Piroplasmose ontdekt in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sans6

Piroplasmose ontdekt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 18:41

Horses.nl

De wereldorganisatie voor diergezondheid OIE liet vandaag weten dat in 2010 de ziekte piroplasmose is aangetroffen bij paarden in Nederland. Dit blijkt uit een onderzoek van faculteit Dierengeneeskunde in Utrecht naar tekenziekten bij paarden.

De faculteit voerde in de zomer van 2010 onderzoek uit naar de omvang en ernst van tekengerelateerde aandoeningen bij paarden. De onderzoekers wilden onder meer weten hoeveel dieren besmet zijn, hoe gevoelig paarden zijn voor lyme en in hoeverre andere door teken veroorzaakte aandoeningen bij paarden, zoals het in Frankrijk voorkomende piroplasmose, de grens over kunnen steken.

Lees het complete artikel hier.

Verwant artikel: [VN] Onderzoek tekenziektes bij paarden

geerke

Re: Piroplasmose ontdekt in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 23:45

piroplasmose is wel iets anders dan lyme...hier in frankrijk heeft ongeveer 70% van de paarden piro of lyme.
Mijn fries ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:08

geerke schreef:
piroplasmose is wel iets anders dan lyme...hier in frankrijk heeft ongeveer 70% van de paarden piro of lyme.
Mijn fries ook.

Wat merk je dan aan je paard?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:32

Bij piroplasmse is het vrij hoge koorts,mijn paard had een moment 41 graden.Soms meteen dikke spronggewrichten achter,in mijn geval de dag erna pas(anders had ik de link wel eerder gelegt).
Accute bloedarmoede,rode urine.
Vocht vasthouden onder de buik....dikke koker,als het een ruin of hengst is.
Mijn paard heeft 2x de accute vorm gehad,dan moet je er snel bij zijn en niet wachten tot de volgende dag met de da roepen anders gaat hij gewoon dood.
Met het goede medicijn knappen ze(vaak) zo weer op.
Soms is het nodig een tweede shot te geven als de koorts binnen een nacht niet gezakt is.
Was gelukkig niet nodig.

Hier wordt piroplasmose behandelt met Carbesia,wat je erg diep intramusculair moet inspuiten anders kan het abcessen veroorzaken.
Daarbij nog atropine intramusculair om de bijwerkingen van de carbesia...koliek te voorkomen.
(heeft mijn paard gelukkig ook geen last van gehad)
Daarbij nog evt. intramusculair een twee soorten anibiotica en een corticosteroide vijf dagen ,om de zwelling weg te krijgen in de gewrichten.(zit in een flesje)

Mijn paard heeft het chronisch....dat wil zeggen...het zit in zijn lijf,eeft er op dat moment geen last van ,en bij een uitbraak is het accuut.
Binnen een aantal uren is hij doodziek.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:38

Sizzle schreef:
Wat merk je dan aan je paard?

Woon ook in Frankrijk en mijn beide paarden hebben het gehad, maar ik was er gelukkig snel bij.
Ik kijk altijd goed naar mijn paarden en zie het daardoor snel als ze 'anders' zijn, als ze zich anders dan anders gedragen, en de gene die het eerste ziek werd vond ik een soort apathisch, maar het was niet makkelijk te zien en echt uitleggen wat er nou was kan ik niet, hij gedroeg zich gewoon anders dan anders en daardoor wist ik dat er iets mis was... lekker vaag sorry...
Daardoor heb ik zijn temperatuur opgenomen en hij bleek koorts te hebben.De koorts is daarna ook nog wel heftig geworden bij tijd en wijle, ik ging twee keer per nacht mijn bed uit om te kijken en te temperaturen want het is een vrij heftige ziekte waarbij je je soms afvraagt of ze het gaan redden (de tweede diende zich ook snel aan).
Had er gelukkig een goede dierenarts bij die direct pyro constateerde en daarop getest heeft en gelijk had, hij heeft ook voor de uitslag van het lab de medicijnen ervoor (ertegen :+) gegeven en na twee vervelende weken knapten ze beide gelukkig op.
Al met al zijn ze er goed doorgekomen, ik heb foto's op bokt gezien van een paard die helemaal onder de kale plekken zat en er op z'n zachts gezegd belabberd uitzag en zover is het met mijn mannen nog nooit gekomen.
Goed in de gaten houden dus en temperaturen als je verdacht gedrag ziet is dus mijn devies.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:43

