Haflinger hengst Sterago krijgt na bemerking groen licht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Haflinger hengst Sterago krijgt na bemerking groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:37

http://www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

De Haflinger hengst Sterago is in ere hersteld. De in Duitsland al goedgekeurde hengst, werd op de hengstenkeuring in Nederland niet goedgekeurd vanwege een veterinaire bemerking. Eigenaar Els Nijenhuis liet het daar niet bij zitten. Op de Faculteit in Utrecht is geconstateerd dat er in géén geval sprake was van een overbeet. Sterago kreeg daarom alsnog groen licht.

Klik hier voor het hele artikel.

Mando

Re: Haflinger hengst Sterago krijgt na bemerking groen licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:00

Netjes en fijn voor de eigenaren

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:07

Netjes dat ze groen licht gegeven hebben, alleen wel zonde van een dekbeperking.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:25

Idd fijn voor de hengst en de eigenaren, al vind ik het wel erg onprofessioneel van het stamboek.
Zulke afwijkingen moeten goed bemerkt worden en niet half als daar eigenlijk geen sprake van is.....

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:28

Els gefeliciteerd alleen waarom nou weer een dekbeperking...beetje jammer van de jury

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:41

Super! :)

En tsja.. Dekbeperking.. Je moet wat om nog enigzins in je gelijk te staan denk ik dan. :P

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:43

Gefeliciteerd voor de eigenaresse!!

Beetje jammer van de dekbeperking...

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:46

Fijn dat het opgelost is!

Ik ben van mening dat er in deze geen sprake is van onprofessionaliteit van het stamboek. De betreffende va conculdeerde een overbeet en heeft aan de hand daarvan de regels gevolgd. 'Het stamboek' kan ter plekken niets veranderen aan het oordeel van een professional. Wijselijk heeft de eigenaresse deze hengst vervolgens laten bekijken in Utrecht. Zij hebben de diagnose gesteld dat er geen sprake is van een overbeet. Deze diagnose had niet gesteld kunnen worden door 'het stamboek', maar alleen door een veearts. Geen onprofessionaliteit van het stamboek dus, zij hebben immers de professie niet om deze diagnose te stellen.

Ik heb deze hengst irl op de keuring gezien en ik kan het feit dat hij een dekbeperking gekregen heeft wel volgen. De hengst deed op de keuring wat zwaar en eenvoudig aan.

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:53

Ja hij kwam net uit duitsland aan..
En gelijk andere mensen en andere plek beetje veel allemaal...

Nou hopen dat ze hem volgend jaar zonder dekbeperking krijgen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:57

Wat ik niet begrijp: Een overbijt is toch duidelijk? Hoe kan iets eerst wel een overbijt zijn en vervolgens niet meer?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 17-02-11 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:58

Nou ik denk toch wel dat de jury daar in mee stemt toch....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:59

ik vind het altijd zo'n gedoe met deklicenties ed...

maar het is toch raar dat er eerst een overbeed word geconstateerd, en daarna niet meer...

ook ben ik van mening een hengst helemaal goed te keuren of helemaal niet...

maar niet half om half dmv een dekbeperking...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:00

Dekbeperking is omdat de hengst niet voldoende in het type staat. Kan ik me wel in volgen (even in het algemeen).
Een hengst kan prima vetarinair in orde zijn, maar niet voldoende bij het fokdoel liggen. Je kan zo''n hengst niet afkeuren (want hij is goed) maar je wilt er ook niet teveel veulens van. Logisch dus dat je er dan een dekbeperking aan hangt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:01

stef schreef:
Wat ik niet begrijp: Een overbijt is toch duidelijk? Hoe kan iets eerst wel een overbijt zijn en vervolgens niet meer?

De DA die aanwezig was bij de keuring dacht het te zien, maar hij kon de mond van Sterago niet goed openkrijgen om het goed te kunnen zien. Hij heeft daarom toch maar de conclusie getrokken dat Sterago een overbeet had en daarom hebben ze hem in eerste instantie afgekeurd. :)

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:04

Naar wat ik begrepen heb was de hengst aan het wisselen en gaf dat het beeld van een overbeet.

@Peelie; de hengst afkeuren kan niet vanwege het feit dat hij in Duitsland goedgekeurd is. Met het geven van een dekbeperking wordt aangegeven dat hij, ondanks zijn goedkeuring in Duitsland, voor de Nederlandse fokkerij niet zo veel toegevoegde waarde heeft. Indien hij zich in zijn voordeel ontwikkeld kan zijn dekbeperking volgend jaar opgeheven worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:05

upendo schreef:
stef schreef:

De DA die aanwezig was bij de keuring dacht het te zien, maar hij kon de mond van Sterago niet goed openkrijgen om het goed te kunnen zien. Hij heeft daarom toch maar de conclusie getrokken dat Sterago een overbeet had en daarom hebben ze hem in eerste instantie afgekeurd. :)

Hmmz, dubieus... Ik weet dat tanden met wisselen schots en scheef kunnen staan, maar dat hoeft nog geen overbeet te betekenen. Daarbij is dit meestal lastig bij het constateren van een ónderbeet, over is een stuk eenvoudiger

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:07

Toch maar de conclusie getrokken is ook wat kort door de bocht. Zijn gebit wás niet in orde, maar dit kwam door het wisselen en niet door een erfelijke overbeet. Het wisselen ging niet goed doordat hij een trap tegen zijn kaak heeft gehad.

Edit: @ Stef, het ging om een paar mm geloof ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:11

het gaat altijd om een paar mm. Bij ons stamboek is een overbeet helemaal niet toegestaan en een onder tot 2 mm (of was het nou andersom?)
Punt is wel dat je hier ook zelf zorg voor kan dragen. Voor je naar de keuring gaat kijk je in zn mond, en als je twijfeld zorg je voor een DA verklaring.
Niet dat ik nu alles bij de eigenaar neer wil leggen, absioluut niet, maar zo kan je dergelijke misverstanden wel voorkomen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:13

Ben ik met je eens, hoewel de eigenaar dit wel heeft gemeldt. Maar deze hengst gaat het ook niet redden. De eerste S10 hengst die door de afstammelingenkeuring komt moet ik nog leren kennen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:54

Gefeliciteerd, wat scheef zeg van het Kvth!
Wat bedoel je daarmee Lyonesse!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:05

dat er tot nu toe nog geen hengsten met een dergelijke beperking een afstammelingen onderzoek met positief gevolg heeft afgelegd
of dat het in ieder geval heel erg moeilijk is om een hengst met een dergelijke dekbeperking door een afstammelingen onderzoek heen te krijgen met positief gevolg

wat ook niet echt onlogisch is omdat er maar een beperkt aantal afstammelingen zal zijn door de dekbeperking en een juist beeld van de hengst krijgen dan toch moeilijker is en dat vaak in het nadeel van de hengst werkt
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 17-02-11 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:06

Netjes! gefeliciteerd voor de eigenaren

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:28

..
Laatst bijgewerkt door amazone77 op 19-09-23 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:56

Ben benieuwd of hier nog een vervolg op komt. Vind de S10 ook wat apart.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:57

amazone: Als ze de hengst niet voldoende bij het fokdoel vinden staan is dat toch logisch? Waarom kunnen mensen zich nou nooit eens bij een beslissing van t stamboek neerleggen?