Steun vanuit Duitse politiek voor brandmerken van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steun vanuit Duitse politiek voor brandmerken van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 19:39

http://www.horses.nl / http://www.st-georg.de

De Duitse politiek steunt de Duitse paardenfokkers die graag willen dat het brandmerken van hun paarden mogelijke blijft. Dat meldt Peter Bleser, voorzitter van de werkgroep voeding, landbouw en consumentenbescherming van de CDU/CSU, deze week in een persbericht. De Grünen spraken zich onlangs uit voor een verbod op het brandmerken.

Ze dienden een verzoek in voor wetsverandering. De parlementaire groep CDU/CSU houdt dat nu tegen. “De EU-regelgeving laat momenteel toe dat de paarden, in plaats van door te chippen, door middel van dijbranden worden gemerkt. Het branden is onmiskenbaar, effectief en voor iedereen met het blote oog te lezen.”

Naast veilige identificatie dient het branden volgens FN-voorzitter Breido Graf zu Rantzau traditioneel als merkteken van de Duitse paardenfokkerij, die dankzij de goede resultaten in de sport markleider is.

xTammyy

Re: Steun vanuit Duitse politiek voor brandmerken van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:19

Vind dat brandmerken altijd een beetje zielig eigenlijk.. Waarom niet chippen? Gewoon de dierenarts even bellen en die kan je zo vertellen welk nummer je paard heeft..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:33

je kan zelfs zelf een chipding kopen en dan kan je je chipnummer bekijken :P

ik vind hte brandmerken niks,

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:38

Daarom, waar is het voor nodig? Voor de sier?
Laten we dan ook allemaal een brandmerk op onze dij/bil zetten, vinden wij denk ik ook niet zo lekker.. :n

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:40

voor beiden valt wat te zeggen, maar een brandmerk doet even zeer en voor sommige paarden doet een chip de rest van hun leven zeer.

Dan kies ik toch voor dat brandmerk ipv chippen

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:47

Brandmerk word vaak ook met verdoving gedaan..
Ik vind de Chip pas fout, heb gehoord dat die in de bloedbaan kan komen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:50

Oh echt waar? Dat wist ik niet :X
Dacht dat brandmerk ook altijd nog gewoon zo er op gedrukt werd zonder verdoving of iets..

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:06

Ik vind brandmerken toch een stuk vriendelijker dan chippen. Het is zo gebeurt, paard heeft het amper door. Met chippen heb ik toch andere ervaringen!

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:31

Je kunt warm branden of vriesbranden. Warmbranden gaat door meerdere huidlagen, maar vriesbranden is veel oppervlakkiger en geeft daardoor weinig tot geen littekenvorming. Daardoor is vriesbranden veiliger en mooier omdat het niet echt verdikt is. Bij vriesbranden komen de haren wit terug, wat ik persoonlijk mooi vindt. Tegenwoordig wordt er vaak verdoofd bij brandmerken.
Met chippen is de kans veel groter op complicaties en ik heb al tweemaal gehad dat een veulen over gechipped moest omdat de chip er niet (goed) in zat; dat is pas traumatisch, want die tweede keer weten ze dat het pijn doet en die naald is toch echt een heel stuk dikker dan die om bij ons een oorbel in te schieten! Om maar niet te spreken over de complicaties bij wandelende chips (of is het chippen?) of halsspieren die een trauma oplopen met blijvende schade! Het gebeurt niet veel, maar het zal maar net jouw paard/veulen zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:36

Chippen is idd ook niet altijd een pretje en je leest er een hoop nare verhalen over. DNA vind ik dan beter maar dat is weer niet zo te zien.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:48

In het begintopic staat dat de EU regels branden toestaan i.p.v. chippen. Nu ben ik heel benieuwd hoe ze denken dit in Brussel op grote schaal toegepast te krijgen omdat in de wet hiervoor duidelijk staat dat alternatieven beperkt toegepast mogen worden.
Er staat dan weer niet bij wat 'beperkt' is maar er wordt zeker niet een hele paardenpopulatie van één van de grootste paardenlanden ter wereld mee bedoelt.

Als dit wordt toegestaan is dat wel een hele bijzondere ontwikkeling en ben ik benieuwd wat voor gevolgen dat gaat hebben in andere lidstaten.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 18-02-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:51

chips kunnen ook worden afgestoten.

