is opgesteld en gepubliceerd door de Dierenbescherming, een open brief gestuurd. Hierin wordt ruimschoot ingegaan op de eisen die de dierenbescherming wil stellen voor het houden van paarden en de consequenties hiervan voor paardeneigenaren. Ook is er aandacht voor de problemen die leden ondervinden bij het invullen van deze eisen, zoals bij het het bouwen van schuilstallen en de beperkingen voor buitenrijden in natuurgebieden. De NVVR verzoekt de Dierenbescherming om deze brief te verwerken in het advies dat aan de overheid zal worden gegeven.
De volledige tekst kan hier worden gelezen.

verwante onderwerpen
[VN] Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Veulen84

Re: NVVR stuurt dierenbescherming open brief over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:48

De url werk niet ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 12:49

oeps, pas het even aan. Dank!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:51

mooi stukje tekst hier vindt ik me meer bij dan het paardenbesluit. (al is het buitenrijden toch ook wel een deel kunde van de ruiter dus misschien is dat ruiterbewijs toch zo gek nog niet om die wel verplicht te stellen, als men van zijn.haar erf afgaat)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:54

Inderdaad: Amen... Vooral het stuk over weides.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:57

Ik sluit me hier volledig bij aan, kan me er goed in vinden als recreatief ruiter, die vaker in het bos dan in de bak is te vinden.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:25

Keurige brief, hopelijk wordt er met verschillende partijen overlegd voordat het besluit naar de kamer wordt gestuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:35

Leuk briefje maar ze slaan bij het eerste argument de plank al mis jammer genoeg. Dat een paard met meer dan 1 moet staan is nu net het enige argument van de DB waarin ik mij volledig kan vinden. Dat de meeste recreanten maar 1 paard houden is geen excuus. Zij staan op een stal met meerdere paarden (en is het dus verantwoording van de stalhouder) en aan huis of ergens gehuurd ga je mij niet wijs maken dat het gezelschap van een oud dier of shetje niet mogelijk is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:40

Juliette86 -> sommige paarden kunnen niet met andere. Mijn merrie heeft ook meer dan 3 maanden afgezonderd gestaan vanwege een wond. Ze kon nog wel de andere zien en zelfs neuzen over de draad. Is dat dat zo verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:43

momo_lover schreef:
Juliette86 -> sommige paarden kunnen niet met andere. Mijn merrie heeft ook meer dan 3 maanden afgezonderd gestaan vanwege een wond. Ze kon nog wel de andere zien en zelfs neuzen over de draad. Is dat dat zo verkeerd?

Maar dat is een tijdelijke situatie. Je moet altijd uit kunnen gaan van structureel gezelschap. En als we allemaal onze paarden sociaal houden dan zijn er starks geen paarden meer die niet samen kunnen staan en gaat dat excuus alleen nog maar op voor sommige (dek)hengsten. Immers alle paarden zijn dan sociaal opgegroeid en vertonen dus geen gedragsstoornissen ten opzichte van soortgenoten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:46

Over een paar jaar is het houden van een paard onmogelijk gemaakt...moet ik dan echt mijn kinderen een half uu r in de auto zetten wil ik ze een koe of paard laten zien?. Want LET WEL kinderboederijen mogen dan ook niet meer.

Ik wag echt van dit de bemoeizucht dat de mensen die het hun best doen binnen de mogelijkheden weer de klos zijn. Tja als dit werkelijk een ding gaat worden ga ik mijn paard rechtstreeks naar de slacht brengen want mijn stal voldoet in de winter niet aan de mogelijkheden. TRIEST.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:53

@Prisca: Dan had je ook geen paard moeten nemen. Buiten staan, en contact met soortgenoten zijn basisbehoeften van een paard. Kun je niet aan de basisbehoeften van een dier voldoen, dan moet je er ook geen kopen.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:57

Ik kan me volledig vinden in de reactie van Juliette86. Als je een paard niet met minstens 2 kunt houden moet je geen paard nemen. Ik wil ook graag een ferrarie, maar helaas ontbreken me de middelen daarvoor en moet ik het doen met minder. Hetzelfde geldt voor al die mensen die menen dat een paard heel goed alleen kan staan en dat een tweede paard niet mogelijk cq nodig is, want ze hebben toch een liefhebbende eigenaar die een ander paard heel goed kan vervangen?

Men zou bij het aanschaffen van een paard zich eens vaker moeten bedenken wat een paard is en minder stil moeten staan bij het willen. Dat zou een hoop ellende schelen. Je kunt het bemoeizucht noemen, je kunt het ook vanuit het perspectief van het paard bekijken: Een paard is en blijft een kudde dier. Een kudde met eigen soortgenoten wel te verstaan en niet een kudde van 1 paard met een aantal uren per dag een mens.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:02

Juliette86 schreef:
momo_lover schreef:

Maar dat is een tijdelijke situatie. Je moet altijd uit kunnen gaan van structureel gezelschap. En als we allemaal onze paarden sociaal houden dan zijn er starks geen paarden meer die niet samen kunnen staan en gaat dat excuus alleen nog maar op voor sommige (dek)hengsten. Immers alle paarden zijn dan sociaal opgegroeid en vertonen dus geen gedragsstoornissen ten opzichte van soortgenoten.

Ook al is het tijdelijk je voldoet niet aan de eisen. Dus kan je consequenties krijgen. (of ik lees het iets te theoretisch) maar dan zullen ze al dat soort gevallen als een uitzondering wel in het besluit moeten noemen.

