Veel paarden en pony's nog niet gechipt in Vlaanderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veel paarden en pony's nog niet gechipt in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 21:32

www.blid.be / Nieuwsredactie

Tijdens enkele bezoeken aan paarden de gelopen week, stelden medewerkers van de Vlaamse BLID vast dat er nog veel dieren niet waren geïdentificeerd. De identificatie van paarden, pony’s en ezels is verplicht sinds 31 december 2009. De reglementering voor de identificatie van alle paardachtige dieren werd op Europees niveau geharmoniseerd. De nieuwe regels werden op 1 juli 2009 van toepassing in alle landen van de Europese gemeenschap. De identificatie gebeurd door het plaatsen van een microchip, aan de linkerkant in de nek van de dieren en dient te gebeuren door een erkende dierenarts.

Citaat:
Het Koninklijk Besluit van 16 juni 2005 betreffende de identificatie en de encodering van de paarden in een centrale gegevensbank voorziet in een verplichte identificatie van alle aardachtige verblijvend op het Belgisch grondgebied door middel van : 1. een paspoort 2. een microchip 3. een mutatiedocument 4. encodering in de centrale gegevensbank beheert door de Belgische Confederatie van het Paard.

"De vaststelling dat er op dit ogenblik nog veel dieren rondlopen die niet geïdentificeerd zijn doet ons de wenkbrauwen fronsen," zegt BLID-voorzitter Dirk Blanchart. "Er lopen zelfs dieren bij die wel een chip dragen, maar die niet zijn ingeschreven in de centrale gegevensbank van het BCP (Belgische Confederatie van het Paard). Dit blijkt ons een truc van paardenhandelaars om met de dieren vrij te kunnen handelen, zelfs op paardenmarkten en uiteindelijk zijn de dieren niet eens geregistreerd op een naam. Onze medewerkers krijgen vanaf nu specifiek de opdracht om alle paardachtige dieren te scannen waarmee we worden geconfronteerd. Indien we geen identificatie aantreffen, worden de gegeven van de eigenaar doorgegeven aan de overheidsdiensten. Rond de identificatie is zelf een grote campagne gevoerd door het BCP.

De eigenaar /verantwoordelijke die voor zijn dieren de registratie en de identificatie niet uitvoert of handhaaft en de voorgeschreven documenten niet voorlegt, wordt gestraft met een geldboete van minimaal 500 € tot maximaal 25.000 € (art. 23§1, 2°, b van de Dierengezondheidswet van 24 maart 1987). Bij herhaling binnen de drie jaar na een vorige veroordeling wordt de straf verdubbeld. De administratie kan administratieve geldboetes voorstellen. Die mogen niet lager zijn dan de helft van de minimumboete en niet hoger dan het vijfvoud van de minimumboete. Indien de administratieve geldboete niet wordt voldaan kan de administratie de veroordeling tot de geldboete vorderen voor de bevoegde rechtbank. Dieren die het voorwerp uitmaken van een inbreuk kunnen in beslag worden genomen.

Controles kunnen te allen tijde uitgevoerd worden door het FAVV (Federaal Agentschap Voor de Voedselveiligheid), de FOD Volkgezondheid en de politiediensten.

Maureen_M

Re: Veel paarden en pony's nog niet gechipt in Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:36

toen ik marnix kreeg moest die ook nog gechipt worden ;)

het was een heel gedoe, aangezien hij in belgie staat en ik in nederland woon, maar het is nu tenminste goed :)

heel gedoe hoor, dat chippen :n

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:11

Dat is ook niet zo verwonderlijk! Het heeft verdorie meer dan 2 maand geduurd om mijn paard in de databank te krijgen en zn chip aan zn paspoort te linken! Mijn DA is met zijn paspoort naar het stamboek zelf gegaan en heeft daar alles zo veel mogelijk in orde gebracht, gelukkig maar, anders was het nu misschien nog niet in orde.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:11

