Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 10:49

http://www.levendehave.nl

Voor 1 mei moet de Sectorraad Paarden een welzijnsplan presenteren. Uiterlijk 14 mei moet er duidelijkheid bestaan over de vervolgstappen. Het uitstel dat staatssecretaris Bleker aan de sectorraad had verleend, is gisteren door een meerderheid van de Tweede Kamer ongedaan gemaakt.

Bleker wilde de Sectorraad Paarden tot 1 september de gelegenheid geven om met een uitwerking van het Plan van Aanpak te komen. Dat gaat de kamerleden Ouwehand (PvdD) en Grashoff (GL) niet snel genoeg. Zij dienden een motie in waarin het uitstel ''niet geloofwaardig'' werd genoemd. De sectorraad is al drie jaar bezig met het maken van een gedetailleerd welzijnsplan, waarin niet alleen beleidsvoornemens worden geuit, maar waarmee ook concrete veranderingen in gang worden gezet.

De Dierenbescherming heeft onlangs een paardenbesluit gepubliceerd, met voorschriften voor het houden van paarden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:03

Hehe, eindelijk! _/-\o_

GQMMS

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:20

goed! Al ben ik het met een enkel punt niet eens in het voorschrift dat de Dierenbescherming heeft op gesteld.

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:24

Yes eindelijk! Laat die paardensnorren maar groeien :+

Maar even wat serieuzer: Ik hoop dat hiermee veel onnodig paardenleed gaat worden voorkomen. Ik ben alleen benieuwd hoe een paar dingen uit het besluit in de praktijk toegepast gaat worden, volgensmij staan er heel veel paarden boven de 1.50 in een box van 3x3 :\ Gewoon omdat dit een gebruikelijke boxmaat is die geleverd wordt. Hoe ga je dit ineens veranderen?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:25

Nou je kunt ook alles overdrijven ! _O- En dat gaat het zeker ook weer alleen vor Nederland gelden ? Typisch !

Kwa huisvesting en beweging kan ik me er zeker in vinden ,maar zie je het al voor je ;alle sportpaarden met lange pluimen haar uit de oren ? ! :P

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:26

amaze schreef:
Nou je kunt ook alles overdrijven ! _O-

Kwa huisvesting en beweging kan ik me er zeker in vinden ,maar zie je het al voor je ;alle sportpaarden met lange pluimen haar uit de oren ? ! :P

Ha ja daar doelde ik ook op, en die hengsten/merries voor de keuring dan, als je niks uit die oren mag knippen, zul je maar net een paard hebben met heuuule grote oren en veel haar :')

heene040

Eindelijk en nu maar hopen dat er veel meer controles komen. En dat er ook daad werkelijk stappen tegen de eigenaren van paarden/pony's worden ondernomen.

Tamadine

Ik vind het op zich wel goed dat dit zo aan de orde komt. Sommige onderdelen vind ik wel wat overdreven, maar goed, daar zullen hun redenen wel voor zijn.

Maar wat ik mij afvraag. Vanaf een paard groter dan 1,50 mag deze niet meer in een box van 3 bij 3 staan, omdat deze dan te klein is. Betekend dit dan dat eigenlijk 75% van de mensen/stallen hun stallen moeten gaan vergroten?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:28

Zijn de haren in de oren dan tastharen?? Mijn inziens niets.
Ik denk dat er meer geduid word op haren bij en rondom de mond en ogen. Qua ogen kan ik me het ook wel voorstellen, want als je die flink weg knipt voelt een paard pas misschien te laat aan als iets zijn oog nadert, met alle gevolgen van dien.

ginouque schreef:
amaze schreef:
Nou je kunt ook alles overdrijven ! _O-

Ha ja daar doelde ik ook op, en die hengsten/merries voor de keuring dan, als je niks uit die oren mag knippen, zul je maar net een paard hebben met heuuule grote oren en veel haar :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:29

Sommige dingen vind ik overdreven, begin nou eens met minimaal een X aantal uur naar buiten verplichten..
Of in ieder geval, dat elke stal die optie moét bieden, want dat gebeurt al niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:29

10. Paarden die buiten worden gehouden beschikken over permanent toegankelijke
schuilgelegenheid.

Ik denk dat er veel eigenaren zijn die moeten stoppen met hun paard[en] omdat ze van de gemeente géén schuilstal/afdak mogen bouwen. Aangezien het verboden word paarden buiten te houden die geen schuilstal hebben?

