Het hof van beroep heeft dierenarts Niel S. veroordeeld tot een werkstraf van 200 uur, waarvan de helft met uitstel, voor diefstal en valse aangifte. Bij de dierenarts uit Meldert en een paardenfokker uit Aalst werden in 2008 dure gestolen toestellen aangetroffen. Het ging onder meer om twee echografietoestellen voor paarden die in juli 2008 gestolen werden uit de faculteit Diergeneeskunde Universiteit Gent.
De speurders vonden ook vier gps-systemen voor de geboortebewaking van paarden terug, waarvan de dierenarts beweerde dat ze bij hem gestolen werden. Volgens het openbaar ministerie stal S. in Strombeek-Bever met een van de medebeklaagden een draagbaar radiografisch toestel, ook al voor paarden, van maar liefst 60.000 euro. De zaak ging aan het rollen toen dierenarts S. in februari 2008 de pers bijeenriep om melding te maken van een gevaarlijke diefstal bij hem thuis.
Daar was volgens hem gif gestolen dat bedoeld was voor vee en dat 35 mensen zou kunnen doden. Wat later bleek dat S. zich zelf schuldig had gemaakt aan diefstallen. S. riskeerde drie jaar cel, maar kreeg in eerste aanleg 200 uur werkstraf, waarvan de helft met uitstel, naast een boete waarvan een deel met uitstel indien de man zich zou laten behandelen. De procureur-generaal ging daarop in beroep.
'Deze straf is niet in verhouding tot deze zwaarwichtige feiten', klonk het. Maar het hof van beroep volgde het vonnis van de eerste rechter en sprak dezelfde straf uit. Zowel S. als zijn medebeklaagde hebben altijd verklaard dat ze de diefstallen pleegden om aanzien te verwerven in het wereldje van de paardenfokkers, waar heel veel geld circuleerde.
nou inderdaad, het kan haast niet anders met zo'n naam
Dit vind ik wel heel triest : ''Zowel Steleman als zijn medebeklaagde hebben altijd verklaard dat ze de diefstallen pleegden om aanzien te verwerven in het wereldje van de paardenfokkers, waar heel veel geld circuleerde.''
Echt heel zielig om aanzien te verwerven, tjongejonge
Zielig hoor dat je als dierenarts moet gaan stelen, als ik kijk wat ik bij de DA inlever als mn paard ziek is geloof ik niet dat ze nu zóveel tekort komen....
Onali
Geplaatst: 17-02-11 10:21
Misdaad loont dus wel degelijk als ik het zo lees, zonde
ik vind die kerel erg erg dom trouwens. je hebt allerlei gestolen goederen in huis, en zet dan een actie op touw over diefstal waarbij hij de pers erbij haalt?