heb na veel geharrewar (dacht dat alles in orde was en per ongeluk te weten gekomen dat ze dus nog niet geregistreerd was) pas vorige week mijn registratieformulier pas op kunnen sturen (wel gechipt op 1 à 2 maand oud). We zijn 10 dagen verder en nog altijd geen reactie.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:24

waarom onmiddellijk weer met boetes zitten te zwaaien. Moest het overschrijven van een paard van het ene land naar het andere land gratis zijn en simpelweg met een mailtje of via de website zelf aan te melden zijn zouden meer mensen de moeite doen om ze om te zetten. (zou niet eens nodig moeten zijn)<; Maar nee het moet weer klauwen met geld kosten. Dan zijn ze verwonderd dat er veel niet ingeschreven zijn. Veel mensen weten niet eens dat ze als ze een paard met chip kopen in het buitenland ze ze moeten overschrijven naar hun land.

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:31

Cayenne schreef:
Rond de identificatie is zelf een grote campagne gevoerd door het BCP.

Ik heb nochthans weinig gezien van die campagne! Mss als je op een manege staat of wedstrijden doet ofzo, maar als gewone paardeneigenaar met een paard aan huis heb ik hier niets van gezien.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:43

petraaken schreef:
waarom onmiddellijk weer met boetes zitten te zwaaien. Moest het overschrijven van een paard van het ene land naar het andere land gratis zijn en simpelweg met een mailtje of via de website zelf aan te melden zijn zouden meer mensen de moeite doen om ze om te zetten. (zou niet eens nodig moeten zijn)<; Maar nee het moet weer klauwen met geld kosten. Dan zijn ze verwonderd dat er veel niet ingeschreven zijn. Veel mensen weten niet eens dat ze als ze een paard met chip kopen in het buitenland ze ze moeten overschrijven naar hun land.

idd, ik heb mn veulen laten opnemen in een nederlands stamboek (ben Belg) en dacht dat daarmee ook de registratie in orde was, maar niet dus. En ben dat dan ook maar per ongeluk te weten gekomen. Ik dacht dat ik in orde was door te laten chippen en opnemen in een stamboek op 1 à 2 maand leeftijd, maar niet dus.

de sancties krijg ik er wel vlotjes bij

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 10:58

Fantastisch werk weer.

Ik heb hier een aantal paarden staan:
Wrangler - KWPN ruin - gekocht in 2005, had wel KWPN paspoort maar nog geen chip. Laten chippen en wou hem ook gelijk in de toen nog in oprichting zijnde databank. In de loop van twee jaar (!!!) ZES keer papieren opgestuurd naar de databank. De zevende keer kwam er eindelijk ook iets aan bij mijn dierenarts die kon bevestigen dat het paard ok was etc. etc. dus die is nu in orde.
Future - BWP merrie - de enige op stal waar het in een keer mee afgehandeld is binnen afzienbare tijd.
Chivalry - zelfgefokt Welsh veulen - afgelopen najaar formulier ingevuld, rekening betaald, ik zit nog te wachten op de papieren om hem te chippen en te schetsen. Bestaat dus officieel nog niet eens.
Devdan - NAS hengst - heeft paspoort, chip, DNA controle, foto in paspoort. Veel gecontroleerd ivm dekhengst. Formulier opgestuurd. Niks terug gehoord. Tweede formulier opgestuurd, was ik zelf vergeten kopie paspoort erbij te doen. Oke mijn fout, opgestuurd. Krijgt de eigenaresse een wazig opgstelde brief waaruit we denken op te maken dat hij nog aanvullend opnieuw geschetst moet worden want zijn vlekken staan niet ingetekend :? (panterbont, heeft steeds weer andere vlekken, en zomer en winter scheelt ook en geschoren/niet geschoren ook)
Dan heb ik nog een ponietje gekocht op de markt als vriendje voor Chiv met paspoort en chip, die moet ik nog overschrijven en inschrijven in de databank. Maar ik heb zooooo geen zin weer die hele rimram te gaan doen.