Ariege
Maar 1 paard hebben kan op een goede stalling als ze contact mogen hebben van de eigenaar met andere paarden. Dan kan je toch 1 paard hebben alleen deel je de stalling. En heeft je paard dus contact met paarden van andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:05

Ik heb ook een hekel aan alle extra (dieren)regels en heb hier in mijn werk dagelijks mee te maken. Maar soms kunnen we niet anders dan de dieren in beschreming nemen tegen deze die werken uit puur winstbejag of onvoldoende kennis van zaken hebben.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:08

@ momo_lover: Als een paard toch met andere paarden kan lopen dan is dat uiteraard een hele goede oplossing. Het punt dat ik wil aangeven is dat paarden niet alleen horen te staan. Uiteraard kun je mensen niet verplichten 2 of meer paarden aan te schaffen.

Hetgeen waar ik moeite mee heb is dat mensen een paard alleen thuis of in een weitje hebben waar het paard ook geen contact heeft met andere paarden. Vaak wordt er dan bijgezegd dat het dier wel de paarden van de buren kunnen zien en dat het dan wel goed zit. Dat is imo toch echt iets anders dan ook daadwerkelijk in contact staan met andere paarden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:09

Zo, wordt hier even door een paar mensen de plank misgeslagen... er staat alleen als nuance dat de recreatieve ruiter vaak maar 1 paard heeft en dat deze dan zorgt dat zijn/haar paard niet alleen staat. Dus dat men uiteraard niet kan verplichten meerdere paarden aan te schaffen maar dat de eigenaar wel de verantwoording heeft voor contact met soortgenoten te zorgen.

Verder een goede brief, de nadruk wordt al veel te vaak op de sport gelegd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:13

In principe kan ik me goed vinden in deze brief, behalve in het stuk over paarden die alleen staan dan...
Vooral het stuk over de afgesloten routes voor paarden kan ik me goed in vinden.
Moet je voor de gein eens proberen bij ons op stal buiten te rijden. Je mag alleen op het fietspad langs de verharde weg officieel... oh nee, dat eigenlijk ook niet eens. Terwijl het omringd is door geweldige bossen, maar dat is allemaal verboden voor paarden. Geen ruiterpaden, niks.

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:14

@ Vala: In de brief van de NVVR staat toch echt:

"Met name uw eis om meer dan één paard te houden zouden we graag wat nuanceren. Want we zijn het met u eens dat een paard tenminste één soortgenoot [i]moet kunnen zien en liefst ook kunnen aanraken. Maar dat kan ook het paard van een ander in een andere wei zijn."[/i]

Daar wordt op gereageerd en mi ook terecht.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:14

Ik kan me goed vinden in de brief! Zelf ben ik ook vaker op de weg dan in de bak te vinden. Alleen een ruiterbewijs vind ik dan weer wel wat overdreven, stel dan een minimale leeftijd in voordat je alleen met je paard de weg op mag ofzo. Trouwens denk ook niet dat dat zal werken.

Verder denk ik dat je, je echt niet zoveel zorgen hoeft te maken als je paarden het gewoon goed hebben, een paar uur per dag buiten komen en soortgenoten hebben.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:20

De regel moet gaan over de huisvesting van paarden (idd, met meerdere paarden en het liefst gewoon bij elkaar in) en niet over de aanschaf of het bezitten van paarden. Idd, dat zou voor veel recreatieve ruiters met 1 paard lastig worden, ook al maakt dat 2e paard vervolgens niks uit (omdat de dieren mss toch al samen werden gehouden!).

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:22

Wietsje92 schreef:
Alleen een ruiterbewijs vind ik dan weer wel wat overdreven, stel dan een minimale leeftijd in voordat je alleen met je paard de weg op mag ofzo.

Mjah, alhoewel het volgens mij niet veel uitmaakt of je 17 of 18 bent. Het gaat ook om een stukje kennis.

Ik zou zeggen: maak zo'n ruiterbewijs gemakkelijk te behalen (als in, bij de manege in de buurt voor 25 euro), daar schiet je veel meer mee op! En misschien wel even een soort testje en een keer een buitenrit om te laten zien dat je het snapt ofzo. Zoiets?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:23

Het ruiterbewijs is grote onzin :') :j

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:30

Ik maak zelf te veel mee om te zeggen mensen die de pad op gaan met paarden weten wat ze doen. Vooral op het strand en bos maak ik dingen mee met andere dat ik me kapot schaam.

Vooral paarden en honden. Van het weekend nog een 2 paarden vrouwen/meiden in volle galop op het strand maar niet doorhebben dat er een hond achter ze aan komt. (dat kan fataal zijn voor beide partijen). Buiten in het poldergebied niet merken of opletten dat er een trekker/peleton wielrennen/andere ruiters aan komt en dan te laat participeren op vindt mijn paard het eng (dus even op een dam gaan staan en wachten of kan ik doorrijden zonder gevolgen). Met een paard op de weg gaan is nog niet zo simpel. Je moet op alles letten.

Ik vindt dat een soort bewijs (had ruiterbewijs als voorbeeld genomen). Eigenlijk hetzelfde als op de brommer. allen dan vindt ik het niet leeftijdsgebonden. Kan je de theorie en ook in de prakteik dan heb je het.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:33

Nou, ik maak ook genoeg mee, maar om te zeggen van een ruiterbewijs van weet ik veel hoeveel euro's moet er gehaald worden, nee daar ga ik niet aan mee doen. Vaak weet je wel hoe je paard reageert als je naar buiten gaat, en waar je op moet letten.