geerke schreef:
dikke spronggewrichten achter,in mijn geval de dag erna pas(anders had ik de link wel eerder gelegt).
Accute bloedarmoede,rode urine.
Vocht vasthouden onder de buik....dikke koker,als het een ruin of hengst is.

Dat hebben mijn paarden allemaal niet gehad gelukkig.

Citaat:
Mijn paard heeft het chronisch....dat wil zeggen...het zit in zijn lijf,eeft er op dat moment geen last van ,en bij een uitbraak is het accuut.
Binnen een aantal uren is hij doodziek.

Wat gruwelijk en wat een zorg... Mijn paarden zullen het nog wel meedragen maar hebben tot nu toe (is nu 6 jaar geleden) er nooit meer last van gehad. *zoekt hout om af te kloppen*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:19

jee,dan heeft het bij jou toch nog lang geduurd.
Mijn Geerke was eigelijk na een paar dagen weer het mannetje.Wel nog wat moe.
Het duurde zeg maar een week toen hij weer bokte en rende.
Mijn fries heeft het gekregen 90 dagen na de jaarlijkse influenza/tetanus vaccin....tot 2x toe dus.
Hij wordt niet meer geent,in overleg met de da,en nu heeft hij het al drie jaar niet meer gehad.
Het wordt niet veroorzaakt door de enting,maar de enting vraagt veel van het imuunsysteem en dan heeft de parasiet de kans.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:24

Ik lees dit stukje en moet ineens denken aan het paard van een bokker die onlangs is overleden.
Die had dezelfde symptomen..

Ik wens haar heel veel sterkte toe de komende tijd.. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:27

femmefatale1 schreef:
Ik lees dit stukje en moet ineens denken aan het paard van een bokker die onlangs is overleden.

als het het paard is wat ik denk...(die merrie?)
Ik heb gepost daar of ze haar op piro hebben laten onderzoeken...ik dacht er ook al aan.
Sommige paard overleven het trouwens niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:32

geerke schreef:
Hij wordt niet meer geent,in overleg met de da,en nu heeft hij het al drie jaar niet meer gehad.
Het wordt niet veroorzaakt door de enting,maar de enting vraagt veel van het imuunsysteem en dan heeft de parasiet de kans.

:)* +:)+

Baat het niet dan schaadt het wél.

Idem ontwormen. Ook dat is schadelijk chemisch reinigen van de hele spijsvertering. Alleen zinvol als de wormschade gróter is. Daarbij moet bedacht worden dat het systeem geëvolueerd is om te werken met enige darmfauna en níet op chemisch reinigen.

Afgezien van 1 x per 10 jaar een tetanus-vaccinatie heeft een paardgericht gehouden gezond paard bar weinig ´hulp´ nodig.
Daar valt niet veel aan te verdienen door de pharmaceutische industrie en aangezien nagenoeg alle onderzoek betaald wordt door.....
Ook de veeartsenij eet niet van niets geven en wiens brood men eet, diens ...inderdaad.

Maar ja, ´Anky ent tegen west-nijl-virus´ :x

Pharmaceutica: Baat het niet, dan schaadt het wél.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:30

geerke schreef:
femmefatale1 schreef:

als het het paard is wat ik denk...(die merrie?)
Ik heb gepost daar of ze haar op piro hebben laten onderzoeken...ik dacht er ook al aan.
Sommige paard overleven het trouwens niet.

Ik bedoel idd die merrie.. :o

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:50

Weet iemand of mensen het ook kunnen krijgen? Ik woon in een gebied met veel teken. Sinds ik lyme heb gehad, ben ik wel voorzichtiger met teken geworden.