Als ze nu eerst eens zorgen dat ze zelf alles direct en efficient afhandelen, dat lijkt me een veel beter plan.

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:09

Hier is dat allemaal vlot verlopen.
Alleen hebben wij gewacht met het chippen tot het echt niet anders kon.

Volgens mij is dit weer een voorbode van een extra belasting.
Handelaars zodat ze een volledige belastingscontrole kunnen krijgen.
Particulieren zodat ze belast kunnen worden voor het mest.

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:37

als je nu nog moe bezig zijn met chippen enzo hallo!!
iedereen wist dat al lang hoor dat het verplicht zou zijn!
het is maar goed dat ze boetes uitdelen enzo!
iedereen gelijk voor de wet

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:39

cupcake1986 schreef:
petraaken schreef:

idd, ik heb mn veulen laten opnemen in een nederlands stamboek (ben Belg) en dacht dat daarmee ook de registratie in orde was, maar niet dus. En ben dat dan ook maar per ongeluk te weten gekomen. Ik dacht dat ik in orde was door te laten chippen en opnemen in een stamboek op 1 à 2 maand leeftijd, maar niet dus.

de sancties krijg ik er wel vlotjes bij

daarbij is chippen in Nederland een stuk goedkoper dan in België. Indien mogelijk laat ik dus altijd mijn veulens chippen op NRPS merriekeuringen. Alleen van de jongste kon dat niet omdat er geen chipper beschikbaar was. Dus dan maar weer via onze DA moeten laten doen.

enca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:41

bij ons is het ook zonder problemen verlopen, chippen registreren en mutatiedocument , allemaal in orde zonder problemen, enkel een beetje geduld nodig gehad

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:48

Urielle schreef:
Fantastisch werk weer.

Ik heb hier een aantal paarden staan:
Wrangler - KWPN ruin - gekocht in 2005, had wel KWPN paspoort maar nog geen chip. Laten chippen en wou hem ook gelijk in de toen nog in oprichting zijnde databank. In de loop van twee jaar (!!!) ZES keer papieren opgestuurd naar de databank. De zevende keer kwam er eindelijk ook iets aan bij mijn dierenarts die kon bevestigen dat het paard ok was etc. etc. dus die is nu in orde.
Future - BWP merrie - de enige op stal waar het in een keer mee afgehandeld is binnen afzienbare tijd.
Chivalry - zelfgefokt Welsh veulen - afgelopen najaar formulier ingevuld, rekening betaald, ik zit nog te wachten op de papieren om hem te chippen en te schetsen. Bestaat dus officieel nog niet eens.
Devdan - NAS hengst - heeft paspoort, chip, DNA controle, foto in paspoort. Veel gecontroleerd ivm dekhengst. Formulier opgestuurd. Niks terug gehoord. Tweede formulier opgestuurd, was ik zelf vergeten kopie paspoort erbij te doen. Oke mijn fout, opgestuurd. Krijgt de eigenaresse een wazig opgstelde brief waaruit we denken op te maken dat hij nog aanvullend opnieuw geschetst moet worden want zijn vlekken staan niet ingetekend :? (panterbont, heeft steeds weer andere vlekken, en zomer en winter scheelt ook en geschoren/niet geschoren ook)
Dan heb ik nog een ponietje gekocht op de markt als vriendje voor Chiv met paspoort en chip, die moet ik nog overschrijven en inschrijven in de databank. Maar ik heb zooooo geen zin weer die hele rimram te gaan doen.

Als ze nu eerst eens zorgen dat ze zelf alles direct en efficient afhandelen, dat lijkt me een veel beter plan.