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:35

Misschien dat ik t heel zwart wit zie... En misschien krijg ik nu half bokt over me heen... Maar 4 vrije bewegingsuren per dag??
Mijn pony staat van eind maart begin april tot oktober overdag op t land ( niet 24 uur ivm bevangenheid ) , in de overige maanden staat hij regelmatig of een paar uur op t land of een paar uur in de bak... Maar ik heb ook met andere mensen te maken, die van mij staat zeker 4 keer in de week een paar uur " los " maar dat wisselt tussen de 1,5 en 4,5/6 uur...Verder loopt / traint hij praktisch iedere dag, de ene keer wat fanatieker dan de andere keer, maar hij staat nooit, maar dan ook nooit een dag stil, maar er zijn ook weleens dagen dat ie bijv niet " los " komt, maar wel goed loopt... Volgens mij krijgt ie daar niks van, en ik durf te zeggen dat m'n shetje echt wel gelukkig is...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:37

Op zich misschien best goed dat er wat eisen gesteld gaan worden, maar sommige dingen gaan wel erg ver en zijn behoorlijk betuttelend.

Tamadine schreef:
Maar wat ik mij afvraag. Vanaf een paard groter dan 1,50 mag deze niet meer in een box van 3 bij 3 staan, omdat deze dan te klein is. Betekend dit dan dat eigenlijk 75% van de mensen/stallen hun stallen moeten gaan vergroten?

Dat zal vaak niet mogelijk zijn, waarschijnlijk zullen er aan nieuw te bouwen stallen andere eisen gesteld gaan worden?

PartoutZ

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:39

Er staat een fout in artikel 3 lid 4 :+

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:42

Artikel 9 nr 1 vind ik ook wat... Moeten we nou met zn allen zo'n bewijs gaan halen? Ik heb mijn paard nooit bij een tandarts gehad. Mag ik nou straks geen paard meer houden?

Sommige regels vind ik wel ene beetje overdreven!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:42

PartoutZ schreef:
Er staat een fout in artikel 3 lid 4 :+

Zag ik ook al.

@moonfish13, dat staat er ook in. Dat paarden minimaal 4 uur op een dag vrij moeten kunnen bewegen.
Daar komen veel paarden al niet aan in de winter, en dat vind ik echt een schande. En 4 uur vind ik nog heel erg weinig.

@Gohya, daar ben ik het mee eens. Er zijn heel erg veel gemeentes waar je geen schuurtje ofzo mag neerzetten in de wei.

En dan nog wat, dus alle mensen die geen paarden meer mogen houden omdat het paard het niet goed genoeg heeft volgens hun, waar moeten al die paarden heen dan? Ik ga er niet van uit dat veel mensen aan al deze eisen kunnen voldoen (inclusief mij zelf).

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:45

vind het wel goed op een paar dingen na
hoe gaan ze dat doen met je 4 uur buiten gooien edward en anky gaan hun best paard echt niet 4 uur buiten gooien
en weef rek als je paard weeft en dat rek mag niet dan heb je kans dat jeje paardje binnen een paarjaar weg kan brengen
schuil stal als jou paard een buiten paardje is en je voert hem goed denk je toch niet dat tie met slecht weer binnen gaat staan
maar dat er goede regels komen van het scheren van bepaalde plekken en het transport van de paarden hoop dat het werkt en dat er gecontroleerd word en ben benieuwt :j

