Paard op het nippertje gered uit brandende stal in Poppel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paard op het nippertje gered uit brandende stal in Poppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 07:40

www.nieuwsblad.be

De paardenstal van Filip Verhaeren aan Maarle in Poppel is gistermiddag volledig in vlammen opgegaan. Eén paard kon net op tijd ontsnappen. De andere stonden gelukkig buiten.

De brandweer van Ravels werd kort na 14uur opgepiept door de eigenaar van de stal. Die was net thuis van zijn werk toen hij rook uit de stal zag komen. ‘Er stond gisteren gelukkig maar één paard in de stal', zegt Filip Verhaeren, die als hobby paarden houdt. ‘Een geluk bij een ongeluk dus. Dankzij de brandweer die hier snel was, hebben we het paard uit de stal kunnen halen en in de wei kunnen zetten. We hebben wel de dierenarts laten komen, want het dier was nogal kortademig en het had last aan de ogen.'

Met de stal was het heel wat minder gesteld. ‘Ik begrijp nog altijd niet goed hoe de brand is ontstaan. De schade is in elk geval enorm groot', zegt de eigenaar.

Filip moet noodgedwongen op zoek naar een ander onderkomen voor zijn paarden. ‘Mijn vader woont naast me en heeft gelukkig ook nog wat stallen waar ze de volgende nachten kunnen doorbrengen.'

De hele stal stond in lichterlaaie toen de brandweer aankwam. ‘Aanvankelijk moesten we ook alert zijn omdat de stal tegen een bewoond gedeelte staat én er was een stookolietank in een tweede gedeelte van de stal', zegt bevelvoerder Jos Dickens. ‘Maar dat hebben we allemaal kunnen vrijwaren.'

De brand was vooral moeilijk te blussen omdat het hooi op de zolder in brand stond. De brandweer van Ravels liet ook twee extra tankwagens komen omdat de eigen tankwagen tijdelijk buiten dienst is. ‘Het vuur was op zich snel geblust, maar we hebben nogal wat tijd nodig gehad om het hooi van de zolder te halen en uit elkaar te rijden. Buiten de muren blijft er niet veel over van de stal.'

De oorzaak van de brand moet nog onderzocht worden. ‘Er ligt wel wat elektriciteit, dus een kortsluiting zou kunnen. Veel andere mogelijkheden zijn er in principe niet.'

sprietje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 07:52

wat vervelend zeg gelukkig konden ze het paard op tijd bevrijden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:38

dat is schrikken! Gelukkig geen gewonden!
Lastig denk ik (en duur!) om snel een onderkomen te vinden voor je paarden, hoewel ze zo te lezen in ieder geval nu een stal hebben en ze sowieso buiten kunnen lopen. Ook erg lastig dat je je hooi kwijt bent, want dat heb je direct ook nodig en is misschien niet zo 1,2,3 te vervangen midden in de winter!

inactief

Re: Paard op het nippertje gered uit brandende stal in Poppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 09:09

Oei ik ken hen! Wonen vlak bij mij! Onderkomen zal voor hen niet zo een probleem zijn, zoals hij zelf al aangeeft kan hij ze bij zijn vader wel kwijt en anders genoeg mensen in de buurt om ze te helpen :) Voordat hij bij ons zou komen aankloppen, heeft hij nog een adresje of 15 rondom zich die hem zo goed als zeker wel zouden helpen. Stikt van de paarden in de buurt bij ons. En in een dorp als Poppel kent iedereen elkaar, dan heeft het toch ook nog zo een voordeel tegenover het snel verspreiden van roddels ;)

xxBritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:32

Alweer brand, tijdje geleden toch ook al? Alleen toen met veeel meer paarden!
Gelukkig dat hij er op tijd achterkwam dan anders was het misscien anders afgelopen met dat ene paard!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:35

opisop_shop schreef:
dat is schrikken! Gelukkig geen gewonden!
Lastig denk ik (en duur!) om snel een onderkomen te vinden voor je paarden, hoewel ze zo te lezen in ieder geval nu een stal hebben en ze sowieso buiten kunnen lopen. Ook erg lastig dat je je hooi kwijt bent, want dat heb je direct ook nodig en is misschien niet zo 1,2,3 te vervangen midden in de winter!

Nee hoor, hooi genoeg. Het is alleen duur. ;) Maar dat heb je er wel voor over denk ik als je je paarden van een brand gered hebt.

Berbermacy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:48

bah, vreselijk

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:42

Aan hooi kom je wel,maar zo snel weer onderdak niett
wat heeft dat paardje een geluk zeg :)

Klodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:44

Arm paard, moet ook doodsangsten hebben uitgestaan in een brandende stal, gelukkig dat iedereen nog leeft. Wel enorm zonde en duur van die stal..

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:58

In de krant deze ochtend stond dat ze misschien het paard alsnog moeten laten inslapen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:25

Gelukkig issie gered, en waren de andere paarden al in veiligheid! Zou wel vreselijk triest zijn als ze hem aslnog moeten laten inslapen! Sterkte!

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:29

Aaahh ik moet er neit aan denken zeg...

Afbeelding

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:56

oei dats wel heel dicht bij me tante maar brand.. zo eng...

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:07

Gelukkig geen gewonden, wel enorm schrikken zo'n brand.

Horseworse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:31

Wauw dat is gewoon in het dorp waar ik mijn trainingstal heb! Het zal je maar gebeuren zeg.. Heb helemaal niets gezien en zo groot is poppel ook weer niet....

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:55

nou gelukkig ze wonen bij mij in de buurt ze hebben wel goed massel gehad met de paarden

Eskimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 00:04

Pff, gelukkig is het goed afgelopen

knalto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 07:45

Het paard is helaas de volgende dag toch nog ge-euthanaseerd moeten worden.