Het Nederlands New Forest Pony Stamboek is sinds zaterdag tien hengsten rijker. Op de centrale hengstenkeuring in Ermelo werden acht grote maat hengsten toegelaten tot de fokkerij en twee in de kleine maat. Alle dienen voor definitieve goedkeuring eind dit jaar de verrichtingen met goed gevolg te doorstaan.
Dit eerste seizoen mogen ze maximaal 25 merries bedienen. Het betreft dit jaar een royale collectie, zeker gezien vorig jaar maar de helft groen licht kreeg voor de dekdienst. "De laatste jaren zijn aardig wat hengsten weg gevallen door verkoop voor de sport. We hebben aanvulling nodig en willen deze hengsten een kans geven. Overigens moeten we daarbij wel reëel zijn, dat als ze in de verrichtingen straks niet goed genoeg presteren, ze niet goedgekeurd moeten worden. Het gaat nog steeds om kwaliteit", aldus juryvoorzitter Reijer van Woudenbergh.
De nu goedgekeurde collectie betreft hengsten met voldoende lengte in het lichaam, goed gesteld beenwerk, ras en uitstraling en ze kunnen gemiddeld genomen makkelijk bewegen. "Sommige hebben op de voorkeuring een goede sprong gemaakt, andere blinken juist weer meer uit in beweging."
Opvallend is de goedkeuring in de kleine maat van Haywards Guardsman, die in Engeland reeds is goedgekeurd en waar in Nederlands zelfs al nakomelingen van zijn. Op de voorkeuring in december werd hij nog afgewezen, met name op het springen. Van Woudenbergh: "Zijn veulens zijn positief, het is een echte kleine maat en vandaag liep hij aan de hand veel beter dan tijdens de voorkeuring los. Bovendien heeft de hengst een goed karakter. Kleine maat pony’s zijn vrijwel altijd bedoeld als kinderpony en dan is het belangrijk dat ze braaf zijn en netjes kunnen lopen. Daarom zijn we in dit geval over het springen heen gestapt."
De goedgekeurde hengsten zijn:
Orlean (Orlando x Klootwijkhoeve’s Walter) Noordhof’s Surprise (Brummerhoeve’s Boss x Valentino) Tongerenhof Osmium (Tongerenhof Peridoot x Valentino) Marjon Naughty Boy (Verdi x Nieuwmoed’s Patrick) Arpad D.J. (Kantje’s Armando x Young Winsome’s Adrian) Hoppenhof’s Tycko (Nieuwmoed’s Patrick x Brummerhoeve’s Boss) Elshofs Marnix (Justice HR x Nieuwmoed’s Patrick) Polsbury Pavarotti (Polsbury Pirelli x Marits Mistique) Haywards Guardsman (Long Copse Elton x Springmoor Lightning) Comm’s Forest Dragon (De Vriesjes Mitch x Halenshof Wilfred)
dus dat was het verhaal van guardsman, het was een mooie drukke en gezellige keuring.
amazingstar
Geplaatst: 20-02-11 17:07
wat leuk!
marjon Naughty boy is van mijn vaders boekhouder en kennissen van mij misschien mijn merrie er door laten dekken..en nu is hij officieel dekhengst, wel leuk!
annastasia
Geplaatst: 20-02-11 17:28
amazingstar schreef:
misschien mijn merrie er door laten dekken..en nu is hij officieel dekhengst, wel leuk!
Niet te vroeg juichen, ze zijn nog niet definitief goedgekeurd.
Vooral de laatste 2 ga ik goed in de gaten houden dit jaar.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 20-02-11 20:13
Helaas is het wel zo dat als je nu je merrie laat dekken, en de hengst het verrichtingsonderzoek niet doorkomt, het veulen in het F-register komt. Erg jammer, want het stimuleert niet om nu een jonge hengst te gebruiken. Bovendien, na het zien van de jaargang van 2010 tijdens de gebruikspresentatie, vraag ik me ook af of het NNFPS niet beter het NRPS kan volgen in de verrichtingen, waar een jaar uitstel mogelijk is. Het is toch een fikse kluif voor die jonkies, en het is ook niet een representief iets voor de hengsten. Vrijwel ieder dier wordt in eerste instantie minder als ze net onder het zadel zijn, qua bewegingen ook, en deze cijfers dragen de hengsten wel hun hele leven mee.
Die Marjon Naughty Boy heeft ook mijn interesse. Ik heb in 2009 een schitterend veulen van Verdi gehad, en mijn beste veulen was in 2010 van Bovenheigraaf's Camillo. Marjon Naughty Boy is een zoon van Verdi, maar uit dezelfde moeder als Bovenheigraaf's Camillo.
confetti
Geplaatst: 20-02-11 21:41
Ik had begrepen dat een aantal jaar geleden er afspraken waren gemaakt, dat wanneer een hengst bij een New Forest stamboek is goedgekeurd, deze goedkeuring door de andere stamboeken diende te worden overgenomen. Jammer dat zo'n hengst dan een rommelige start krijgt, eerst niet genomen en dan ineens kijken ze er maar niet meer naar en nemen ze hem wel, komt niet zo geweldig over op mij.
Ik ben erg benieuwd hoeveel hengsten er na de verrichting nog overblijven.
Dat klopt ook Confetti, maar wat er hier even niet bij verteld werd is dat zijn deklicentie t/m 2010 was, en hij wel degelijk opnieuw gekeurd moest worden.
kainda
Geplaatst: 21-02-11 06:44
trishvm schreef:
dus dat was het verhaal van guardsman, het was een mooie drukke en gezellige keuring.
Ik ben benieuwd wat je daarmee bedoeld?
trishvm
Geplaatst: 21-02-11 09:00
in december werd ie dus ster en niet doorverwezen naar afgelopen zaterdag. en het bovenstaand verhaal was dus de reden.
confetti
Geplaatst: 21-02-11 18:55
Neonlight schreef:
Dat klopt ook Confetti, maar wat er hier even niet bij verteld werd is dat zijn deklicentie t/m 2010 was, en hij wel degelijk opnieuw gekeurd moest worden.