Anky: 'Helder en meetbaar, daar hou ik van'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

primagirl

Anky: 'Helder en meetbaar, daar hou ik van'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 09:05

http://www.anky.nl / De Telegraaf

ERP - Ik heb altijd grote waardering voor zaken die logisch en duidelijk zijn. Dat is wel een beetje topsporter eigen. Neem nu het Sportgala, dat voldoet niet aan deze twee kenmerken. Het was de laatste jaren vaak een bron van irritatie, gefrons en geklets. Slechts weinigen konden zich in de verkiezing vinden. Er deugde altijd wel iets niet. Daarom ben ik ook zo blij met het nieuwe initiatief, de Lotto Sport Index. Aan de hand van heldere, meetbare categorieën wordt vanaf dit jaar duidelijk wie de beste sportman, vrouw, ploeg en gehandicapte sporter worden.

Ik vind het ontzettend leuk dat ik, samen met Johan Cruijff, Ard Schenk, Ellen van Langen, Richard Krajicek, Pieter van den Hoogenband, Esther Vergeer, Yvonne van Gennip, Bas van de Goor en Robert Eenhoorn, ben gevraagd mee te denken over het puntensysteem van de Lotto Sport Index.
Het is uiteindelijk dus heel overzichtelijk geworden. In een notendop kan je stellen dat een Olympische titel altijd zwaarder telt dan een wereldtitel, die weer meer gewicht in de schaal legt dan een Europees kampioenschap. Maar er wordt ook gekeken naar het aantal titels of podiumplaatsen dat een atleet of ploeg verzamelt. Hoe meer, hoe hoger iemand eindigt. Alles wordt heel secuur bijgehouden. En ongeacht de sport of sporter. Dus de zweem van populariteitspoll, omdat het een bepaalde atleet of tak van sport betreft, is voorgoed uitgesloten.

Oké, dat is een prettig aspect, maar wat ik nog veel mooier aan de Index vind, is dat het de sport een impuls teruggeeft. Er wordt namelijk aan het einde van iedere maand een sportmoment gekozen. Dat wordt aan de lezers van Telesport overgelaten. Zij kunnen stemmen via de website van de krant. En de atleet van het winnende moment mag vervolgens tweeduizend euro geven aan een talent of sociaal doel uit zijn eigen sport.

Kijk, daar word ik nou vrolijk van. Want als je jezelf bewezen hebt in de sport, zoals de tien ambassadeurs van de Sport Index allemaal hebben gedaan, dan weet je wel hoe je geld moet verdienen met je sport. Maar het gaat net om die stap voor de absolute topsportprestaties. Dat is de moeilijkste voor sporters. Want je geeft alles voor je sport, maar je krijgt er op dat moment nog heel weinig voor terug. Het is vaak sappelen, spaarpotten omkeren en vakanties overslaan om op het hoogste podium te willen slagen.

Is daar iets mis mee? Welnee, het vormt je als atleet, maar wij weten ook dat een extraatje in die periode van je topsportcarrière zeer gewaardeerd kan worden. Overigens wil ik hiermee niet stellen dat de Sport Index feilloos is. We zijn nog maar net een paar weken begonnen. En aan de categorieën, zoals ze nu bestaan, zal ook heus nog wel eens gesleuteld moeten worden. Wij zijn met zijn tienen ook niet alwetend.

Ik zeg eerlijk, ik weet van alle sporten ook niet alles, dus het is zaak dat we bijstellen op het moment dat het nodig blijkt. Maar dat is het leuke van werken met ex-topsporters. Als het beter kan, zullen ze er altijd weer die stap extra voor willen zetten. Ook als het om een sportindex gaat, waar uiteindelijk de beste atleten van het jaar moeten komen bovendrijven.

ladyisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:07

_/-\o_ Eindelijk :)