Op een bijkeuring van Selle Français zijn 23 oudere hengsten aanvaard. Onder hen bevinden zich heel wat bekende namen uit België.
Ugano Sitte (Clinton), Qody de St. Aubert (Fidji du Fleury), Copin vd Broy, Action Breaker (Heartbreaker), Belitys de la Demi Lune (Indorado), President (Clinton) en Zilverstar (Berlin) konden allen rekenen op bijval van de Franse jury. Verder werden onder andere de beroemdheden Diarado (Diamant de Semilly), Russel (Corofino), Couletto (Couleur Roubin) en Namelus R (Concorde) goedgekeurd.
Hebben ze dan eindelijk ingezien dat buitenlands bloed aanvaarden geen kwaad kan! Ze moeten nu wel nog een inhaalmaneuver uithalen om de Belgen, Nederlanders en Duitsers bij te benen!
Buitenlands bloed wordt al wel meer gebruikt, maar je kan je veulen alleen inschrijven in het SF indien de merrie in het SF stamboek staat ingeschreven (dan wel geaccepteerd is) indien dat niet het geval is krijg je een paspoort waarin staat cheval de selle, origne connu. Voor de fok heb je er dan dus niets aan. Gelukkig heeft het Westfalen niet van die belachelijke eisen en is mijn veulen nu net als haar moeder in het Westfalen stamboek ingeschreven (vader van het veulen is Visage van de Olmenhoeve, een BWP hengst ggk voor het SF, maar daar krijg je dus nog geen vol papier van). Vervolgens moet je nog oppassen dat je adres wel in NL staat anders nemen ze die in beslag op het moment dat je een numero de sire aanvraagt, en dat laatste heb je nodig om wedstrijden te kunnen starten. Het papier van mijn veulen staat dus op mijn naam met het adres van mijn moeder, binnenkort gaan we alles in orde maken om een numero de sire aan te vragen als zijnde geimporteerd paard, kost extra geld, maar ik heb wel een vol papier bij mijn paard, die voor mij meer waard is dan een vol papier van het SF (gezien hoe moeilijk ze doen...)
Goed dat er weer buitenlandse hengsten ggk zijn voor het SF dus, jammer dat je daar met een buitenlandse merrie weinig aan hebt.
Lizzii
Geplaatst: 21-02-11 20:49
@saffier Ik woon ook in Frankrijk, vandaar mijn opmerking. Waar woon je ergens in FR? Het SF neemt geen buitenlandse merries aan zoals je al zei vandaar dat de fokkerij een enorme achterstand heeft in mijn ogen. Al mijn pony's werden geimporteerd vanuit België naar Frankrijk en ze hebben allemaal een numéro de SIRE en staan allemaal ingeschreven onder Origine Connu. Voor de fokkerij blijven we gewoon binnen het Belgisch stamboek. De veulens die geboren worden in FR schrijf ik eerst in in België en nadien voer ik ze zogezegd in in Fr anders hebben ze inderdaad Origine Inconu op hun papier en kunnen ze nimmer of te nooit deelnemen aan wedstrijden. Paarden zonder origine mogen niet deelnemen aan wedstrijden en dat is het enige land in Europa waar dit het geval is. Niet erg slim van het stamboek SF want als mijn paarden goed presteren zullen het toch de Belgen zijn die met de eer gaan lopen Voor mijn New Forest was er geen probleem. Zelfs zonder het te vragen werd zij automatisch opgenomen in het stamboek. Raar die fransen
Ik woon in de Mayenne. Toen ik mijn paarden hier ging registreren en ook die van een NL kennis hadden wij een probleem. Een van de twee jarige had op haar KWPN papier staan dat ze in Frankrijk was geboren. Papier werd in beslag genomen en KWPN werd verzocht het paard uit het stamboek te schrijven (Dit was trouwens de Haras Nationaux). Mijn veulens kunnen dus wel origine connu krijgen, en dus met wedstrijden mee doen, maar hebben geen fokwaarde als ik ze hier laat registreren. Jammer voor het SF, zolang het nodig is zal ik mijn paarden op een adres in NL zetten bij de fokker, dan is er namelijk geen probleem. Bij het hannover stamboek heb je dit probleem geloof ik niet, die hebben namelijk een Franse afdeling.
is er ook ergens info te vinden over oudere selle francais hengsten? Mijn merrie is nl een SF en heeft Royal Ardent als vader. Ben wel benieuwd naar een foto...
Anoniem
Geplaatst: 21-02-11 22:15
Ik heb een BWP ingeschreven merrie, maar qua papier is de vader SF, en ook moedersvader is SF en alles wat erachteraan zit.
Eigenlijk dus enkel de merrie + moeder zijn BWP. Niet dat ik ambitie heb om naar Frankrijk te verhuizen, maar heeft dit ook geen invloed op het papier dat je wil als je gaat fokken?