bij de dieren bescherming werken niet allemaal mensen met verstand
als er een shetlanders dag en nacht op het land lopen en allemaal veel te vet zijn tegen het hoefbevangen aan zitten en dat er dan gebeld word door omstander die langs rijden en bellen dat er geen voer is voor de beestjes en de dieren bescherming dan leuk langs komt en dan gaat zeggen dat en kuil of hooi gevoerd moet gaan worden tewijl ze al te vet zijn ;(

denk ik neem een opleiding paarden houden

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:48

Angeliekje schreef:
Artikel 9 nr 1 vind ik ook wat... Moeten we nou met zn allen zo'n bewijs gaan halen? Ik heb mijn paard nooit bij een tandarts gehad. Mag ik nou straks geen paard meer houden?

Sommige regels vind ik wel ene beetje overdreven!

Ik denk dat dat gaat om degene die jouw paard houd..
Dus je stalhouder is de houder van jouw paard & jij bent de eigenaar.
Tenminste.. zo lees ik het..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:55

tiger27 schreef:
bij de dieren bescherming werken niet allemaal mensen met verstand

Niet ? :Y)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:05

Hoewel ik er wel voor ben dat er heel wat verbeterd kan worden voor heel veel paarden ben ik erg benieuwd hoe ze e.e.a. gaan uitvoeren en controleren. Komt er een ambtenaar in de wei staan om te kijken hoe lang een paard in de wei staat?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:07

Ik vind de meeste van die regels veel te ver gaan. En als die regeltjes allemaal gecontroleerd moeten worden, vraag ik me af waar ze de mensen vandaan willen halen die dat moeten doen (wel weer goed voor de werkgelegenheid, dat wel ;) ).

Klein voorbeeldje: veulen pas met zes maanden afspenen? Wij hebben een paar jaar geleden een veulen met vier maanden af moeten spenen, omdat de merrie broodmager werd. Veulen was de hele dag mama aan het plagen en trok haar helemaal leeg. Moet je dan de merrie doodziek laten worden (of erger...)? En dat is dan maar één voorbeeldje. Zoals gewoonlijk slaat de dierenbescherming weer lekker door... *zucht*

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:08

Laat ze eerst druk gaan maken over... A de echte gevallen en B welzijn van nederland zelf

Overigens werkt het wel op mijn lachspieren hoor die regels...hebbie die gasten niks beters te doen

loesharmsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:15

Heel goed dat dit er is.

Maar inderdaad oren van n paard niet uitknippen? die van mij vind dat echt heerlijk als hij het niet wilde zou ik het ook niet doen.
En haren bij de mond heb ik laatst ook al een keer gehoord dat je die niet mag knippen waarom niet om dat het 'voelers' zijn?

Paard 4 u per dag eruit moeten ze ook mee uitkijken straks gaat iemand 4 u op een dag rijden.
Maar 1 uur eruit en rest op stal is natuurlijk ook niet goed ,dan krijgen veel manege's problemen!!

gr

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:17

4 uur eruit dat zou betekenen dat er overschot aan paarden komen met name al die sportpaarden uit de randstad en wat dacht je van de sportpaarden van denk je nou echt dat Totilas er 4 uur per dag uit komt of hebben we weer uitzonderingen?

Bovendien in paspoort moet staan waar het paard voor gebruikt wordt? Donder toch op
Is er ook iemand die de wetsvoorstel gaan verdedigen ofzo

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:18

tita schreef:
4 uur eruit dat zou betekenen dat er overschot aan paarden komen met name al die sportpaarden uit de randstad en wat dacht je van de sportpaarden van denk je nou echt dat Totilas er 4 uur per dag uit komt of hebben we weer uitzonderingen?

Bovendien in paspoort moet staan waar het paard voor gebruikt wordt? Donder toch op
Is er ook iemand die de wetsvoorstel gaan verdedigen ofzo

Totilas staat toch ook niet in Nederland? :+
en er zijn ook zat sportpaarden die er wel gewoon een flink aantal uren uitkomen, ook in de topsport :)