Mijn fokmerrie was de eerste die in Nederland werd gechipt was toen nog totaal geen sprake van chippen in België en omdat ik ook wet wat een gedoe het is met het BCP geen zin om haar nu nog aan te melden. :o Ze is 15 nu komt nog zelden van het erf af (behalve voor dekken, drachtigheidscontroles of om met haar naar de keuring in Zeeland bij het Nrps te gaan). De rest heeft allemaal een belgische chip en staan dus wel in de databank. Vraag me echt af hoeveel ruiters en amazones weten dat ze hun paard moeten overzetten van het ene land naar het andere. Paard heeft chip dus ze denken dat daarmee de kous af is.

wil je het trouwens goed geregeld krijgen moet je met het secretariaat van het BWP bellen, mailen en zo. De chip van de nu 4,5 jarige zat weken weg (stond toen in hun kinderschoenen). Gebeld met het nr dat op dat formulier stond. Het eerste was in Brussel het tweede in Leuven. Bij het eerste een antwoordapparaat (in het frans natuurlijk :roll: ) en bij het tweede kwam tot mijn stomme verbazing bij het secretariaat van het BWP terecht. Ze hadden mijn aanvraag nooit ontvangen zeiden ze. Heb uit frustratie gezegd dat het veulen verkocht was en naar de nieuwe eigenaar moest. Linea Recta had mijn DA de chip binnen. Situatie dus een beetje bespoedigen door wat te liegen kan in zo'n gevallen geen kwaad. }>

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:50

Elmee schreef:
Cayenne schreef:
Rond de identificatie is zelf een grote campagne gevoerd door het BCP.

Ik heb nochthans weinig gezien van die campagne! Mss als je op een manege staat of wedstrijden doet ofzo, maar als gewone paardeneigenaar met een paard aan huis heb ik hier niets van gezien.

Ik rij wedstrijden en had dus ook geen weet van die campagne. Weet niet waarin ze die campagne gevoerd hebben maar zeker niet door een simpele brief te versturen naar iedere paardenhouder. Krijg nochtans vaak mails en brieven voor dingen of tijdschriften waarvan ik geen informatie heb opgevraagd.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:56

dan hoop ik maar dat het vlaams confederatie van het paard een vleugel is van het belgisch, want daar staan alle paarden bij ons op stal geregistreerd....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:05

Ik heb 3 keer die papieren moeten versturen voor ze geregistreerd werd! Ik was inderdaad te laat ermee, maar het was wel niet mijn fout..
Ik vond het een heel gedoe, echt weer belgisch..

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:05

petraaken schreef:

Voila!
Ik heb mijn paard in september vorig jaar in Nederland gekocht, alles direct opgestuurd, kreeg maar niets te horen..
Paar keer achterna gebeld, "we lopen drie maanden achter" kreeg ik toen te horen... Dusja, ik had wat meer geduld en belde er nog eens achterna...
"Het is misschien verloren gegaan met de post, stuur het nog eens op en zet er DRINGEND boven, dan gaat het sneller"
Nou das ook mooi, iedereen die weet dat je dringend kan opzetten, wordt voorgenomen...
Toen kreeg ik plots papieren thuis dat mijn paard niet getekend staat in zijn stamboekpapier, dus dat ik wéér eens de veearts moest laten komen, hij moet dan het paard tekenen, veearts stuurt alles op, ik moest papieren opsturen, zij zouden het erin plakken en ik zou mijn papieren dan wel weer terug krijgen. Ik dacht hmm, tegen dat ze die twee dingen weer aan elkaar zullen linken :roll:
Ik vertrouwde dat boeltje dus niet en heb dus maar zelf naar daar gereden met mijn papieren, je weet nooit met dat "verloren gaan in de post" hé ;-)
En als je naar daar gaat, doen ze het tenminste direct...
Daar op kantoor was het trouwens een echte warboel en lagen er hééééél veel boekjes van paarden... Dat ze er daar geen wijs meer uit geraken, versta ik maar al te goed :roll:
Nuja, in april was alles in orde, vlak voor het wedstrijdseizoen gelukkig...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:10

