Ongelukkige val met paard zorgt voor nodige verwarring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ongelukkige val met paard zorgt voor nodige verwarring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:05

www.gva.be

Een incident met een paard in het grensgebied van Mol-Postel met Nederland zorgde dinsdagnamiddag voor heel wat verwarring bij de hulpdiensten. Een vrouw die in de Postelse Steenovens met een paard op wandel was, raakte met haar been verwikkeld in het touw van het dier en kwam zwaar ten val. Daarbij liep ze een dubbele beenbreuk op.

In totale paniek belde ze de hulpdiensten op, maar omdat haar gsm-signaal opgepikt werd door de dichtstbijzijnde Nederlandse mast kwam ze bij de brandweer in Eindhoven terecht. Die stuurde een ploeg ter plaatse en overwoog om de traumahelicopter uit te sturen.

Dat is een medisch urgentieteam, zowat de Nederlandse variant van de Belgische MUG. Ook de brandweer van Mol stuurde een ziekenwagen en de MUG uit, maar die mochten halfweg al terugkeren. Uiteindelijk bracht de ziekenwagen van de Arendonkse brandweer de ongelukkige vrouw naar het ziekenhuis.

ponyranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:11

ze raakte met haar been verwikkeld in het touw van het dier?
lijkt me iets heel vreemds....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:13

ponyranch schreef:
ze raakte met haar been verwikkeld in het touw van het dier?
lijkt me iets heel vreemds....

Wat is daar vreemd aan? Met een beetje onhandigheid en pech krijg je dat wel voor elkaar hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:14

Ach, je hebt zo van die mensen die met hun paard gaan wandelen met een longeertouw. Op zich niets mis mee, maar er zijn er veel die dan zo een eindje laten slepen. Als dat dan rond jouw been gaat en het paard schiet in paniek omdat jij valt, is het snel gebeurd.

Fransje_70

Re: Ongelukkige val met paard zorgt voor nodige verwarring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:17

Met een longeerlijn lopen is helemaal niet gek bedacht, als paard ervan door schiet heb je er meer aan dan aan een halstertouw. Je kan t ongelukkig treffen, bijv dat je even niet oplet, je stapt op je longeerlijn, net op dat moment schiet t paard ervandoor die je dan hardhandig omtrekt, zoiets zie ik dan wel voor me bij een dubbele beenbreuk...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:54

Fransje_70 schreef:
Met een longeerlijn lopen is helemaal niet gek bedacht, als paard ervan door schiet heb je er meer aan dan aan een halstertouw. Je kan t ongelukkig treffen, bijv dat je even niet oplet, je stapt op je longeerlijn, net op dat moment schiet t paard ervandoor die je dan hardhandig omtrekt, zoiets zie ik dan wel voor me bij een dubbele beenbreuk...

Inderdaad kan het me ook wel iets bijvoorstellen dat je dan een longeerlijn doet.

Sterkte voor de mevrouw :)

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:00

hoe het ook gegaan is, ik vindt het erg sad for her!!

hoop dat ze snel opknapt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:02

Wat een pech en naar verhaal. zo zie je maar weer een ongeluk zit in een klein hoekje!

supermel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:31

Ik geef heel eerlijk toe dat ik al 2 (!) x hard ben gevallen doordat ik een paard aan de dubbele longe had die panisch door de baan vloog.. Voetje in de (dichte) lijn zetten is zo gebeurd en als t beestje dan weg scheurt ( }:0 ), en jij dus al (zit)ski-end er achteraan getrokken wordt heb je weinig kans om je voet er weer uit te krijgen.. In mijn gevallen was het achteraf zeer komisch, vooral als er mensen waren die het evt zagen gebeuren :D (gelukkig waren die er niet..!) Dit is wel even een pijnlijk "foutje"..

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:36

Nou wat een verhaal hé zo staat er geen hulpdienst klaar en hier van alle kanten af, maar goed ze zal nog een aardig tijdje moeten relavideren , en wat ik mis in het verhaal wat is er met het paardje gebeurt is die naar huis gerend of had ze die nog vast?

ik ben zelf 1,5 jaar geleden ongelukkig gevallen omdat mijn paardje wegsprong, en heb nu nog last van mijn knie.

Dus heel veel sterkte voor deze mevrouw.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:38

Het artikel is net zo verwarrend als de situatie moet zijn geweest. Wel naar voor mevrouwtje..

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:39

Ach arme vrouw! Gelukkig was er genoeg hulp onderweg! Sterkte!

Ongeluk zit in een klein hoekje hoor. Hier was iemand op stal die even twee paarden uit de wei ging halen, touw sloeg om dr vinger, paard gaf een ruk, weg vinger!

cvelthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:48

Jeetje, sterkte mevrouw!
Vorig jaar sprong mijn pony voor de tractor, gebeurd ook zo ineens..