Of brandmerken zo extreem pijnlijk is als wordt gedacht weet ik niet, als je goed brand is het binnen luttele seconden volledig gevoelloos.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:54

Met chippen kan meer worden gesjoemeld dan met brandwerk. Dat wis je niet zomaar uit.
Ik las een tijd geleden dat fjorden 2 brandmerken hoorde te hebben, mijn fjord heeft er 1. In het jaar dat hij zijn 2de zou krijgen werd het verboden in Nl.
Vind het wel jammer, nu is hij zo onaf :o

:+

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:03

Woogy schreef:

Of brandmerken zo extreem pijnlijk is als wordt gedacht weet ik niet, als je goed brand is het binnen luttele seconden volledig gevoelloos.

dat voel je nog wel even volgens mij. je verschroeit de huis eigenlijk en zenuwen die iets dieper liggen nemen dat gewoon waar. ik heb het een keer gezien hier bij ons op stal (DLD) dat een veulen werd gebrand. vond het geen prettig gezicht maar chippen is ook niet altijd even leuk. beide hebben voors en tegens. ik persoonlijk vind een brandmerk trouwens wel lelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:04

Brandmerken kan met vloeibare stikstof en dat is minder pijnlijk dan warm branden.
Chip is niet ongevoelig voor fraude en kan onklaar worden gemaakt, en er is kans op ontstekingen, fistels en andere blijvende schade.
DNA profiel kan niet gefraudeerd worden, een een Irisscan is ook een snelle en niet invasieve manier om een paard te identificeren.

Voor een recent topic omtrend complicaties bij de chip: [MD] Fistel door chip?

Op zich heb ik geen probleem met brandmerken, alleen is het brandmerk in Duitsland ook heel erg verbonden aan een stamboek en niet alleen ter identificatie. En dan vind ik het weer niet nodig...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:10

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:14

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:17

carolalisa schreef:
Woogy schreef:

dat voel je nog wel even volgens mij. je verschroeit de huis eigenlijk en zenuwen die iets dieper liggen nemen dat gewoon waar. ik heb het een keer gezien hier bij ons op stal (DLD) dat een veulen werd gebrand. vond het geen prettig gezicht maar chippen is ook niet altijd even leuk. beide hebben voors en tegens. ik persoonlijk vind een brandmerk trouwens wel lelijk.

als je een brandmerk zet, maak je in een paar seconden een 3e graads brandwond, dan zijn de zenuwen weggebrand, dat voelt hij dus niet.
het is juist de huid erom heen die bij brandwonden pijn gaat doen, maar omdat het zo precies is, zullen er weinig to geen 2e graads brandwonden optreden, daarnaast geneest het ook heel snel.
ik vindt chippen eigenlijk veel pijnlijker, die naald is heel dik, moet er niet aan denken om dat ding in mijn lichaam te moeten krijgen!!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:23

@ vaa: om derde graads brandwonden zitten altijd eerste of tweedegraad brandwonden. ik weet ook niet precies of het brandmerk zelf echt een derdegraads brandwond is. zo ver heb ik mij er nooit in verdiept.

overigens kan een chip dus ontstekingen veroorzaken maar dat kan een brandmerk net zo goed.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:57

Een chip kun je er natuurlijk altijd weer uit halen.. maar toch vind ik de voordelen van chippen groter als van brandmerken. Het is een traditie maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het daarom moet blijven bestaan.
Wat mij betreft gewoon afschaffen. Net als staarten couperen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:58

Het brandmerken haalt het toch echt niet bij het couperen van staarten, wat een vergelijking!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 23:36

Duitse rassen krijgen vaak meerdere brandmerken
Een als veulen, later weer een soms 2 en geloof me het doet pijn
De volgende dag zijn het blaren en pijnlijke huid
Chippen is een ogenblik, dat vergelijken is echt onzin en daar gaat dit topic ook niet over.

Het gaat om de Duitse stamboeken waarvan de mensen op nationale wedstrijden willen zien uit welke staatsfokkerij de paarden vandaan komen die in de ring lopen, ik vind het ongelooflijk dat dit nog steeds mag

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 02:05

Cassidy schreef:
Het brandmerken haalt het toch echt niet bij het couperen van staarten, wat een vergelijking!

Vind dat je best tradities met tradities mag vergelijken. Couperen word nu ook niet meer toegestaan, honden horen en staarten blijven er ook aan.
Dus een dier 'beschadigen' door middel van een brandmerk of wat dan ook vind ik niet van deze tijd omdat er ook alternatieven zijn hoe een paard/stamboek herkend kan worden.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 03:49

Mijn paard is ook gebrandmerkt (Nieuw Zeeland) maar dat is gebeurt dmv. bevriezing (stikstof) op de schouders. Links de fokker initialen en rechts het jaar en opvolging. Maar ook in Nieuw Zeeland wordt het branden vervangen door chips.
Overigens is het paard ook nog eens gechipped (Nederlandse regels), dus als Duitsland het brand(vries) merken weer wil toestaan, dan moet het niet zo zijn dat paarden bij bijv. export binnen de EU ook niet nog eens gechipped worden. Overigens worden de gevaren van chippen erg overdreven. Chips kunnen nooit in de bloedbaan terecht komen (ze worden onderhuids geplaatst) hooguit kan een chip gaan wandelen onder de huid, maar dat komt door verkeerde plaatsing op beweeglijk weefsel.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 09:30

Gelukkig!!! Er is nog hoop!!!