Als ze zelf wat secuurder en stipter zouden zijn, zou dat al een hele hoop schelen. Ik heb er hier drie laten chippen die nog niet gechipt waren voor ze bij mij kwamen (twee veulens en een oude shet) en tot ik de goede papieren in handen had, waren we toch telkens een half jaar en heel wat frustraties verder. Wat heel grappig is, mijn adres was gewijzigd. Papieren van de laatste pony waren dus nooit op hun plaats gekomen bij mij. Maar een brief met waarschuwing voor een boete omdat de pony niet in orde was, wist me wel te bereiken. Nou, niet met mij dus en dat heb ik ze dan ook telefonisch even goed in hun oren geknoopt... Toen waren de papieren in no time in orde...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:12

Hier ook een hele rompslomp geweest qua papierwerk,gelukkig nu eindelijk in orde :-)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:23

Vie schreef:
Als ze zelf wat secuurder en stipter zouden zijn, zou dat al een hele hoop schelen. Ik heb er hier drie laten chippen die nog niet gechipt waren voor ze bij mij kwamen (twee veulens en een oude shet) en tot ik de goede papieren in handen had, waren we toch telkens een half jaar en heel wat frustraties verder. Wat heel grappig is, mijn adres was gewijzigd. Papieren van de laatste pony waren dus nooit op hun plaats gekomen bij mij. Maar een brief met waarschuwing voor een boete omdat de pony niet in orde was, wist me wel te bereiken. Nou, niet met mij dus en dat heb ik ze dan ook telefonisch even goed in hun oren geknoopt... Toen waren de papieren in no time in orde...

6 maanden? :oo Dat is wel een toppunt zeg. Je zou haast denken dat ze het express doen om dan maar een boete te kunnen uitschrijven. :n

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:32

tsja, volgens mij loopt er bij het BCP ook vanalles mis. Vriendin heeft 2 paarden zelf laten chippen, papieren opgestuurd naar het BCP heeft haar mutatiedocument met chipnummer thuis gekregen. enkele weken zijn de chips door de politie gecontroleerd omdat er een klacht ingediend was wegens verwaarlozing (omdat de paarden opgestald stonden omdat de weide te nat was EN de stroomklok gestolen was). Wat bleek paarden waren niet geregistreerd...

maar idd ik denk zeker dat men voor veel kleinere dieren de moeite niet eens doet om ze te laten chippen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:36

Duidelijk dat ze beter eerst zorgen dat ze zelf op orde zijn dan en hun werk naar behoren doen dan dat ze de inspecteurs al de ronde laten doen en boete's laten uitschrijven.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:10

renatevb schreef:
Ik heb 3 keer die papieren moeten versturen voor ze geregistreerd werd! Ik was inderdaad te laat ermee, maar het was wel niet mijn fout..
Ik vond het een heel gedoe, echt weer belgisch..

was bij mij ook zo, ik moest ze zelf maar geregistreerd hebben... het enige probleem was enkel maar: je moet paspoortgegevens op dat formulier gaan zetten en door omstandigheden heb ik pas na 7 maand mn pas kunnen krijgen - dus moet je mij nu eens gaan vertellen hoe ik dat voor elkaar moest gaan krijgen? :(

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:22

Weet iemand dat van jullie dan. Wij verhuizen straks van NL naar BE en mijn paard is gechipt en geregisteerd in KWPN stamboek en staat op mijn naam. MOet ik dan in Belgie nog eens bij de BCP registeren? Moet ik hem dan toch ook weer door een bevoegd dierenarts laten keuren enz/ Terwijl ik dat allemaal al eens gedaan heb in NL. OF mag ik hem dan gewoon inschrijven door de formulieren in te vullen? Ben ik dat dan toch verplicht te doen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 13:27

Hier heeft het ook maanden geduurd eer de registratie in orde was, ze hadden voor zowel eigenaar als sanitair verantwoordelijke dezelfde persoon genoteerd, terwijl we de papieren heel duidelijk anders hadden ingevuld. Dit aangegeven, mutatiedocumenten toegestuurd gekregen (na heel wat mailtjes/telefoontjes...), opnieuw ingevuld, krijgen we het boekje terug, wéér verkeerd!! Voor nu hebben we het dan maar even gelaten, zo'n groot probleem is het niet, maar wel erg frustrerend.