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:21

Dat noem ik een geluk ,bij een ongeluk.
ooit eens er af gegaan,en been uit de kom,en er kon geen hulpdienst komen.
de wandeling was vanuit Belgie ingericht,het gebeurde 2 km over de grens in frankrijk.
de belgische ambulance mocht frankrijk niet binnen,en de franse ambulanciers hadden net een dagje staking.
Ik had een onervaren Weltmeier onder het zadel,en dat paardje was stkm 1m84.
De eeste en de 2e hindernis gingen goed,maar boven de dubbele draaide hij terug,ik lag eraf,boven de hindernis,en mijn been zat nog in de stijgbeugel vast aan de andere kant van de hindernis.
paardje stond gelukkiglijk vast,kon niet vooruit nog achteruit.
Onderste ledemaat volledig uit de kom gedraaid.
en daar lig je dan,met dat been die de andere kant op draait.
en dan kan en mag er geen hulp komen.
Met behulp van 2 ruiters,het been zomaar op zijn plaats getrokken(niet doen ,aub).
en dan op het paard geklauterd,toch nog eens de hindernis gesprongen,en dan in stap ,naar de belgische grens,en daar in de ambulance.
ik heb er niets aan over gehouden,maar ik denk te weten hoe een vrouw zich voelt,tijdens de bevalling.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:32

trekruiter schreef:
Met behulp van 2 ruiters,het been zomaar op zijn plaats getrokken(niet doen ,aub).
en dan op het paard geklauterd,toch nog eens de hindernis gesprongen,en dan in stap ,naar de belgische grens,en daar in de ambulance.
ik heb er niets aan over gehouden,maar ik denk te weten hoe een vrouw zich voelt,tijdens de bevalling.

_/-\o_ Mag ik zeggen, knap hoor! Mij hadden ze eerst ter plekke knock-out mogen slaan voor ze zoiets probeerden :).

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 19:54

M3lisss schreef:
Het artikel is net zo verwarrend als de situatie moet zijn geweest. Wel naar voor mevrouwtje..

Ja dat dacht ik ook al, moest 2x lezen. :+
Wel sneu zeg, maargoed gelukkig is ze goed in het ziekenhuis aangekomen.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:21

Gimli_ schreef:
M3lisss schreef:

Ja dat dacht ik ook al, moest 2x lezen. :+
Wel sneu zeg, maargoed gelukkig is ze goed in het ziekenhuis aangekomen.

Ja dat had ik ook..
Veel sterkte voor die vrouw!

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:17

Fransje_70 schreef:

en wat als je paard buiten schrikt en je houd hem niet en hij gaat er alsnog vandoor??
dan kan het touw ook de benen van je paard wikkelen en die kan dan vallen met allegevolgen van dien
al met al geen fijne ervaring voor die vrouw
hopelijk is snel weer beter en houd ze er niet iets blijvends aan over

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:27

Hoop dat die mevrouw er niks aan overhoudt inderdaad, heb het zelf ook al eens gehad, weet nog steeds niet hoe maar mn been raakte verstrikt in de longeerlijn, en ja daar zat/lag ik achter een shet aan te skiën, gelukkig was mn moeder in de buurt om me te redden :=

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:36

trekruiter wat een ongelukkige situatie maar erg debiel dat je dan nog een hindernis springt?!

Vervelend voor de mevrouw, hopelijk heeft ze een goed herstel.
maar beter te veel hulp dan geen hulp!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:16

in ieder geval goed dat de vrouw een telefoon bij de hand had...

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 09:26

vind dat best gevaarlijk mt een longeertouw wandelen..heb zelf altijd halstertouwtje...als paard schrikt heb je ook genoeg aan je halstertouw hoor, is mijn m,ening. Hoe langer het touw word, hoe minder kracht je er nog op hebt.

Mijn paard ging er ook eens vandoor, halstertouw, touw werd steeds langer dus uiteindelijk moest ik wel loslaten want de kracht verloor ik..paard rende weg en ging op t halstertouw staan, wat netjes afbrak zodat er geen ongelukken gebeurde. Heb haar een straat verder weer opgepakt maar ik denk als er een longeerlijn aan had gezeten,. dat OF ik erin was blijven hangen OF paard... enge gedachte hoor...

Sterkte voor de mevrouw, naar verhaal als je daar ligt te wachten.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:41

Nou ik ben gevallen om dat het touw te kort was en ook moest loslaten, knie is nog steeds niet goed,

Ik ga helemaal voor het wandelen met de leadrope, ik vind het ideaal,
maar toch sneu allemaal